Mały roadster marki Mazda powstał w 1989 roku i stanowił odzwierciedlenie filozofii marki w podejściu do budowy aut. Użytkownicy szybko docenili lekkość jego intrygującego wyglądu oraz niemalże bezawaryjność.
W połowie 1984 roku koncept zaprojektowany w Kalifornii przez Marka Jordana i Tsutomu “Toma” Matano został wybrany jako zwycięzca wewnętrznego konkursu, pokonując dwóch konkurentów. Poza pożądanym układem silnika z przodu napędzającego tylne koła, miał kilka cech, które do dziś można odnaleźć w każdej MX-5: bezpośredni układ kierowniczy. Krótki skok dźwigni biegów, pozwalający zmieniać przełożenia ruchem nadgarstka i dźwięk, który sprawia, że serce kierowcy bije mocniej.
Podwozie otrzymało niezależne zawieszenie wszystkich kół, wyposażonych zresztą w tarczowe hamulce. W maju 1987, bliski wersji produkcyjnej prototyp pokazano po raz pierwszy grupie ekspertów. Byli zachwyceni tym, co ujrzeli. W kwietniu 1988 roku prototypów było już dwanaście a amerykańscy dziennikarze, którzy jeździli nimi w lipcu, wręcz żądali, aby Mazda zaczęła produkować to auto seryjnie.
Do roku 1989, z wybraną już ostateczną nazwą modelu, MX-5 (od "Mazda Experiment", projekt numer 5) była gotowa do zaprezentowania światu, jako prawdziwy lekki sportowy samochód, o masie jedynie 940 kg.
Mazda MX-5 po raz pierwszy została zaprezentowana publicznie 10 lutego 1989 roku podczas salonu samochodowego w Chicago. Model o kodzie produkcyjnym NA, trafił do sprzedaży kolejno w takich terminach jak: marzec 1989 roku w Japonii, maj 1989 roku (już jako model z roku 1990) w USA i w Kanadzie oraz w roku 1990 w Europie. Opcjonalny twardy dach, wykonany z kompozytu SMC, został udostępniony w tym samym czasie. Popyt początkowo przerósł produkcję, napędzany optymistycznymi recenzjami. W Japonii Mazda MX-5 była sprzedawana jako Eunos Roadster.
W ciągu 25-lat wyprodukowano ponad 940 tys. egzemplarzy. Powstały trzy generacje. Pierwsza NA była produkowana w latach 1989-1998, druga NB w latach 1998-2—5, a trzecia NC od 2005 roku.
Natomiast czwarta generacja Mazdy MX-5 ND oficjalnie zostanie zaprezentowana w Barcelonie w dniu 4 września 2014 roku.
Zapraszamy do naszej galerii, do której wybraliśmy najciekawsze egzemplarze Mazdy MX-5 z całego 25-lecia.