Podczas konstruowania tego modelu Kia zastosowała po raz pierwszy nową technikę zgrzewania laserowego, która pozwala ukryć tzw. linie stopienia i w konsekwencji wyeliminować tradycyjne listwy maskujące spawy.
Samochód jest dłuższy o 95 mm od swojego poprzednika (do 4780 mm) i szerszy o 5 mm (do 1890 mm), a stylizacja nadwozia jest dziełem studia projektowego Kia Namyang w Korei, wspomaganego przez designerów firmowych atelier we Frankfurcie oraz Irvine (Kalifornia).
Według zapewnień producenta wnętrze pojazdu zyskało na jakości. Jednym z najbardziej wyrazistych elementów wystroju wnętrza jest ekranowy interfejs użytkownika, inspirowany szwajcarską techniką zegarmistrzowską, obejmujący najnowsze rozwiązania promowane przez Kia HMI (Human-machine Interface – u styku człowieka z elektroniką) w metalizowanej na srebrno oprawie.
Powiększyła się również przestrzeń ładunkowa pod względem długości (+87 mm) oraz pojemności po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń (+17,5%) − z 515 do 605 litrów wg VDA.
Nowością w „trzecim” Sorento jest także zakrywany podpodłogowy pojemnik na drobniejsze przedmioty.
Dostępna w wersji 5- lub 7-miejscowej nowa Kia Sorento wyposażona jest w dzieloną i składaną 40/20/40 kanapę tylną.
Zależnie od rynku sprzedaży nowa Kia Sorento oferowana będzie z pięcioma jednostkami napędowymi o mocy od 172 do 270 KM: 2,4-litrowym silnikiem benzynowym GDI (bezpośredni wtrysk paliwa), 2,4 i 3,3-litrowym silnikiem benzynowym MPI (wielopunktowy wtrysk paliwa) oraz dwoma zmodernizowanymi turbodieslami serii „R” o pojemności 2,0 i 2.2 litra. Oferta na rynki Europy obejmować będzie jednak tylko 2,4-litrowy silnik benzynowy GDI oraz 2,2-litrowy turbodiesel, który według prognoz – stanowić będzie najczęściej wybieraną jednostkę napędową.