• RM Sothebys wystawił na swojej aukcji Mercedesa, który należał do legendarnego kierowcy wyścigowego
  • Auto jest w pełni oryginalne, poza jednym elementem. Juan Manuel Fangio zmienił w nim gałkę zmiany biegów
  • Cena auta finalnie może wynieść nawet 10 mln dolarów
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Auto to Mercedes 300 SL Roadster – następca legendarnego Gullwinga (z unoszonymi skrzydłowymi drzwiami), rocznik 1958. Ten model produkowany był przez 7 lat, od 1957 do 1963 r. W sumie powstało 1858 sztuk, a w roku 1958 zaledwie 324 sztuki.

Mercedes 300 SL Roadster – tylko gałka biegów nie jest oryginalna

Mercedes J.M. Fangio wystawiony na aukcji RM Sothebys jest autem w pełni oryginalnym, dom aukcyjny sprawdził, że numery silnika, nadwozia, skrzyni biegów i innych elementów zgadzają się z danymi fabrycznymi – nikt przy tym aucie nie „dłubał: i niczego nie zmieniał. Choć jest jedno drobne odstępstwo od oryginału: gałka dźwigni biegów montowana w fabryce była okrągła (wielkości piłeczki golfowej, z wygrawerowanym na górze schematem biegów), a ta w Mercedesie Fangio jest walcowata. Ale uwaga – tę gałkę zmienił sam mistrz (zwany w Argentynie El Maestro), więc ma ona wartość historyczną i zmieniać jej po prostu nie wolno!

Prezent od Mercedesa

Juan Manuel Fangio nie ścigał się Mercedesem 300 SL roadster, był to jego prywatny samochód. W jaki sposób stał się jego właścicielem? To ciekawa i udokumentowana historia. W 1958 roku El Maestro wybierał się na sportową emeryturę – miał 47 lat i był wówczas najsłynniejszym, najbardziej utytułowanym kierowcą wyścigowym świata. W Grand Prix F1 startował 52 razy, zwyciężając w 24 wyścigach. Pięć razy zdobywał tytuł mistrza świata. Dwa razy mistrzostwo zdobył, jadąc w teamie Mercedesa. Szefowie Mercedesa na wieść o tym, że Fangio przechodzi na emeryturę, wykazali wielką klasę i postanowili podarować mu swoje najlepsze sportowe auto – model 300 SL Roadster. Ten samochód był marzeniem każdego kierowcy – wyposażony w silnik 3-litrowy, 6-cylindrowy osiągał moc 240 KM, rozpędzał się do 220-250 km/h, a kosztował fortunę – 32 500 DM (twardy dach dodatkowo 1500 DM). O klasie szefów Mercedesa niech świadczy fakt, że w 1958 r. Fangio już nie jeździł w zespole Mercedesa, tylko Ferrari.

Uroczyste przekazanie prezentu odbyło się w Londynie w hotelu Dorchester. Zaraz po tym El Maestro wyruszył swoim nowym autem w podróż po Europie. Po 2 latach wrócił do Argentyny i oczywiście przywiózł podarowanego Mercedesa, który został tam zarejestrowany w marcu 1960 r. Autem zajmował się mechanik, który wcześniej został przeszkolony w Stuttgarcie w obsłudze i serwisowaniu modelu 300 SL roadster. Fangio korzystał Mercedesa w Argentynie przez 20 lat.

Mercedes 300 SL Roadster – z muzeum na aukcję

W 1986 r. Mercedes mistrza został eksponatem w Muzeum Fangio otwartym w jego rodzinnym mieście Balcarce. Tam spędził 35 lat. Auto ma oryginalny przebieg 79 tys. km. Wnętrze jest mocno podniszczone, szczególnie widać to na skórzanych fotelach – skóra jest popękana i poprzecierana. Takiego historycznego auta nie można jednak tak po prostu wyremontować czy wymienić tapicerki na nową – byłoby to karygodne, samochód straciłby walor oryginalności. Można natomiast przy pomocy specjalnych preparatów i technik wzmocnić i zachować oryginalne materiały.

Aukcja Mercedesa 300 SL Roadster J.M. Fangio jest nietypowa – trwać będzie od 28 lutego do 4 marca. W tym czasie zainteresowani kolekcjonerzy czy instytucje mogą składać pisemne oferty z proponowaną ceną. 4 marca zostanie wybrana najlepsza. Niestety, dom aukcyjny już teraz zastrzega, że nie ujawni ani wylicytowanej sumy, ani kto kupił Mercedesa po mistrzu świata. Jakie sumy mogą wchodzić w grę? Samo auto, gdyby było anonimowe, warte jest milion, półtora miliona dolarów. Wszystko ponad tę sumę to wartość historyczna i sentymentalna. Mercedes 300 SL po Fangio może osiągnąć cenę 3, 5 lub nawet 10 milionów dolarów – w zależności od zasobności portfela nabywcy i jego sentymentu do El Maestro.