Logo
Najszybsza z Dębicy

Najszybsza z Dębicy

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Sukces wprowadzonej w zeszłym roku (i produkowanej obecnie w 10 rozmiarach) opony Furio z indeksem prędkości H (do 210 km/h), to nie tylko złoty medal na Międzynarodowych Targach Motoryzacji w Poznaniu, ale także spore zainteresowanie nabywców. By zadowolić tych najbardziej wymagających, do sprzedaży wprowadzono ostatnio najszybszy model Furio V.

Nazwa Furio, to kontynuacja tradycji Dębicy w nadawaniu nazw własnych nowym produktom od terminów muzycznych. I tak, Furio pochodzi od furioso i oznacza sposób wykonywania utworu dziko, porywczo i z pasją. Symbolem promocyjnym stała się kobra, która swą agresywnością i błyskawiczną reakcją ma w pełni oddawać możliwości techniczne nowej opony.

Dębica Furio z indeksem prędkości V (do 240 km/h), to typowo letnia opona o bardzo popularnej obecnie kierunkowej rzeźbie bieżnika. W porównaniu do opon poprzedniej generacji zdecydowanie poprawiono parametry w zakresie przyczepności na suchej nawierzchni oraz zminimalizowano ryzyko wystąpienia aquaplaningu przy jeździe na wprost oraz przy pokonywaniu zakrętów (patrz rysunki).

Nowa opona powstała przy udziale inżynierów z Dębicy, w europejskim centrum projektowym Goodyeara w Luksemburgu. W centrum tym powstaje zresztą większość najnowszych europejskich konstrukcji. Uzyskaniu wysokiej precyzji kierowania i natychmiastowej odpowiedzi na ruch koła kierownicy służy centralne żebro z nacięciami rowków promieniowych.

Za bardzo istotną cechę opony - zachowanie na mokrych nawierzchniach - odpowiedzialna jest kierunkowa rzeźba bieżnika, a także optymalna przy wysokich prędkościach krzywizna rowków promieniowych, których zadaniem jest wydajne odprowadzanie wody maksymalizujące przyczepność opony. Efekt ten wzmacniany jest przez głębokie rowki obwodowe, dzięki którym rośnie odporność na powstawanie zjawiska aqua-planingu.

Za niski poziom hałasu, wysoki komfort jazdy i równomierne ścieranie się powierzchni opony odpowiedzialna jest optymalna podziałka rzeźby bieżnika. Duże bloki w strefie barkowej natomiast zapewniają bardzo dobrą stabilność boczną i pewność w pokonywaniu zakrętów.

Przydatność opon można bardzo szybko skonfrontować w warunkach normalnego użytkowania. Dlatego właśnie próby drogowe przeprowadzono zarówno w normalnym ruchu (miasto, droga szybkiego ruchu, autostrada), jak i na zamkniętym odcinku toru wyścigowego.

Do testów wybrano samochody osobowe różnych wielkości (m.in. Mercedes klasy A, Alfa Romeo 156, VW Passat). Już pierwsze próby szybkościowe pokazały, że nowe opony są bardzo ciche i cechują się bardzo dobrym prowadzeniem. Precyzyjnie odpowiadają na ruch kierownicy. Bardzo ciekawe okazały się wrażenia z jazdy z dużą prędkością w zakrętach (zarówno wchodzenie w zakręt, jazda po łuku, jak i wychodzenie z niego).

Pomimo dużych różnic w mocach samochodów auta zachowywały się stabilnie i nawet przy wykonaniu gwałtownych manewrów nad pojazdami można było skutecznie zapanować.Nowa opona Furio V przeznaczona została na tzw. rynek wymiany i w chwili obecnej oferowana jest w 7 rozmiarach (195/60 R14; 195/65 R15; 205/65 R15; 205/60 R 15; 195/50 R15; 205/50 R15 I 195/60 R15).

Znajdują więc one zastosowanie w 29 markach i blisko 620 modelach samochodów.I jeszcze ... Okazja do prezentacji nowych opon do samochodów osobowych zbiegła się z pojawieniem się nowej generacji opon do samochodów dostawczych Quartet 2.Opony produkowane są z dwoma rzeźbami bieżnika typu Z i S.

Bieżnik typu Z przeznaczony jest do rozmiarów 14 i 15 cali (6 modeli rozmiarowych), a bieżnik typu S do felg 16-calowych (4 modele), co ma zapewniać lepsze parametry kierowalności w określonych zastosowaniach. W porównaniu do poprzedników znacznie wydłużono trwałość nowej opony.Dariusz Kowalczuk

Udostępnij:
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: Opony
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium