Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
PRL

PRL

To już ostatnia chwila na pieniądze z książeczek. Rząd zamknie program rekompensat
Aktualności

To już ostatnia chwila na pieniądze z książeczek. Rząd zamknie program rekompensat

Trudny i zwodniczy, że aż boli. W tym quizie o samochodach PRL zapomnij o lepszym wyniku niż 4/10
Aktualności

Trudny i zwodniczy, że aż boli. W tym quizie o samochodach PRL zapomnij o lepszym wyniku niż 4/10

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Przewrotny quiz o samochodach PRL. Wynik poniżej 7/11 to ujma
Aktualności

Przewrotny quiz o samochodach PRL. Wynik poniżej 7/11 to ujma

W tym quizie raczej nie masz szans na wynik 5/11 lub 6/11. 7/11 to absolutne minimum — tak łatwy tym razem będzie nasz zestaw pytań. Z drugiej strony zdobycie 11/11 będzie sztuką, ponieważ jedno pytanie wymaga eksperckiej wiedzy.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
W tym quizie o PRL będzie szalenie trudno wskazać prawdziwą informację. 6/11 to już wielki sukces
Aktualności

W tym quizie o PRL będzie szalenie trudno wskazać prawdziwą informację. 6/11 to już wielki sukces

Te informacje o samochodach z PRL będą tak niesamowite, że aż prawdziwe. Twoje zadanie polega na wyłowieniu ich z gąszczu mitów. Zapytamy o auta, które na pewno doskonale znasz: Malucha, Poloneza, Polskiego Fiata 125p, Syrenę i Warszawę. Ale dasz radę uzbierać, chociaż połowę punktów?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Przesadnie trudny quiz o autach sąsiadów PRL-u. Nawet eksperci się spocą, a 99 proc. może tylko pomarzyć o 6/11
Aktualności

Przesadnie trudny quiz o autach sąsiadów PRL-u. Nawet eksperci się spocą, a 99 proc. może tylko pomarzyć o 6/11

Szalenie podchwytliwy, nieprzyjemnie trudny i zwodniczy: ten quiz o samochodach z NRD, Czechosłowacji, Rumunii i ZSRR sprawi nie lada kłopot nawet największym znawcom. Masz odwagę o tym się przekonać?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ile wiesz o Fiatach, Żukach i Trabantach? Sprawdź swoją wiedzę
Aktualności

Ile wiesz o Fiatach, Żukach i Trabantach? Sprawdź swoją wiedzę

Lubisz polską motoryzację z okresu PRL-u i masz sentyment do pojazdów, które wówczas jeździły po naszych drogach? Ten quiz jest stworzony dla ciebie. Sprawdź swoją wiedzę na temat Fiatów 126p i 125p, Żuków, Trabantów, Dacii, Ład i Skód, zaznaczając poprawnie jedną odpowiedź w każdym pytaniu.

Ukraiński biznesmen kupił polskiego Ursusa. O C-325, C-330 i C-360 marzą dziś nie tylko rolnicy
Auto Świat

Ukraiński biznesmen kupił polskiego Ursusa. O C-325, C-330 i C-360 marzą dziś nie tylko rolnicy

Spółka związana z ukraińskim biznesmenem kupiła polskiego Ursusa. Udało się za trzecim razem - dwie pierwsze licytacje zakończyły się fiaskiem. Dopiero trzecia, z obniżoną do 74 mln zł ceną wywoławczą, przyciągnęła spółkę M.I. Crow powiązaną z ukraińskim przedsiębiorcą Olegiem Krotem. Tak Ursus trafił w ręce nowego właściciela. Plan na przyszłość polskiej marki jest opracowywany. A jaka była jej przeszłość? Na koncie ma wiele udanych projektów, które są dziś łakomym kąskiem dla kolekcjonerów.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Hipertrudny i podstępny quiz o samochodach PRL. Raczej nie uzyskasz więcej niż 5/11
Wiadomości

Hipertrudny i podstępny quiz o samochodach PRL. Raczej nie uzyskasz więcej niż 5/11

Tak ciężko jeszcze nie było. Ten quiz o motoryzacji PRL nie dość, że składa się wyłącznie z najtrudniejszych pytań, to jeszcze są one wyjątkowo podchwytliwe. Zanim udzielisz odpowiedzi, przeczytaj pytanie dwa razy. Albo i trzy.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ursus C-360 to miłość polskiej wsi. Rolnicy polskich traktorów tanio nie sprzedają
Klasyki

