Auto Świat Klasyki Te firmy odegrały ważną rolę w rozwoju samochodu, ale do dziś nie przetrwały. Poznajcie historię Daimlera, Benza, Horcha i NSU

Te firmy odegrały ważną rolę w rozwoju samochodu, ale do dziś nie przetrwały. Poznajcie historię Daimlera, Benza, Horcha i NSU

Autor Zdzisław Podbielski
Zdzisław Podbielski
Autor Roman Dębecki
Roman Dębecki

Czy wiecie, że za dynamiczny rozwój motoryzacji na przełomie XIX i XX w. odpowiadają m.in. syn piekarza – Gottlieb Daimler i syn motorniczego tramwaju – Karl Benz, pracownik fabryki, który postanowił pójść na swoje – August Horch, a także mały zakład, który zaczynał od produkcji motocykli – NSU.

Bertha Benz i trzykołowy Benz-Patentwagen
Zobacz galerię (12)
Arch. Zdzisława Podbielskiego
Bertha Benz i trzykołowy Benz-Patentwagen
  • Trójkołowy pojazd z własnym napędem Karla Benza powstaje w 1886 r.
  • Gottlieb Daimler naprzód buduje motocykl, potem łódź z napędem a w końcu czterokołowy samochód
  • Horch synonimem luksusowych samochodów z lat 20. i 30. XX w.
  • NSU – najpierw motocykle, potem samochody i silniki Wankla

Urodzony w 1834 roku Gottlieb Daimler i 10 lat młodszy Karl Benz pochodzili z tego samego regionu Niemiec – ze Szwabii, ale choć mieszkali niedaleko od siebie i zajmowali się podobnymi sprawami technicznymi (silniki samochodowe i samochody), nigdy się nie spotkali.

Autor Zdzisław Podbielski
Zdzisław Podbielski