Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Klasyki > Youngtimer > Adolf Hitler - budowniczy Niemiec. Mit, w który wierzy się do dziś

Adolf Hitler - budowniczy Niemiec. Mit, w który wierzy się do dziś

Promowanie budowy autostrad stało się jednym z czynników, który miał umocnić władzę Hitlera. Uśmiechnięci robotnicy na nagraniach z tego okresu byli podstawieni, a prawda o zmniejszaniu bezrobocia w ówczesnych Niemczech czy militarne znaczenie autostrad okazało się mitem. W dodatku do 1941 roku zbudowano około 3800 km dróg tego rodzaju, czyli połowę planowanych inwestycji.

W ten mit o Adolfie Hitlerze do dziś wierzy wielu z nasŹródło: Bundesarchiv, Bild 183-H04560 CC-BY-SA 30
  • Adolf Hitler ogłosił, że w III Rzeszy rocznie będzie powstawać 1000 km autostrad, tymczasem do 1941 roku zbudowano ich 3800 km, zatem połowę tego co planowano
  • Wbrew powszechnej opinii budowa autostrad w hitlerowskich Niemczech nie przyczyniła się do ograniczenia bezrobocia
  • Propaganda hitlerowska przedstawiała roześmianych pracowników budujących autostrady, a tymczasem wiele z tych osób było przymusowymi robotnikami
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Typowy obraz szczęśliwie wyglądających robotników machających z krawężników nowej autostrady do przejeżdżającego Hitlera to propaganda w czystym wydaniu. Budowa dróg wysokiej klasy miała nie tylko uchronić Niemcy przed kryzysem gospodarczym i bezrobociem czy poprawić logistykę militarną kraju, lecz także – a może przede wszystkim – umocnić władzę Führera.

Świat podziwia obecnie infrastrukturę drogową Niemiec, która – obiektywnie rzecz biorąc – jest największa w Unii Europejskiej. Jednocześnie w poczuciu wielu osób pokutuje mit, że inicjatorem zbudowania pierwszych kilometrów autostrad był egocentryczny wódz III Rzeszy. Tymczasem takie myślenie okazuje się dalekie od prawdy.

Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:AutostradyBudowa autostrad