BMW Z3 w 2002 roku zastąpione zostało przez Z4, ale popularność modelu nie spadła. I tak jest do dziś, tym bardziej że modele 20-letnie z silnikiem 1.9/140 KM można kupić za przystępną cenę ok. 20-25 tys. zł.

BMW Z3 roadster opisaliśmy w "Auto Świecie" w styczniu 2006 r. Od czterech lat "Z-trójka" już nie była produkowana, ale auto było bardzo popularne, wręcz pożądane przez kierowców.

BMW Z3 – typ bezczelny, choć lepiej pasowałoby określenie "nieszczelny".

Wpadki przytrafiają się nawet uznanym markom. Chwalony za styl roadster BMW jest uczulony na wodę. Podczas deszczu lub wizyty w myjni automatycznej zgrabny, bawarski kabriolecik przeobraża się w... kabinę prysznicową. Winę za taki stan rzeczy ponoszą wieloczęściowe uszczelki znajdujące się nad drzwiami. Niestety, ze względów konstrukcyjnych jest to usterka nie do usunięcia. Złagodzenie tego problemu można osiągnąć przez nadzwyczaj precyzyjne ustawienie szyb bocznych lub unikanie jazdy, gdy aura nie sprzyja. Składany dach ma jeszcze jedną poważną słabość: tylna szyba z tworzywa sztucznego szybko traci przejrzystość.

Za to trwałość karoserii nie budzi zastrzeżeń. Korozja może występować jedynie w egzemplarzach powypadkowych. Sztywność skrętna nadwozia jest także wystarczająca, choć co zrozumiałe, na działanie sił będzie bardziej narażona wersja M Roadster z 231-konnym silnikiem o poj. 3,2 l, niż potulna i mało żwawa 1.8/115 KM. Pośrodku plasują się jednostki: 2.8/192 KM (gwarantująca niebywałą harmonię pracy) i 1.9/ 140 KM, która zapewnia idealny kompromis pomiędzy osiągami, zużyciem paliwa i kosztami zakupu. W kwestii trwałości silnikom 4-cylindrowym (1.8 i 1.9) nie można zbyt wiele zarzucić. Jednostki 6-cylindrowe (2.8 i 3.2) mają skłonności do uszkodzeń głowicy i przepaleń uszczelki pod głowicą.

Stare bolączki czekają w podwoziu. Silentblocki przedniej osi wykazują ślady zużycia po przejechaniu 60-80 tys. km, podobnie jak w serii 3 (E36). Czasami skargi zbiera dyferencjał za hałaśliwą pracę. Poza tym Z3 nie sprawia problemów, a to w połączeniu z wyśmienitą trakcją i precyzyjnym układem kierowniczym pozwala dać kredyt zaufania roadsterowi z Bawarii.

BMW Z3 – to się psuje

Nieszczelności składanego dachu to usterka najczęściej zgłaszana przez użytkowników. Instalacja elektryczna niekiedy przysparza kłopotów – zawodzi alternator, często przepalają się żarówki reflektorów. Silentblocki osi przedniej szybko ulegają zużyciu (objawia się to charakterystycznym hałasem podczas przejeżdżania po nierównościach). Czasami hałasuje dyferencjał.

BMW Z3 1.9/140 KM – dane techniczne

Silnik Benzynowy R4/16V
Pojemność 1895 ccm
Moc maks. 140 KM
Maks. moment obrotowy 180 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s. man./10,5 s. aut.
Prędkość maks. 205 km/h man./195 km/h aut.
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 11,4/6,0/8,0 l/100 km (man.)
Wymiary (dł./szer./wys.) 4025/1692/1288 mm
Masa własna 1260 kg
Poj. bagażnika 165 l