Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat PRL | Polska Ludowa

PRL | Polska Ludowa

40 lat temu zakończono produkcję Syreny. Poznaj jej dziewięć niesamowitych historii
Oldtimer

40 lat temu zakończono produkcję Syreny. Poznaj jej dziewięć niesamowitych historii

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Pół wieku temu debiutował "supersportowy" Polski Fiat 125p
Youngtimer

Pół wieku temu debiutował "supersportowy" Polski Fiat 125p

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dzieci znikały w czarnej Wołdze? Prawda była okrutna
Aktualności

Dzieci znikały w czarnej Wołdze? Prawda była okrutna

Jeździli nią komunistyczni dygnitarze, a jej czarna wersja była szczytem marzeń PRL-owskiej klasy średniej. Z czarną Wołgą wiąże się też legenda o porwaniach. Gdy radziecka maszyna cieszyła się ogromną popularnością, w kraju zniknęło ponad 200 dzieci.

Kupno aut w PRL-u - aby kupić nowy samochód, trzeba było mieć pieniądze, znajomości, cierpliwość, szczęście albo zasługi
Oldtimer

Kupno aut w PRL-u - aby kupić nowy samochód, trzeba było mieć pieniądze, znajomości, cierpliwość, szczęście albo zasługi

W okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej samochód był dobrem luksusowym, którego chęć posiadania można porównać wyłącznie z chęcią zdobycia własnego mieszkania w zrujnowanym przez wojnę kraju. Auto stało się też swoistym narzędziem w rękach władz, które bardzo umiejętnie z tego instrumentu korzystały.

W PRL-u marzył o nich każdy. Auta z Zachodu, przy których bladły Polonezy, Warszawy i duże Fiaty
Oldtimer

W PRL-u marzył o nich każdy. Auta z Zachodu, przy których bladły Polonezy, Warszawy i duże Fiaty

W PRL wszystko z szeroko pojętego Zachodu było marzeniem. Miałeś prospekt Toyoty – byłeś królem liceum. Miałeś Toyotę – byłeś królem życia. Auta, którymi na Zachodzie jeździły miliony ludzi, w Polsce trafiały jedynie do najzamożniejszych. Oto dziewięć z nich.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Wielkie motoryzacyjne mity. Sprawdzamy, jak było naprawdę
Aktualności

Wielkie motoryzacyjne mity. Sprawdzamy, jak było naprawdę

Ziemia jest płaska, a ogrzewające ją słońce to sztuczny twór obcej cywilizacji? Motoryzacja też ma swoje mity, które tylko mieszają w głowie i wprowadzają w błąd. Oto 10 nonsensów powtarzanych od dziesięcioleci.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
45 lat Poloneza. Silnik Ferrari, hybryda, SUV i sześć innych pikantnych historii
Aktualności

45 lat Poloneza. Silnik Ferrari, hybryda, SUV i sześć innych pikantnych historii

W Holandii był Celiną. W Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Osobowych wmontowano mu silnik Ferrari, PIMOT przygotował zaś wersję z napędem hybrydowym. FSO oferowało go z nadwoziem coupe, ale była też 7-drzwiowa limuzyna, a w planach – SUV. 3 maja 1978 r. ruszyła seryjna produkcja Poloneza, potomka pewnego włoskiego eksperymentu.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Auta marzeń z okresu PRL. Czy wiedziałeś, że takie perły powstawały w Czechosłowacji?
Aktualności

Auta marzeń z okresu PRL. Czy wiedziałeś, że takie perły powstawały w Czechosłowacji?

Ręcznie budowana 5,65-metrowa limuzyna z trzema reflektorami i V8 z tyłu? Spider z dwoma kompresorami startujący w wyścigu w Le Mans? Kabriolet za równowartość 90 średnich pensji? A może coupe bez drzwi, ale za to z odchylaną górną częścią nadwozia? Oto 10 niesamowitych aut z Czechosłowacji.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Symbol PRL-u: czy Polski Fiat 126p różnił się od włoskiego 126? Był gorszy?
Oldtimer

Symbol PRL-u: czy Polski Fiat 126p różnił się od włoskiego 126? Był gorszy?

Przez siedem lat Malucha produkowano jednocześnie w Italii i na licencji w Polsce. Czy "licencyjny" oznaczał "gorszy"? Czy Polskiego Fiata 126p w ogóle z zewnątrz da się odróżnić od włoskiego 126?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Auta marzeń z NRD. Te samochody rozpalały wyobraźnię w czasach PRL
Oldtimer

Auta marzeń z NRD. Te samochody rozpalały wyobraźnię w czasach PRL

Wartburg, który 60 lat temu kosztował w PRL więcej niż dziś w Polsce 455-konna wersja Volvo XC90? A może BMW produkowane w NRD? Lub centralnosilnikowe coupe z podnoszonymi drzwiami? Oto największe rarytasy motoryzacji NRD.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?
Oldtimer

Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?

