Obecnie producenci aut prześcigają się w oferowaniu pojazdów z mniejszymi lub większymi szyberdachami czy otwieranymi panoramicznymi dachami. Okazuje się jednak, że możliwość podróżowania pod gołym niebem bez konieczności rezygnowania z praktycznego nadwozia nie jest niczym nowym.
Już kilkadziesiąt lat temu firma Baur produkowała na bazie pojazdów BMW top cabriolety. Na początku wykorzystywano do budowy model 2002, później pojawiła się taka wersja na bazie modelu E 21, sporo aut powstało z BMW serii 3 E 30, a ostatnie tego typu pojazdy produkowano w oparciu o model E 36. W tej ostatniej wersji powstało zaledwie 310 samochodów.
Dlatego nie ma się co dziwić, że znalezienie takiego pojazdu graniczy niemalz cudem. Jeżeli jednak wyszuka się go, trzeba się liczyć z wysoką ceną. Opisywany model został kupiony przez redaktora Thomasa Wirtha z „Auto Bilda” na aukcji za 5580 euro. W Polsce auto można kupić taniej, ale trzeba się liczyć z gorszym stanem technicznym pojazdu. Udało nam się znaleźć w internecie jedno ogłoszenie. Cena pojazdu wynosiła 12 tys. zł.
Jednak te koszty to dopiero początek prawdziwych wydatków. Wcale nie dlatego że auta są w fatalnym stanie technicznym, ale z racji konstrukcji dachu. Wiek robi swoje i miękka część nawet w zadbanych egzemplarzach może być zniszczona.
W miejscach, gdzie dach się zagina, często występują przetarcia. Naprawa jest bardzo kosztowna, a poza tym trudno znaleźć fachowca, który będzie umiał ją dobrze wykonać. W przypadku tego auta można liczyć na dobry stan techniczny, bo E 36 by Baur rzadko trafia w ręce młodych gniewnych, którzy zajeżdżają te tylnonapędowe auta.
Po pierwsze dlatego, że wolą tradycyjne sedany lub coupé, a po drugie, silnik o mocy 100 KM – taki jak w opisywanym modelu – jest dla nich zdecydowanie za słaby. Oczywiście, mogą zrobić przekładkę i zamontować mocniejszą jednostkę napędową, ale po co do tego szukać Baura? Warto jednak pamiętać, że nawet taki samochód jak Baur będzie wymagał inwestowania.
Na szczęście, poza awariami dachu usterki są podobnejak w przypadku innych odmian nadwoziowych. To oznacza, że mimo lepszego stanu technicznego trzeba się liczyć z niesprawnością sprzęgła wiskotycznego wentylatora. Na naszych drogach szybko zużywają się też elementy zawieszenia. Z tyłu wymiany wymagają poduszki pod belką, ale szczególnie nietrwałe jest przednie zawieszenie.
Niektórzy kierowcy stosują w tym przypadku elementy ze starszego modelu E30. Czasami zdarzają się również głośno pracujące tylne mosty, a rzadziej wycieki z nich. Bolączką 6-cylindrowych jednostek BMW jest awaria głowicy. Na szczęście, w wersji Baur występował motor 2.8, który był odporniejszy na tę awarię. W przypadku auta z tym silnikiem można liczyć na dynamiczną jazdę.
Użytkując BMW E36, nie ma trudności ze znalezieniem części. Wszystkie można kupić bez problemu, a ceny nie przyprawiają o zawrót głowy. Warto kupować oryginalne części ze względu na ich trwałość.
Trochę historii
Debiut BMW serii 3 E36 pojawiło się na rynku w 1990 roku. Trzy lata później ofertę uzupełnił top cabriolet budowany przez firmę Baur. Produkcja Auto powstałow zaledwie 310 egzemplarzach. Dalszą produkcję uniemożliwiło bankructwo firmy Baur. W 1993 roku samochód w wersji 316i kosztował 50 tys. marek, a 328i – 69 tys. marek. Dzisiaj W Polsce BMW E36 nadal jest popularnym, używanym pojazdem. Spotkać można zarówno sedany, kombi, kabriolety, jak i coupé oraz mniejsze Compacty. Jednak opisywana odmiana Baur to wyjątkowa rzadkość z racji niewielkiej liczby wyprodukowanych pojazdów. Trudno takie auto kupić.