Po Mobilu (30%) największe udziały w tym kanale dystrybucji mają Castrol (24%) oraz Lotos (11%). Nieco inaczej sytuacja wygląda w sklepach motoryzacyjnych, gdzie producentami o największych udziałach są Mobil (24%) i Lotos (23%). Trzecie miejsce zajmuje Castrol (12%).

"Wiodąca pozycja olejów Mobil w dynamicznie rozwijającym się segmencie warsztatów niezależnych jest dla nas bardzo dobrym sygnałem z rynku. Niezależne warsztaty oferują usługę o jakości często porównywalnej z autoryzowanym serwisem. Co więcej, rosnący import aut używanych przekłada się na wzrost liczby klientów właśnie w warsztatach bez autoryzacji. Zależy nam na utrzymaniu pozycji lidera w tym segmencie, dlatego oferujemy niezależnym warsztatom specjalne programy wzmacniające ich konkurencyjność na lokalnym rynku" - mówi Danuta Michałus-Sokołowska, dyrektor ds. marketingu ExxonMobil Poland. "Segment warsztatów autoryzowanych, w których Mobil ma 17% udziału, jest od kilku lat zdominowany przez oleje producentów samochodów, co zmusza tradycyjne marki olejowe do ponoszenia inwestycji bez gwarancji zysku" - dodaje.

Udziały producentów oleju w kanałach dystrybucji (2008)

Serwis autoryzowany

Marki producentów samochodów - 28% Castrol - 23% Mobil - 17%

Warsztat niezależny

Mobil - 30% Castrol - 24% Lotos - 11%

Sklep motoryzacyjny

Mobil - 24% Lotos - 23% Castrol - 12%

Stacja Paliw

Orlen - 35% Lotos - 20% Castrol - 17%

Badanie przeprowadzono w sierpniu i wrześniu 2008 roku metodą face-to-face. Brało w nim udział 609 właścicieli lub osób na stanowiskach kierowniczych w serwisach autoryzowanych, warsztatach niezależnych, sklepach motoryzacyjnych i na stacjach paliw.