Ursus C-360 to miłość polskiej wsi. Rolnicy polskich traktorów tanio nie sprzedają

Klasyczne samochody polskiej produkcji od lat cieszą się niezmiennym zainteresowaniem i rynkowym powodzeniem, ale rzadko kto używa ich jeszcze na co dzień – wiadomo, nie ten komfort podróżowania, nie ta niezawodność. W przypadku polskich ciągników rolniczych, zwłaszcza jeśli chodzi o Ursusy C-330 i C-360, sytuacja wygląda inaczej. To uznane klasyki, ale rolnicy nadal nie chcą ich odesłać na emeryturę. Sprawdzaliście ostatnio ceny takich kilkudziesięcioletnich maszyn? Możecie się zdziwić.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
FSO ma 75 lat. W latach 80. był pomysł, żeby tę dumę PRL-u "zaorać"
Wiadomości

FSO ma 75 lat. W latach 80. był pomysł, żeby tę dumę PRL-u "zaorać"

W styczniu 1950 r. ministerialnym zarządzeniem powołano FSO. 75 lat temu nawet rodowici warszawiacy nie wiedzieli, gdzie leży Żerań, a po 24 godzinach nieprzerwanej pracy przy budowie fabryki dostawało się pół litra mleka. Jeszcze w latach 70. zakłady były dumą PRL-u, dekadę później myślano już o ich "zaoraniu", czyli zaprzestaniu produkcji samochodów i rozpoczęciu budowy... maszyn rolniczych. To tam powstawały Warszawy, Syreny, Polskie Fiaty 125p i Polonezy, a potem Daewoo i Chevrolety. FSO mogła też wytwarzać... MG ZS-a.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Jak faktycznie nazywały się Duży Fiat, Maluch, Syrena, Trabant czy Wartburg?
Aktualności

Jak faktycznie nazywały się Duży Fiat, Maluch, Syrena, Trabant czy Wartburg?

Czy potrafisz rozpoznać legendy PRL-u po ich pełnych nazwach modelowych? Mały Fiat, duży Fiat, Warszawa, Syrena czy Trabant – za tymi popularnymi określeniami kryją się historie i symbole motoryzacyjnej epoki. Sprawdź swoją wiedzę i powróć do czasów, gdy ulice zapełniały te kultowe auta, w naszym quizie!

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Czy rozpoznasz samochody z epoki PRL po detalach?
Aktualności

Czy rozpoznasz samochody z epoki PRL po detalach?

Auta z PRL przez niektórych uważane są za kultowe konstrukcje. Wielu osobom tak się opatrzyły przez lata, że są w stanie rozpoznać je po zaledwie drobnym fragmencie. Jeśli chcesz się przekonać, czy należysz do grona znawców "klasycznych" samochodów ze słusznie minionej epoki, to w tym quizie możesz sprawdzić swoją wiedzę i wprawne oko.

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Tak się kupowało nowy samochód w PRL. Absurdy, udręka i drożyzna
Oldtimer

Tak się kupowało nowy samochód w PRL. Absurdy, udręka i drożyzna

To zdjęcie punktu sprzedaży pojazdów jest szare i ponure. Wręcz bije beznadzieją. Bo właśnie tak wyglądało w PRL kupowanie nowego samochodu. Na odbiór Polskiego Fiata 126p czekało się dłużej niż dziś na Lamborghini, a ceny epatowały szaleństwem. Z drugiej strony w latach 80. i tak było dużo lepiej niż trzy dekady wcześniej, kiedy samo podanie o zgodę na zakup auta na prywatny użytek rozpatrywano nawet... trzy lata.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Supertrudny quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz chociaż połowę punktów?
Aktualności

Supertrudny quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Łatwo już było, jak to się mówi. Po prostym quizie o samochodach PRL czas na supertrudny. Nie przesadzamy, 10 lub więcej poprawnych odpowiedzi udzieli tylko arcymistrz.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Supertrudny quiz o motocyklach i motorowerach z PRL-u. Jeśli odpowiesz na 10 z 15 pytań, jesteś ekspertem
Aktualności

Supertrudny quiz o motocyklach i motorowerach z PRL-u. Jeśli odpowiesz na 10 z 15 pytań, jesteś ekspertem

Wielu dzisiejszych kierowców zaczynało swoją przygodę z motoryzacją od jednośladów z czasów PRL-u. Jedne były kiedyś obiektem marzeń, inne kupowano dlatego, że były tańsze i bardziej dostępne od samochodów. Do wszystkich teraz wracamy z wielkim sentymentem, zapominając często o ich wadach. A czy pamiętamy o ich historii? Nasz quiz to sprawdzi. Uwaga! Niektóre pytania są podchwytliwe.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Sześć największych porażek motoryzacji PRL. Nie tylko Polonez
Aktualności

