Ta nowinka jest piekielnie droga, ale pobudza wyobraźnię i daje możliwość rywalizacji w wyścigach. Od 1897 r. organizowany jest w Nicei wyścig na wzgórze La Turbie, a od 1899 Nice Week – tydzień zawodów automobilowych. Organizatorem imprezy jest Automobile Club de Nice oraz redakcja „La France Automobile".
Jakie auta startowały w wyścigach? Np. 12-konne Daimlery. Właśnie taki pojazd tryumfował w wyścigu na dystansie 85 km – pokonał tę trasę ze średnią prędkością 34,7 km/h. Na podjeździe na wzgórze La Turbie baron Rothschild, prowadząc 12-konnego Daimlera, uzyskał średnią prędkość 41,1 km/h.
Początki marki Mercedes
Mieszkający w Nicei Emil Jellinek interesował się samochodami, kupował je, handlował nimi, ale miał niedosyt – uważał, że powinny mieć mocniejsze silniki i szybciej jeździć. Zamówił u Daimlera kilka pojazdów, ale postawił warunek, że muszą one osiągać co najmniej 40 km/h. Konstruktorem u Daimlera był wówczas Wilhelm Maybach. Skonstruował on nowy, mocniejszy 28-konny silnik Phoenix. Jellinek postawił kolejne warunki – samochody muszą być jeszcze mocniejsze i mieć moc 35 KM, a ponadto muszą nazywać się Mercedes – tak na imię miała jego córka. Zamówienie opiewało na 36 pojazdów wartych w sumie 550 tys. marek w złocie. Daimler nie mógł sobie pozwolić na odrzucenie takiej oferty.
Sukcesy w motorsporcie
Przygotowane na Nice Week 1901 Mercedesy (siedem sztuk) miały silniki o poj. 5,9 litra i mocy 35 KM. Na prostej osiągały zawrotną wówczas prędkość 90 km/h – nieosiągalną dla konkurentów.
Na podjeździe na wzgórze La Turbie Wilhelm Werner na Mercedesie 35 hp zajął pierwsze miejsce w klasie aut dwuosobowych, uzyskując średnią prędkość 51,4 km/h. Drugie miejsce też zajął Mercedes 35 hp. W kategorii aut sześciomiejscowych również tryumfował Mercedes 35 hp (kierowca Thorn).
Mercedes 35 hp z kierowcą Wilhelmem Wernerem wygrał wyścig długodystansowy na trasie Nicea-Salon-Nicea (392 km) – średnia prędkość przejazdu wyniosła 58,1 km/h.
I kolejny sukces Mercedesa 35 hp w Nice Week 1901 – w sprincie na dystansie 1 mili ze startu zatrzymanego osiągnął średnią prędkość 79,7 km/h.
Po tych zwycięstwach w Nice Week 1901 Mercedes 35 hp okrzyknięty został pierwszym nowoczesnym samochodem. Jego konstrukcja wyprzedzała swój czas, zrywała z dotychczas stosowanymi rozwiązaniami wzorowanymi na powozach. Auto miało ramę ze stali, silnik umieszczony z przodu, dużą chłodnicę o strukturze plastra miodu (chłodnica ulowa), napęd na tylne koła, przekładnię kierowniczą i mechanizm zmiany biegów, dwa siedzenia z przodu i dwa z tyłu.
Po zwycięstwach Mercedesa 35 hp w Nice Week 1901 sekretarz generalny Automobile Club de France stwierdził: "wkroczyliśmy w erę Mercedesa".
W czerwcu 1902 r. Daimler Motoren Gesellschaft złożył wniosek o zarejestrowanie marki Mercedes jako znaku towarowego. 26 września 1902 r. marka została zarejestrowana i od tego czasu jest prawnie chroniona.
Wilhelm Werner, który wygrał wyścig na trasie 392 km za kierownicą Mercedesa 35-konnego należącego do barona Henri de Rothschilda (na miejscu pasażera). Zdjęcie zrobione w La Turbie.
Dr Richard Ritter von Stern za kierownicą 35-konnego samochodu turystycznego Mercedesa zajął trzecie miejsce w kategorii aut o wadze ponad 400 kilogramów
Zdjęcie Mercedesa 35 hp Barona de Rothschilda, prowadzonego przez Wilhelma Wernera, na Promenadzie Anglików w Nicei. Emil Jellinek (z bokobrodami) stoi po prawej stronie za pojazdem wewnątrz barier.
Mercedes 35 KM zgłoszony przez Barona de Rothschilda na mecie wyścigu Nicea – Salon – Nicea 25 marca 1901. Wilhelm Werner wygrał wyścig na dystansie 392 kilometrów. Średnia prędkość 58,1 km/h. Czas przejazdu 6 godzin 45 min.
Podjazd na wzgórze Nicea – La Turbie 29 marca 1901. Kilka dwumiejscowych samochodów wyścigowych w La Turbie. Drugim samochodem od lewej jest Mercedes 35 KM Alberta „Georgesa” Lemaître (2. miejsce), po prawej Mercedes 35 KM prowadzony przez zwycięzcę Wilhelma Wernera (numer startowy 5).
Mercedes 35-konny barona de Rothschilda prowadzony przez Wilhelma Wernera podczas wyścigu. Rysunek Hansa Liski z 1960 r.
Mercedes 35 KM z 1900 roku z czteromiejscowym nadwoziem. 22 grudnia 1900 roku Daimler-Motoren-Gesellschaft dostarczył Emilowi Jellinkowi pierwszy samochód tego modelu.
Mercedes 35 KM z 1901 roku z dwumiejscowym nadwoziem jako samochód wyścigowy
Silnik Mercedesa 35 KM z 1901 r. Jego twórcą był Wilhelm Maybach
Mercédès Jellinek (ur. 16 września 1889 zmarła 23 lutego 1929). Zdjęcie portretowe w wieku jedenastu lat.