Wady 924 wytykane przez zagorzałych fanów Porsche są jednocześnie zaletami dla osób poszukujących taniego modelu, którego eksploatacja nie pochłonie majątku. W ten sposób powstaje sporo odmiennych opinii na temat 924. To auto jedni pokochają, a inni znienawidzą.Historia modelu 924 zaczęła się przed 1976 kiedy to wprowadzono go do produkcji. Koncepcyjna wersja nosiła nazwę EA-425 i miała być wytwarzana w ramach współpracy Porsche i Volkswagena.
Wraz z rozpoczęciem testów wiosną 1974 roku, Volkswagen podjął decyzję o wycofaniu się z projektu, gdyż już był w zasadzie gotowy VW Scirocco. Nie miało sensu wprowadzanie kolejnego sportowego coupe. Projekt nadwozia opracowany przez Dutchmana Harm Lagaaya, który najpierw odsprzedano VW został ostatecznie odkupiony przez Porsche. Nad produkcją samochodu czuwali specjaliści Porsche jednak fizycznie odbywała się ona w zakładach NSU w Neckarsulm. Tak przynajmniej zapewniał producent. Porsche 924 zapisało się w historii jako pierwszy model tej marki z silnikiem chłodzonym cieczą, umieszczonym z przodu. Takie rozwiązanie było normalnym dla innych producentów, ale nie dla Porsche, które znano z pięknie brzmiących boxerów chłodzonych powietrzem, umieszczonych z tyłu. To nietypowy model z wieloma podzespołami od VW w tym czterocylindrowym silnikiem.Samochód posiadał nowo opracowaną skrzynie biegów, z którą współpracował silnik koncernu VW znany z towarowego VW LT oraz Audi 100. By zapewnić odpowiednie rozłożenie mas zastosowano układ transaxel, czyli skrzynię biegów zamocowaną z tyłu pojazdu. Co zaowocowało rozkładem masy 48/52 (przód/tył).
Rzędowy czterocylindrowiec pochodził z „dostawczaka”, ale w 924 rozwijał większą moc 125 KM zamiast 95 KM. Ten zainstalowany pod maska Porsche zamiast gaźników posiadał wtrysk paliwa. Podobnie jak jednostka z Audi 100, któremu również zarzucano wykorzystanie silnika z Volkswagena LT.
Blok jednostki jest wykonany z żeliwa, a głowice z aluminium
Silnik posiada płaskie komory spalania typu Herona. Układ wtryskowy to Bosch K – Jetronic popularny wśród producentów z lat 80-tych. Maksymalny moment obrotowy to 168 Nm osiągany przy 3500 obr./min.
Skrzynia biegów początkowo miała 4 przełożenia. Od 1979 roku zastąpiono ją wersja pięciobiegową, opcjonalnie dostępny był trzybiegowy automat. Dzięki niewielkiej masie samochód osiągał prędkość maksymalną 200 km/h.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h to 10 sekund. Już w okresie produkcji 924 osiągi te nie wprawiały w zachwyt, a dziś takie parametry mają nawet podstawowe wersje silników samochodów miejskich.Niska cena nie bierze się z nieba …Jeśli poszukujecie Porsche o lepszych osiągach zdecydowanie lepiej wybrać wersję 924 Turbo sprzedawaną od 1978 do 1980 roku. Niestety zapłacimy za nią znacznie więcej. Silnik turbo ma moc 170 KM.
Prędkość maksymalna wzrosła o 25 km/h w porównaniu do wersji podstawowej, a czas przyspieszenia od 0 do 100 skrócił się do 7,8 sekundy. Po 1981 silnik został wyposażony w chłodnicę powietrza doładowującego, co pozwoliło zwiększyć moc do 177 KM.
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm, był rozwijany przy 3500 obr./min. Kolejną zaletą zastosowania intercoolera było zmniejszenie poziomu zużycia paliwa do około 16 litrów na 100 km.Porsche 924 Turbo z racji lepszych osiągów posiada zarówno na przedniej jak i tylnej osi hamulce tarczowe. Koła były przykręcane na pięć śrub. Nabywcy tego modelu mogli zakupić opcjonalne 16 calowe kute felgi z modelu 928 zamiast 15 calowych.
Poza felgami za dopłatą było dostępne dwukolorowe lakierowanie nadwozia.Z zewnątrz ten model odróżnimy po wlotach powietrza między reflektorami, oraz jednym na masce.
Mocniejszy silnik posiadała także wersja 924S, jej produkcja rozpoczęła się w 1986, a zakończyła w 1988. Pod maskę tego Porsche trafiła jednostka opracowana w Stuttgarcie. Nowy silnik to także konstrukcja rzędowa, ale tym razem o pojemności 2,5 litra.
To w zasadzie połowa silnika V8 z Porsche 928. Moc 150 – 160 KM (w zależności od roku produkcji) pozwalała rozpędzić 924 do 215 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h trwało 8,5 sekundy.
