Auto Świat Klasyki Oldtimer Wyścig Targa Florio 1921: sukces Mercedesa 28/95 PS Sport dzięki… hamulcom

Wyścig Targa Florio 1921: sukces Mercedesa 28/95 PS Sport dzięki… hamulcom

Sto lat temu - 29 maja 1921 r. - na Sycylii odbył się wyścig Targa Florio. Zawodnicy musieli przejechać 4 okrążenia trasy liczącej 108 km, w sumie 432 km po nieutwardzonych górskich serpentynach, gdzie do pokonania było 1500 zakrętów, a różnica wzniesień wynosiła 800 metrów!

Mercedes 28/95 PS Sport
Zobacz galerię (7)
Mercedes
Mercedes 28/95 PS Sport

Dodatkowym utrudnieniem na drodze były gwoździe i ostre kawałki metalu. Nie, nikt ich nie rozsypywał złośliwie, aby utrudnić kierowcom jazdę – pochodziły z podków koni, które wówczas były wykorzystywane w zaprzęgach. To właśnie z tego powodu ówczesne samochody przed wyruszeniem w trasę musiały mieć co najmniej 2 koła zapasowe oraz kilka dętek (nazywanych kiszkami) na wypadek złapania gumy.

Wyścig Targa Florio 1921 był dla Mercedesa, a mówiąc precyzyjnie dla firmy Daimler Motoren Gesellschaft, szczególnie ważny, gdyż firma wystawiła swój model 28/95 PS Sport z nowym rozwiązaniem technicznym – hamulcami bębnowymi na czterech kołach. Wcześnie montowano hamulce tylko na kołach tylnych, ewentualnie hamulec pomocniczy na wale napędowym. Skuteczność takiego rozwiązania była niewielka, mówiono że są to raczej spowalniacze, a nie prawdziwe hamulce.

Samochód wystawiony do wyścigu Targa Florio był konstrukcją z 1914 r., zaprojektował go syn Gottlieba Daimlera – Paul. Pojazd wyposażony był w silnik 6-cylindrowy rzędowy o pojemności 7280 ccm i mocy 90 KM. Na potrzeby wyścigu inżynierowie Mercedesa zwiększyli moc silnika do 110 KM, zmniejszyli też rozstaw osi, aby auto było krótsze i bardziej zwrotne. Najważniejszą modyfikacją były wprowadzone po raz pierwszy w Mercedesie hamulce bębnowe na 4 kołach. Pojazd miał 4-biegową skrzynię przekładniową, osiągał prędkość 110-138 km/h i zużywał 26 l benzyny na 100 km.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Takim oto autem na trasę Targa Florio 1921 wyruszył kierowca Mercedesa Max Sailer. Zanim stanął na starcie, musiał dotrzeć na Sardynię ze Stuttgartu – to ok. 2 tys. km. Tę trasę pokonał swoim bolidem na kołach.

I pojazd, i jego kierowca spisali się znakomicie – 29 maja 1921 r. Sailer zameldował się na mecie Targa Florio po pokonaniu 432 km w czasie 7 godzin, 27 minut i 16 sekund. Średnia prędkość to 57,9 km/h.

Niestety, znakomity kierowca miał pecha – na trasie aż 9 razy musiał zmieniać koło z powodu przebicia. Stracił przez to co najmniej kilkanaście minut i zajął drugie miejsce. Zwycięzca na Fiacie nie złapał ani jednej „gumy” i wyprzedził go zaledwie o 2 minuty!

Max Sailer został jednak doceniony przez publiczność i przez organizatora wyścigu Targa Florio, włoskiego przemysłowca Vincenzo Florio. Okazało się bowiem, że jest autorem najszybszego w całym wyścigu okrążenia, poza tym zdobył pierwsze miejsce w klasie aut turystycznych o pojemności silnika powyżej 5 litrów.

Sukces w wyścigu Targa Florio 1921 okazał się być dobrą reklamą dla Mercedesa – model 28/95 PS Sport był w ofercie firmy do 1924 r. W tym czasie wyprodukowano w sumie 590 egz. auta z różnymi nadwoziami. Hamulce na 4 kołach wprowadzono jako wyposażenie seryjne w modelu 28/95 PS Sport w 1923 r. Ponieważ auto hamowało znacznie skuteczniej od innych zastanawiano się nawet, czy nie powinno mieć z tyłu ostrzeżenia: uwaga, hamulce na 4 kołach! Tu warto przypomnieć przypadek licencyjnego Polskiego Fiata 125p wyposażonego w hamulce tarczowe. W latach 70. na tylnej szybie tego auta umieszczano ostrzegawczy napis: Uwaga, hamulce tarczowe!, aby kierowcy innych samochodów ze słabszymi hamulcami zachowywali większy dystans.

W galerii zdjęcia Mercedesa 28/95 PS Sport z wyścigu Targa Florio 1921.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków