Ferrari 599 GTB Fiorano produkowano w latach 2006-2012. Nowe kosztowało ok. 200 tys. euro. Dziś jest poszukiwanym youngtimerem, egzemplarze w dobrym stanie i. niewielkimi przebiegami kosztują 150-170 tys. euro. Ciekawostka – w Polsce w jednym egzemplarzu Ferrari 599 GTB Fiorano założono... instalację gazową. Dzięki tej przeróbce auto spalało w mieście zamiast 32 l/100 km benzyny „tylko" 28 l LPG/100 km. Polak potrafi!
Oto tekst o Ferrari 599 GTB Fiorano z „Auto Świata" z 13 marca 2006 r.
Na listę najbardziej pożądanych samochodów świata Ferrari wprowadza swój kolejny model. Fiorano 599 GTB, następca wspaniałego Maranello 575M, zachwyca każdym detalem i imponuje sportowymi umiejętnościami. Do 100 km/h rozpędza się w 3,7 s i bez problemu może osiągać prędkość 330 km/h.
Ferrari 599 GTB Fiorano – symbolika
Nazwa modelu ma pewną symbolikę: Fiorano – od toru testowego, na którym badane są osiągi samochodów Ferrari, GTB – od Gran Turismo Berlinetta – najsłynniejszej berlinetty stworzonej przez firmę i wreszcie 599 – od pojemności silnika (podzielonej przez 10). Wybrano ją dla podkreślenia cech, jakie Fiorano sobą reprezentuje. Cech, które czynią model jednym z najlepszych, sportowych samochodów świata.
Za wygląd Fiorano odpowiedzialni są styliści Pininfariny. Znajdziemy tu zatem typową dla nich elegancję subtelnie połączoną z agresywnym, sportowym charakterem auta. Długi przód z profilowaną pokrywą silnika, 19 i 20-calowe alufelgi, muskularne, tylne nadkola i jeden z najzgrabniejszych „tyłków” (samochodowych) na świecie z charakterystycznymi, okrągłymi światłami i 4 chromowanymi wylotami rur wydechowych gwarantują doznania estetyczne na najwyższym poziomie.
Ferrari 599 GTB Fiorano – dla 2 osób
Podobnie jest w komfortowym, dwumiejscowym wnętrzu. Tu uwagę zwracają fantastycznie profilowane, sportowe fotele, brak dźwigni zmiany biegów w konsoli środkowej, duży monitor przy zegarach w kokpicie oraz kierownica, w której umieszczono przyciski uruchamiania silnika i wyboru charakterystyki układu jezdnego oraz manetki sterujące skrzynią biegów.
Chociaż sam fakt posiadania takiego auta wyróżnia właściciela i nie pozwala na bycie anonimowym, producent proponuje jego dodatkową indywidualizację w zakresie m.in. wyglądu i wyposażenia.
Ferrari 599 Fiorano – czysta, żywa moc 620 KM
Pod maskę 599 GTB trafił 12-cylindrowy, widlasty silnik o pojemności 5999 ccm osiągający moc 620 KM i moment obrotowy 608 Nm. Maksymalna prędkość obrotowa jednostki sięga 8400 obr./min! Taka dawka mocy dostarczy mnóstwo przyjemności podczas jazdy. Fiorano do „setki” potrafi przyspieszać w 3,7 s, a 200 km/h osiągać już po 11 s! Wrażenia piorunujące, tym bardziej, że bez większych problemów auto może jechać ponad 330 km/h!
Źródłem dodatkowej satysfakcji będzie rasowe brzmienie silnika w każdym zakresie obrotów. Nad uzyskaniem odpowiedniego odgłosu konstruktorzy Ferrari pracowali już w fazie projektowej auta, a doskonałym źródłem inspiracji dla nich był legendarny model Enzo.
Do przeniesienia napędu nowe Ferrari wykorzystuje udoskonaloną przekładnię pochodzącą z bolidów firmy startujących w F1. Skrzynia F1-SupeFast pracuje w trybie manualnym (Launch Control) lub w pełni automatycznym, a na zmianę przełożenia potrzebuje zaledwie 100 ms (0,1 s).
Do ognistego temperamentu układu napędowego dopasowano charakterystykę układu jezdnego. Jego zaawansowana konstrukcja da kierowcy stałą kontrolę nad pojazdem i będzie źródłem czystej przyjemności z jazdy. Wyczynowe popisy umożliwi niezależne zawieszenie z amortyzatorami regulowanymi polem magnetycznym (układ Megnetorheological Suspension Control) i system F1Trac, który stale monitoruje prędkość przednich i tylnych kół oraz pracę zawieszenia, dostosowując je do warunków drogowych.
Auto produkowane będzie w fabryce w Maranello we Włoszech. Pierwsze egzemplarze trafią o klientów latem 2007 roku. Cena ok. 200 tys. euro.
Ferrari 599 GTB Fiorano – dane techniczne
Silnik | Benzynowy, V12 |
Pojemność | 5999 ccm |
Moc maks. | 620 KM |
Maks. moment obrotowy | 608 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,7 s |
Prędkość maks. | 330 km/h |
Zużycie paliwa śr. | 21,3 l/100 km |
Wymiary (dł./szer.wys.) | 4665/1962/1336 mm |
Opony (przód/tył) | 245/40 R 19/ 305/35 R 20 |
Masa własna | 1690 kg |