Land Rover Defender jest jednym z najbardziej znanych samochodów terenowych na świecie. Biorąc pod uwagę powiązania konstrukcyjne oraz stylistykę, można doszukiwać się jego początków wraz z końce lat 50., kiedy to na świat przyszedł pierwszy model Land Rovera. Nieoficjalne, Defender pojawił się w 1983 roku, kiedy do Land Rover Series III wymagał kolejnych modyfikacji.
W rzeczywistości, nazwa modelu pochodziła wtedy od rozstawu osi wyrażonych w calach - 90 (Ninety) i 110 (One-ten). W porównaniu do poprzednika, główne zmiany zaszły w zawieszeniu, które oparto na sprężynach śrubowych, zamiast resorach piórowych. Konieczność zastosowania nazwy „Defender” w 1990 roku, wynikła z wprowadzenia do produkcji, nieco bardziej „cywilizowanego” modelu, Discovery. Obok wcześniej znanych rozstawów osi, pojawiła się jeszcze wersja 130.
Im dłużej Defender był produkowany, tym więcej odmian nadwoziowych oferowano - wersje zamknięte, z miękkim dachem, pick-upy, a nawet kabiny z podwoziem do zabudowy. Do napędu służyły silniki wysokoprężne, choć zdarzały się także wersji benzynowe - 2.8 (silnik M52 z BMW) generujący 192 KM oraz 3.9 V8 o mocy 190 KM. Wcześniej wspomniane diesle 200 i 300 Tdi miały pojemność 2.5 litra i generowały kolejno 107 i 113 KM.
W 1999 roku, jednostki zastąpiono nową, 5-cylindrową jednostką wysokoprężną Td5, generującą 122 KM. Defenderowi zarzucano głównie to, że przez cały okres produkcji był bardzo surowy i ubogo wyposażony. Gdy konkurencja zaczęła oprócz dobrych właściwości terenowych oferować także niezłe wyposażenie, Land Rover musiał na to coś zaradzić. Porządna rama, przestronne wnętrze, napęd na 4 koła, reduktor i blokady mechanizmów różnicowych już nie wystarczały.
W 2007 roku odświeżono Defendera. Z zewnątrz auto doczekało się jedynie kosmetycznych zmian, ale w środku zastosowano nową deskę rozdzielczą, fotele oraz zadbano o lepsze materiały wykończeniowe. Pod maską znalazła się nowa, 4-cylindrowa jednostka wysokoprężna Forda, znana m.in. z Transita. Miała pojemność 2,4 litra (Common-Rail) i rozwijała 122 KM. Do tego dołączyła nowa, 6-biegowa przekładnia manualna. Wcześniej dostępna była przekładnia 4-, 5- biegowa, a także 4-stopniowy „automat”.
Spore gabaryty, duża masa (nawet 2 tony, w zależności od wersji, wyposażenia) oraz niezbyt mocne silniki (nastawione były na wysoki moment obrotowy, potrzebny w terenie), powodowały iż prędkość maksymalna Defendera wynosiła ok. 140 km/h, a z ostatnim silnikiem, została nawet elektronicznie ograniczona do 130 km/h. W 2012 roku wprowadzono ostatnie zmiany, zarówno stylistyczne, wyposażeniowe jak i mechaniczne. Dotychczasowy silnik 2,4 od Forda, został zastąpione przez nowocześniejszą, 2,2-litrową jednostkę (również Forda) o mocy 155 KM.
Na początku 2016 roku, zakończono produkcję Land Rovera Defendera, zapowiadając pojawienie się jego następcy w ciągu najbliższych kilku lat. Przez cały okres produkcji wyprodukowano przeszło 2 mln egzemplarzy, z których, szacuje się, w „czynnej służbie” wciąż jest ok. 75% z nich Land Rover z uwagi na swoje możliwości terenowe i transportowe, używany był na szeroką skalę przez policję, straż pożarną, służby medyczne, patrole górskie, leśne i przede wszystkim wojsko na całym świecie. W ciągu swojej historii, powstało także wiele limitowanych i specjalnych edycji, które są poszukiwane przez kolekcjonerów.