Auto Świat Klasyki Oldtimer Tydzień w Nicei, który rozsławił Mercedesa

Tydzień w Nicei, który rozsławił Mercedesa

Cofnijmy się w czasie o 120 lat. Koniec marca 1901 r., w Nicei na południu Francji jest już wiosna. Wypoczywają tu najbogatsi ludzie na świecie, z baronem Rothschildem na czele. Szukając rozrywek, bogacze zwracają uwagę na nowość, która pojawiła się zaledwie kilkanaście lat wcześniej – automobil, czyli pojazd z własnym napędem za pomocą silnika spalinowego.

Mercedes 35 hp. Za kierownicą Wilhelm Werner, obok baron Henri de Rotshild
Zobacz galerię (13)
Mercedes
Mercedes 35 hp. Za kierownicą Wilhelm Werner, obok baron Henri de Rotshild

Ta nowinka jest piekielnie droga, ale pobudza wyobraźnię i daje możliwość rywalizacji w wyścigach. Od 1897 r. organizowany jest w Nicei wyścig na wzgórze La Turbie, a od 1899 Nice Week – tydzień zawodów automobilowych. Organizatorem imprezy jest Automobile Club de Nice oraz redakcja „La France Automobile".

Jakie auta startowały w wyścigach? Np. 12-konne Daimlery. Właśnie taki pojazd tryumfował w wyścigu na dystansie 85 km – pokonał tę trasę ze średnią prędkością 34,7 km/h. Na podjeździe na wzgórze La Turbie baron Rothschild, prowadząc 12-konnego Daimlera, uzyskał średnią prędkość 41,1 km/h.

Początki marki Mercedes

Mieszkający w Nicei Emil Jellinek interesował się samochodami, kupował je, handlował nimi, ale miał niedosyt – uważał, że powinny mieć mocniejsze silniki i szybciej jeździć. Zamówił u Daimlera kilka pojazdów, ale postawił warunek, że muszą one osiągać co najmniej 40 km/h. Konstruktorem u Daimlera był wówczas Wilhelm Maybach. Skonstruował on nowy, mocniejszy 28-konny silnik Phoenix. Jellinek postawił kolejne warunki – samochody muszą być jeszcze mocniejsze i mieć moc 35 KM, a ponadto muszą nazywać się Mercedes – tak na imię miała jego córka. Zamówienie opiewało na 36 pojazdów wartych w sumie 550 tys. marek w złocie. Daimler nie mógł sobie pozwolić na odrzucenie takiej oferty.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Sukcesy w motorsporcie

Przygotowane na Nice Week 1901 Mercedesy (siedem sztuk) miały silniki o poj. 5,9 litra i mocy 35 KM. Na prostej osiągały zawrotną wówczas prędkość 90 km/h – nieosiągalną dla konkurentów.

Na podjeździe na wzgórze La Turbie Wilhelm Werner na Mercedesie 35 hp zajął pierwsze miejsce w klasie aut dwuosobowych, uzyskując średnią prędkość 51,4 km/h. Drugie miejsce też zajął Mercedes 35 hp. W kategorii aut sześciomiejscowych również tryumfował Mercedes 35 hp (kierowca Thorn).

Mercedes 35 hp z kierowcą Wilhelmem Wernerem wygrał wyścig długodystansowy na trasie Nicea-Salon-Nicea (392 km) – średnia prędkość przejazdu wyniosła 58,1 km/h.

I kolejny sukces Mercedesa 35 hp w Nice Week 1901 – w sprincie na dystansie 1 mili ze startu zatrzymanego osiągnął średnią prędkość 79,7 km/h.

Po tych zwycięstwach w Nice Week 1901 Mercedes 35 hp okrzyknięty został pierwszym nowoczesnym samochodem. Jego konstrukcja wyprzedzała swój czas, zrywała z dotychczas stosowanymi rozwiązaniami wzorowanymi na powozach. Auto miało ramę ze stali, silnik umieszczony z przodu, dużą chłodnicę o strukturze plastra miodu (chłodnica ulowa), napęd na tylne koła, przekładnię kierowniczą i mechanizm zmiany biegów, dwa siedzenia z przodu i dwa z tyłu.

Po zwycięstwach Mercedesa 35 hp w Nice Week 1901 sekretarz generalny Automobile Club de France stwierdził: "wkroczyliśmy w erę Mercedesa".

W czerwcu 1902 r. Daimler Motoren Gesellschaft złożył wniosek o zarejestrowanie marki Mercedes jako znaku towarowego. 26 września 1902 r. marka została zarejestrowana i od tego czasu jest prawnie chroniona.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków