• Nowy Defender wygląda jak SUV i jeździ jak SUV – w dodatku nowoczesny.
  • Jest cięższy od poprzednika, ale dzięki elektronice równie dzielny w terenie.
  • W codziennej jeździe miejskiej i w trasach jest przyjazny dla kierowcy i pasażerów.

Data 29 stycznia 2016 roku fanom Defendera nie kojarzy się zbyt dobrze. Tego dnia bowiem zakończono produkcję brytyjskiej legendy bezdroży, która miała te same założenia konstrukcyjne od 1948 roku. Nadzieja pojawiła się później przez chwilę, gdy ręcznie zbudowano jeszcze 150 sztuk kultowej terenówki z potężnym silnikiem V8. Choć auto kosztowało ponad 700 000 zł, rozeszło się jak świeże bułeczki.

Silne emocje związane z Defenderem wróciły jednak w ubiegłym roku, kiedy to na salonie frankfurckim Land Rover zaprezentował światu następcę. Choć daleko mu do prostoty i minimalizmu poprzednika, to jednak przejął od niego kilka stylistycznych detali i co ważne, producent zapowiedział, że dzielnością terenową nowy model też nie będzie odbiegał. Podczas pierwszego testu 5-drzwiowego Defendera (oznaczenie 110), wyposażonego w 240-konnego diesla, sprawdzimy, jak spisuje się na asfalcie i czy wciąż jest nie do zatrzymania w terenie.

{ "uuid": "45fa2536-95ca-4641-9b6d-a35f3659545e", "caption": "Schemat wymiarów – Land Rover Defender 110", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NDA7MDA_/71ff6f3e70ceb0143b07cb277c8b5811.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2020-09-10 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "71ff6f3e70ceb0143b07cb277c8b5811", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 756, "width": 1528, "bytes": 240209 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/71ff6f3e70ceb0143b07cb277c8b5811.jpg", "caption": { "main": "Schemat wymiarów – Land Rover Defender 110" }, "source": { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ] }, "asyncAdSlot": null } Schemat wymiarów – Land Rover Defender 110 Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Land Rover Defender 110

Choć linia nadwozia nadal zawiera kanty, to jednak są one zaoblone. Podobieństwa do poprzednika można dopatrzyć się w kształcie tylnych lamp, charakterystycznych okienek dachowych czy połaci ryflowanej blachy znajdujących się po obu stronach pokrywy silnika. Nadwozie nadal ma krótkie zwisy (to wymóg konieczny do uzyskania odpowiednich kątów potrzebnych w terenie – szczegóły w tabeli), zupełnie inna jest jednak teraz jakość wykonania i poziom wyposażenia. Nowy Defender wygląda jak nowoczesny SUV (notabene według nas ma zgrabniejsze nadwozie od nieproporcjonalnego Discovery).

Nowy Land Rover Defender – cyfrowe i komfortowe wnętrze

Także we wnętrzu próżno szukać ascetyzmu czy charakterystycznej dla poprzednika pozycji fotela, na którym kierowca siedzi z lewym bokiem przyciśniętym do drzwi. Surowość kabiny wyrażają jedynie twarde tworzywa w dolnej części kokpitu, cechujące się śliskością i nieprzyjemnym zapachem, a także charakterystyczne śrubki widoczne w boczkach drzwi i na tunelu centralnym. Poza tymi detalami wnętrze urządzono nowocześnie, mamy więc cyfrowe zegary i rozbudowane multimedia z dostępem do internetu, doskonale współpracujące ze smartfonami (wygląd obu ekranów można zaprogramować). W nowym Defenderze imponuje liczba i rodzaj gniazd zasilających. Oprócz 12-woltowych mamy gniazdo 230 V oraz kilka 5 V USB (typ A i C). Wnętrze w obu rzędach siedzeń jest niezwykle przestronne, a o komfort podróży w dalekich trasach oprócz wygodnych foteli dba też 3-strefowa klima (opcja).

Dostęp do bagażnika umożliwiają otwierane na bok drzwi. Przy wykorzystaniu wszystkich 5 miejsc (Defender jest dostępny także w 7-osobowej wersji) w kufrze zmieścimy prawie 860 l bagażu, a gdy podniesiemy do góry siedziska kanapy i złożymy jej oparcia, mamy aż 1946 l przestrzeni z równą podłogą. Bagażnik, podobnie jak podłoga w części pasażerskiej, jest wykończony odpornym na zarysowania i wygodnym do mycia twardym tworzywem, ale także i tu jest ono bardzo śliskie, więc drobne przedmioty lepiej chować w schowku pod podłogą.