Model 924 był dostępny także w kilku limitowanych wersjach w tym Martini Edition oraz Sebring Edition. Na rynku w krótkich seriach produkowano mocniejsze odmiany 924 GT, 924 GTS oraz 924 GTR.
Porsche 924 GT oferowano w trzech kolorach nadwozia szarym, czerwonym i czarnym
Posiadało ono wiele modyfikacji w tym poszerzone nadwozie. Modele te są poszukiwane i cenione na rynku przez kolekcjonerów gdyż zostały wyprodukowane w małej ilości.Kupujące Porsche 924 warto rozejrzeć się za modelami produkowanymi po 1980 roku, miały one w pełni ocynkowane nadwozie, a nie tylko podwozie. To jedna z przyczyn, z powdu których modele z 1981 roku otrzymały dłuższą gwarancję na perforację nadwozia - 7 letnią.
Nie ma co się oszukiwać to nie jest nowy samochód i warto dokładnie sprawdzić progi, nadkola i całe podwozie. Odpuśćmy auta z większymi ogniskami rdzy, gdyż remont będzie kosztowny.
Trzeba uważać na wersje wyposażone w szyberdach, bardzo często przeciekał on powodując rdzewienie dachu. Skorodowana podłoga pod nogami pasażera też nie należy do wyjątków, jest to spowodowane wyciekami z akumulatora, wyżarta blacha pod nim powodowała przeciekanie wody na podłogę przedziału pasażerskiego.Podczas jazdy zwróćmy uwagę na czujnik ciśnienia oleju. Na niskich obrotach powinno ono wynosić około 2 – 3 barów, a przy wyższych pięć. Jeśli mamy do czynienia za standardową wersją 924 można pokusić się nawet o zakup modelu z zerwanym paskiem. Silnik ma tzw. bezkolizyjną konstrukcję.
Wiele części mechanicznych będzie miało rozsądne ceny: elementy tylnej osi pochodzą z Garbusa 1303, półosie z VW Kubelwagen T181, hamulce przeszczepiono z pierwszego przednionapędowego VW (NSU) K70.
W tym Porsche można znaleźć jeszcze wiele innych elementów z rodziny Volkswagena/Audi
Jednak nie wszystkie części będą tanie, szczególnie warto zwrócić uwagę na drobne elementy ozdobne i szyby, najdroższa jest tylna. Obowiązkowosprawdźmy działanie otwiernia/zamykania przednich reflektorów. Wersje turbo niewyposażone w chłodnicę cieczy chłodzącej miały problemy z uszczelką pod głowicą.Warto kupić zadbany egzemplarz 924 za ponad 10.000 zł, wtedy eksploatacja będzie bezproblemowa i da nam wiele przyjemności. Porsche 924 to raczej bezawaryjny model, w którym będziemy dokonywać jedynie bieżących napraw eksploatacyjnych.
To ciekawe auto wyróżniające się z tłumu. Pomimo dobrego rozłożenia mas nie oczekujmy po nim prowadzenia znanego z aut współczesnych. Podstawowa wersja 924 jest zaskakująco miękka. Tym niemniej auto prowadzi się dobrze.Przykładowa oferta: Porsche 924Historia Porsche 924 w skrócie:1976: Rozpoczęcie produkcji 924. 1979: Rozpoczęcie produkcji 924 Turbo (Typ 931, 170 KM, 225 km/h, 7225 sztuk). 1980: 924 Carrera GT wyprodukowano jedynie 406 samochodów (Typ 937, 210 KM, 240 km/h). 1981: Ulepszona wersja 924 Turbo (177 KM, 5441 sztuk) oraz krótka seria 59 samochodów: 924 Carrera GTS (Typ 937, 245 KM, 250 km/h) zbudowanych by uzyskać homologację wyścigową. 1985: Prezentacja na targach IAA 1985 modelu 924 S (150 KM). 1986: Porsche 924 S z trójdrożnym katalizatorem. 1988: Wzmocnione wersja 924 S do 160 KM.1989: Zakończenie produkcji 924 w sierpniu 1989.
Porsche 924 jest łatwe w prowadzeniu, ale wychyla się w zakrętach. Nie da się go porównać do współczesnych samochodów.
Ładna prosta sylwetka Porsche, bez zbędnych przetłoczeń jest ponadczasowa.
Średnie zużycie paliwa 924 może zamknąć się w 10 litrach.
Tylna szyba to jedna z droższych części zamiennych.
Do 1978 roku Porsche posiadało koła w rozmiarze 165 HR 14, czyli takie same jak Mercedes 200 D (W123).
Modna, kraciasta tapicerka z epoki. Porsche 924 ma zwyczajne wnętrze, gdyby nie trzy dodatkowe wskaźniki, nie poznalibyśmy, że to auto o sportowym charakterze.