Auto Świat Klasyki Oldtimer Pierwsza ciężarówka na świecie: 4 KM i półtorej tony ładowności

Pierwsza ciężarówka na świecie: 4 KM i półtorej tony ładowności

125 lat temu – w sierpniu 1896 r. Gottlieb Daimler zaprezentował pierwszą ciężarówkę na świecie. Pojazd bardzo przypominał wóz konny typu platforma – nie miał tylko dyszla. Z przodu wstawiono siedzenie dla kierowcy, silnik Phoenix umieszczony był z tyłu i napędzał koła tylnej osi. Jaką moc miał silnik? Zaledwie 4 KM (tyle, ile dzisiejsze kosiarki do trawy).

Pierwsza ciężarówka Daimlera – 125 lat
Zobacz galerię (4)
Mercedes-Benz
Pierwsza ciężarówka Daimlera – 125 lat

Kierowca miał przed sobą pionowo ustawioną przekładnię kierowniczą z dużym kołem, aby łatwo było nim operować. Oczywiście o czymś takim jak wspomaganie mowy być nie mogło. Oś kierownicy na dole połączona była z dwoma łańcuchami, a te z przednią osią. Obrót kierownicy powodował więc skręcanie przednich kół. Wymagało to ogromnej siły.

Mimo niewielkiej mocy silnika, dzięki przekładni, można nim było napędzać pojazd wraz z półtoratonowym ładunkiem. Pierwsza ciężarówka, zanim została zaprezentowana oficjalnie, przechodziła próby w pobliskiej cegielni.

Ciężarówka Daimlera została sprzedana angielskiej firmie British Motor Syndicate z Londynu. Teraz, w 125-rocznicę powstania, replika pierwszej ciężarówki znów trafiła do Londynu. Oprócz niej do współczesnego Mercedesa Actrosa załadowano także ciężarówkę – tym razem oryginalną – z silnikiem o mocy 6 KM, ale przeniesionym na przód, pod siedzenie kierowcy. Oba pojazdy będą prezentowane podczas Road Show.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków