Jest wiele sytuacji podczas jazdy, kiedy to kierowca odwraca wzrok od pola przed samochodem. Jedną z nich może być szukanie ulubionej płyty CD, inną zbyt długie przyglądanie się mijanej reklamie albo ciekawskie spojrzenie przy mijaniu kolizji, czy wreszcie poszukiwanie małej przecznicy w nieznanym terenie.

Uwzględniając prędkość jazdy - przy 90 km/h samochód pokonuje 25 metrów na sekundę - konsekwencje takich sytuacji, nieważne jak niewinnych czy krótkich, mogą być bardzo niebezpieczne. Saab jako pierwszy wprowadza na rynek pionierski system ostrzegania o utracie przez kierowcę uwagi, który ma na celu zapobieganie "błędowi ludzkiemu". Jego działanie opiera się na obserwacji tego, co kierowca robi za kierownicą.

W samochodzie zainstalowane są dwie miniaturowe kamery na podczerwień, które monitorują ruchy oczu i głowy kierowcy. Kiedy spojrzenie kierowcy odwraca się od tego, co w Saabie nazywane jest "strefą podstawowej uwagi", czyli od centralnej części przedniej szyby, włącza się licznik. Jeżeli oczy i głowa kierowcy nie powrócą do pozycji "prostej" w ciągu około dwóch sekund, rozlegnie się sygnał dźwiękowy. A jeżeli nie nastąpi po nim reakcja, zadziałają hamulce poprzez układ ESP.

Pomiary i przetwarzanie obrazu podczerwonego obejmują relację pomiędzy kierunkiem wzroku a ruchem głowy. Są one wystarczająco dokładne, aby wykryć, kiedy kierowca patrzy na boczną część drogi przed pojazdem - podczas patrzenia we wsteczne lusterko lub w trakcie skręcania - i uruchamiają sygnał dźwiękowy z odpowiednim opóźnieniem.

Oprogramowanie uwzględnia prędkość jazdy. W ten sposób system rozróżnia jazdę w korku w zatłoczonym mieście i szybszą jazdę pustą autostradą. Przy niskich szybkościach, np. podczas jazdy w mieście, strefa uwagi kierowcy jest szeroka, co umożliwia mu wykonywanie wielu ruchów głową, ale "bufor" czasowy przed włączeniem się sygnału alarmowego jest krótszy. Jazda z wyższą szybkością powoduje powrót do wąskiej strefy uwagi kierowcy i do dłuższego bufora czasowego, możliwego dzięki mniejszemu natężeniu ruchu.

System podczerwieni został wybrany ze względu na wyraźne odwzorowanie obrazu, niezależnie od warunków oświetlenia. W celu zapewnienia maksymalnej dokładności, Saab 9-3 Sport Sedan w wersji testowej i prototypowej wyposażony jest w dwie kamery, z których jedna umieszczona jest u podstawy przedniego słupka po stronie kierowcy, a druga na środku konsoli centralnej. W produkcji masowej będą to bardzo małe urządzenia z mini-obiektywami, które będą całkowicie ukryte pod wykończeniem konsoli.

Poza podwyższeniem bezpieczeństwa jazdy system może także spełniać inne funkcje:

- Ostrzeżenia dla kierowcy. Może monitorować ruchy powiek i oczu, co umożliwia wykrycie senności na podstawie częstotliwości i długości zamykania przez kierowcę oczu.

- Automatyka ustawień w samochodzie. Każda twarz widziana w podczerwieni jest inna i można wprowadzić do pamięci obraz twarzy każdego użytkownika samochodu. Stąd już tylko krok do automatycznego ustawiania foteli, lusterek, położenia kierownicy po zajęciu przez kierowcę miejsca w samochodzie, a nawet ustawienia radia czy temperatury i strumienia powietrza.

- "Inteligentne" poduszki powietrzne. W przypadku poważnej kolizji szybkość napełniania poduszki mogłaby być dostosowana do pozycji głowy kierowcy i odległości do kierownicy w chwili uderzenia.