Mały roadster marki Mazda powstał w 1989 roku i stanowił odzwierciedlenie filozofii marki w podejściu do budowy aut. Użytkownicy szybko docenili lekkość jego intrygującego wyglądu oraz niemalże bezawaryjność.
W połowie 1984 roku koncept zaprojektowany w Kalifornii przez Marka Jordana i Tsutomu “Toma” Matano został wybrany jako zwycięzca wewnętrznego konkursu, pokonując dwóch konkurentów. Poza pożądanym układem silnika z przodu napędzającego tylne koła, miał kilka cech, które do dziś można odnaleźć w każdej MX-5: bezpośredni układ kierowniczy. Krótki skok dźwigni biegów, pozwalający zmieniać przełożenia ruchem nadgarstka i dźwięk, który sprawia, że serce kierowcy bije mocniej.
Podwozie otrzymało niezależne zawieszenie wszystkich kół, wyposażonych zresztą w tarczowe hamulce. W maju 1987, bliski wersji produkcyjnej prototyp pokazano po raz pierwszy grupie ekspertów. Byli zachwyceni tym, co ujrzeli. W kwietniu 1988 roku prototypów było już dwanaście a amerykańscy dziennikarze, którzy jeździli nimi w lipcu, wręcz żądali, aby Mazda zaczęła produkować to auto seryjnie.
Do roku 1989, z wybraną już ostateczną nazwą modelu, MX-5 (od "Mazda Experiment", projekt numer 5) była gotowa do zaprezentowania światu, jako prawdziwy lekki sportowy samochód, o masie jedynie 940 kg.
Mazda MX-5 po raz pierwszy została zaprezentowana publicznie 10 lutego 1989 roku podczas salonu samochodowego w Chicago. Model o kodzie produkcyjnym NA, trafił do sprzedaży kolejno w takich terminach jak: marzec 1989 roku w Japonii, maj 1989 roku (już jako model z roku 1990) w USA i w Kanadzie oraz w roku 1990 w Europie. Opcjonalny twardy dach, wykonany z kompozytu SMC, został udostępniony w tym samym czasie. Popyt początkowo przerósł produkcję, napędzany optymistycznymi recenzjami. W Japonii Mazda MX-5 była sprzedawana jako Eunos Roadster.
W ciągu 25-lat wyprodukowano ponad 940 tys. egzemplarzy. Powstały trzy generacje. Pierwsza NA była produkowana w latach 1989-1998, druga NB w latach 1998-2—5, a trzecia NC od 2005 roku.
Natomiast czwarta generacja Mazdy MX-5 ND oficjalnie zostanie zaprezentowana w Barcelonie w dniu 4 września 2014 roku.
Zapraszamy do naszej galerii, do której wybraliśmy najciekawsze egzemplarze Mazdy MX-5 z całego 25-lecia.
Galeria zdjęć
1/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
1/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
2/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
2/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
3/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
3/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
4/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
4/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
5/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
5/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
6/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
6/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
7/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
7/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
8/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
8/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
9/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
9/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
10/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
10/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
11/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
11/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
12/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
12/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
13/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
13/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
14/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
14/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
15/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
15/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
16/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
16/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
17/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
17/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
18/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
18/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
19/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
19/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
20/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
20/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
21/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
21/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
22/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
22/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
23/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
23/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
24/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
24/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
25/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
25/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
26/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
26/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
27/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
27/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
28/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
28/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
29/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
29/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
30/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
30/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
31/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
31/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
32/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
32/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
33/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
33/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
34/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
34/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
35/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
35/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
36/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
36/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
37/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
37/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
38/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
38/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
39/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
39/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
40/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
40/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
41/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
41/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
42/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
42/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
43/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
43/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
44/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
44/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
45/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
45/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
46/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
46/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
47/47 Mazda MX-5 – auto z duszą
47/47
Żródło: Auto Świat / ACZ
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.