Nowy Land Rover Defender – przyjazny na co dzień

Nowy Defender wygląda jak SUV i jeździ jak SUV – w dodatku nowoczesny. Układ kierowniczy daje odpowiednią informację o tym, co dzieje się z kołami (gdyby ktoś miał wątpliwości, ich położenie można śledzić na ekranie multimediów), a wyposażone w pneumatykę podwozie gwarantuje dobry komfort i wysoką stabilność nadwozia na zakrętach. Jedynym ograniczeniem są opony z terenowym bieżnikiem, które na szybko pokonywanych łukach hałasują (na autostradzie są zadziwiająco ciche) i podczas hamowania nie pozwalają zatrzymać się ze 100 km/h poniżej 42 m.

Ich obecność doceniliśmy jednak w terenie – w grząskim piachu i podczas brodzenia. W pamięci wciąż mamy świetne walory terenowe poprzednika i na tych nawierzchniach nowy model też radził sobie bardzo dobrze. Tym razem jednak było łatwiej, gdyż z pomocą przychodziła elektronika, a konkretnie gotowe programy systemu Terrain Response. Po wybraniu odpowiedniego trybu dostosowały układ napędowy, zawieszenie i kontrolę trakcji do rodzaju nawierzchni. Kiedy trzeba, załączały się blokady dyferencjałów (centralnego i tylnego), pneumatyczne miechy unosiły pojazd (np. podczas brodzenia), a system ASR zmieniał charakterystykę pracy. Gdy teren stawał się naprawdę trudny, można było ręcznie włączyć reduktor. Na bezdrożach wspomagaliśmy się także świetnym systemem kamer 360 stopni z widokiem 3D. I choć auto nie utknęło ani razu, to czuć było jego dużą masę (o 400 kg cięższe od poprzednika).

To nam się podoba: dzielność terenowa, komfortowa i stabilna jazda na asfalcie, dobra dynamika, rozsądne spalanie, nowoczesne multimedia, przestronne wnętrze.

To nam się nie podoba: twarde tworzywa o niezbyt przyjemnym zapachu, śliska podłoga bagażnika, duża masa, wysoka cena, w terenie przydałaby się wyższa moc silnika.

Nowy Land Rover Defender – podsumowanie

Puryści zapewne powiedzą, że to już nie to. I będą mieli rację, bo nowy Defender wygląda i jeździ jak SUV, a dobra dzielność w terenie to zasługa elektroniki. Mnie to nie przeszkadza, bo można nim wygodnie jeździć po mieście i w trasach, a kiedy przyjdzie weekend – bez obaw taplać się w błocie.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,8 s
0-100/0-130 km/h 8,7/14,8 s
0-150 km/h 22,0 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 5,0 s (aut.)
80-120 km/h 6,7 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2449/701 kg
Rozdział masy (przód/tył) 50/50 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 12,6/12,5 m
Hamowanie ze 100 km/h zimne 42,0 m
gorące 42,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Średnie zużycie w teście 9,2 l/100 km
Zasięg rzeczywisty 920 km

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1999
Maks. moc (KM/obr./min) 240/4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 430/1400
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4x4 (reduktor)
0-100 km/h (s)/v maks.(km/h) 9,1/188
Śr. spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 8,9/234
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa (l) 857-1946/85
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 3500/750
Rozmiar i model opon 255/65 R 19 (GY Wrangler All Terrain)
Kąty: natarcia/zejścia/ramp. (st.) 38/40/28
Prześwit/gł. brodzenia (mm) 175/900

Wyposażenie

Wersja S
6 airbag./zawiesz. pneum./navi S/S/S
Klima aut. 2-stref./3-stref./LED-y S/5420 zł/S
Cyfrowe zegary/podgrzew. siedz. S/1760 zł
Asyst. pasa/kamery 3D 360 st. S/S
Tap. skórzana/panoram. dach S/9160 zł
Lakier metalik/alufelgi 19-cal. 4770 zł/S

Gwarancje/ceny

Cena podst. testowanej wersji 309 200 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata lub 100 tys. km/6 lat
Przeglądy co 34 tys. km/2 lata
Cena testowanego auta 348 380 zł
Ładowanie formularza...