Wynalazek nazywa się AirFree. Między piastą a zewnętrzną, cienką warstwą gumy zastosowano „szprychy" ustawione pod kątem, które uginają się zamiast opony.

Opona bez powietrza Foto: ACZ / Auto Świat
Opona bez powietrza

Szprychy wykonano z bardzo wytrzymałej żywicy termoplastycznej. Zewnętrzna warstwa gumy otaczająca to nietypowe koło jest cienka, ma bieżnik jak normalna opona, aby zapewniać dobrą przyczepność do nawierzchni.

Koło AirFree nie potrzebuje powietrza – elementem amortyzującym są specjalnie ułożone, elastyczne szprychy. Nie można go przebić ani łatwo uszkodzić, np. po wjechaniu w dziurę w jezdni czy na ostry przedmiot.

Zewnętrzny gumowy bieżnik zapewnia odprowadzanie wody spod opony i przyczepność do jezdni. Po zużyciu bieżnika wystarczy zmienić zewnętrzną opaskę koła, a nie całe koło.

Bridgestone zapewnia, że zarówno materiał, z którego wykonane są szprychy, jak i gumowa zewnętrzna powłoka koła dają się łatwo ponownie przerabiać – odpada więc problem recyclingu zużytych opon.

Czy zatem nowe koło wynalezione przez Bridgestone ma same zalety? Niestety, nie. Ograniczeniem jest– na razie – waga pojazdu wyposażonego w koła AirFree oraz jego prędkość.

Pojazd testowy, na jakim badano nowe koła, ważył zaledwie 410 kg i poruszał się z prędkością maksymalną 60 km/h.

Nowe koło musi jeszcze przejść wiele prób pod większym obciążeniem i przy większych prędkościach. Nie wiadomo też, jak zachowuje się podczas gwałtownych skrętów i ostrych hamowań.