Sześć największych porażek motoryzacji PRL. Nie tylko Polonez

Podczas gdy w latach 80. kierowcy w Europie Zachodniej, USA i Japonii cieszyli się samochodami wyposażonymi w poduszki powietrzne, komputery pokładowe, a nawet pierwsze systemy nawigacji, w PRL luksusem był prosty samochód bazujący na technologii sprzed trzech dekad. Na wymarzone auto czekało się latami, a efekty ówczesnej motoryzacji często pozostawiały wiele do życzenia. Socjalistyczna Polska zaliczyła w tej dziedzinie kilka spektakularnych porażek – oto sześć najbardziej dotkliwych przykładów.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Polska motoryzacja po PRL. W tym quizie 6/12 to już coś
Aktualności

Polska motoryzacja po PRL. W tym quizie 6/12 to już coś

Czas na quiz dużego kalibru. Wraz z PRL nie skończyła się motoryzacja w Polsce, raczej zaczęła się dla niej nowa epoka, która trwa do dziś. Jak dobrze ją znasz? To będzie wyjątkowo trudnych 12 pytań, jesteśmy bardzo ciekawi, czy komuś uda się zbliżyć do maksymalnej oceny. Wydaje się, że połowa punktów to już porządny wynik.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Bardzo trudny quiz o autach PRL. Chylimy czoła już przy wyniku 5/11
Aktualności

Bardzo trudny quiz o autach PRL. Chylimy czoła już przy wyniku 5/11

W tym quizie niesamowicie trudno będzie odróżnić prawdę od mitu. Nie licz na tak proste pytania, jak "czy Polski Fiat 126p powstawał na licencji Fiata?". Przed tobą 11 zagadek, a jeśli odpowiesz poprawnie chociaż na pięć z nich, to możesz się uważać za eksperta od motoryzacji PRL.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Używany droższy od nowego? Tak było w PRL. Opowiem ci, jak się wtedy handlowało samochodami z drugiej ręki
Wiadomości

Używany droższy od nowego? Tak było w PRL. Opowiem ci, jak się wtedy handlowało samochodami z drugiej ręki

Skoro w PRL nie można było normalnie kupić nowego samochodu, to siłą rzeczy rynek używanych też stał na głowie: do tego stopnia, że ceny zgrzebnych Polskich Fiatów 126p trendowały podobnie jak dziś niektórych kolekcjonerskich Ferrari. Stawki dyktowała giełda — i to bynajmniej nie papierów wartościowych — a podczas negocjacji kupujący musiał się strzec wyspecjalizowanych osobników, których można dziś nazwać "podbijaczami". Na dodatek w niemieckiej prasie zaczęły się pojawiać tajemnicze ogłoszenia składające się z dwóch słów: "suche polski"

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Jedyna taka stacja w Polsce. Można na niej zobaczyć symbol PRL-u
Aktualności

Jedyna taka stacja w Polsce. Można na niej zobaczyć symbol PRL-u

Przyjezdni będą przecierać oczy ze zdumienia. Na warszawskiej Pradze Północ można natrafić na stację paliw z charakterystycznym biało-pomarańczowym pylonem i logo CPN. To nie żart, na niedużej stacji normalnie zatankujesz i zjesz hot doga. Ruch jest całkiem spory ze względu na atrakcyjne ceny paliw.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Ile wiesz o Polonezie?
Aktualności

Ile wiesz o Polonezie?

Czy pamiętasz, kiedy ruszyła produkcja Poloneza? Wiesz, kiedy ją zakończono? Jaki silnik napędzał tę legendę PRL-u? Czy Polonez naprawdę miał wersje coupe i SUV? Sprawdź się w naszym quizie.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Quiz na 11 listopada. Znasz się na polskiej motoryzacji? 7/14 to obowiązek
Aktualności

Quiz na 11 listopada. Znasz się na polskiej motoryzacji? 7/14 to obowiązek

Choć produkowanych w PRL-owskich fabrykach modeli samochodów nie było zbyt wiele, to i tak trzeba sporej wiedzy, żeby dobrze wypaść w tym quizie. Przekonajmy się, ile naprawdę wiesz o polskiej motoryzacji. Pytamy o klasyki i zapomniane perełki. Zaczynamy?

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.