Polskie Fiaty 126p i 125p oraz Polonez to legendy PRL-u, ale mogły nigdy się nie pojawić. W Bielsku-Białej, Tychach i na Żeraniu rozważano bowiem licencyjną produkcję innych aut, w tym Toyoty Corolli, Renault 5 i 8 oraz Fiata 127 z silnikiem Syreny. Co stanęło na przeszkodzie? No cóż, np. węgiel.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
50 lat temu zakończono produkcję Warszawy. Oto 11 niesamowitych historii o legendzie PRL
Aktualności

50 lat temu zakończono produkcję Warszawy. Oto 11 niesamowitych historii o legendzie PRL

30 marca 1973 r. powstał ostatni egzemplarz Warszawy. Zszokuje cię, ile kosztowałby dziś ten samochód, uwzględniając średnie zarobki. Zdziwi, jak często trzeba było w nim regulować hamulce, ile dni produkowano jedno auto i jakim statusem cieszyło się ono w Chinach. Oto 11 niezwykłych historii o Warszawie – także takiej z dębowymi kołami i w wersji tropikalnej.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ministerstwo oddaje tysiące złotych za Fiaty 126p i 125p
Aktualności

Ministerstwo oddaje tysiące złotych za Fiaty 126p i 125p

Nie wszyscy o tym wiedzą, ale osoby, które dokonały przedpłaty na Fiata 126p czy 125p (FSO 1500), nadal mogą ubiegać się o rekompensatę. Nie ma daty granicznej na dochodzenie swoich praw, a kwoty co roku są waloryzowane. Dziś można dostać prawie 25 tys. zł.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Niemcy znów chcą jeździć Trabantami! Na drogach przybywa dwusuwów
Youngtimer

Niemcy znów chcą jeździć Trabantami! Na drogach przybywa dwusuwów

Choć produkcja Trabantów z silnikiem dwusuwowym zakończyła się w 1990 r., to od kilku lat na niemieckich znów tych aut przybywa. Zresztą, przybywa nie tylko Trabantów – Niemcy mają też sentyment do innych modeli z silnikiem dwusuwowym!

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Fiat 125p był chętniej wybierany od nowocześniejszego Poloneza
Aktualności

Fiat 125p był chętniej wybierany od nowocześniejszego Poloneza

W jednym z pierwszych numerów "Auto Świata" sprawdziliśmy, czy warto kupić używanego Fiata 125p. Jak się okazało ponad 20 lat temu, na samochodowych giełdach cieszył się on dużym zainteresowaniem. Klienci wybierali właśnie Fiata 125p zamiast nowocześniejszego Poloneza.

Wyruszyli autami z PRL-u na Bałkany. Uczestnicy "Złombola" jadą tam w ważnym celu
Aktualności

Wyruszyli autami z PRL-u na Bałkany. Uczestnicy "Złombola" jadą tam w ważnym celu

"Złombol" wyrusza w trasę już po raz 16. Przed niemal tysiącem załóg (!) startujących w Maluchach, Dużych Fiatach, Żukach, Nysach, Wartburgach, Trabantach i innych legendarnych pojazdach rysuje się nie lada wyzwanie. Tym razem miłośnicy aut z dawnego bloku wschodniego postanowili zabrać je do nadmorskiej miejscowości Kavaje w Albanii. Komu uda się dojechać na metę?

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Zapomniana i rozkradziona kolekcja aut Tabenckiego. Historia równie smutna, co fascynująca
Oldtimer

Zapomniana i rozkradziona kolekcja aut Tabenckiego. Historia równie smutna, co fascynująca

Wokół PRL-owskiego kolekcjonera i jego zbiorów narosło już sporo legend. Prawda jest jednak taka, że ze zbiorów zostały tylko rdzewiejące "resztki", które nadal robią piorunujące wrażenie i opowiadają smutną historię jednej z największych kolekcji aut zabytkowych na świecie.

Tak jeździło się Fiatem 126p. Latająca klapa, rozruch na pych i inne "atrakcje"
Aktualności

Tak jeździło się Fiatem 126p. Latająca klapa, rozruch na pych i inne "atrakcje"

6 czerwca 1973 r. z taśm fabryki w Bielsku-Białej zjechały pierwsze egzemplarze Fiata 126p. To był początek "malucha" w Polsce. Przez ponad dwie dekady te niewielkie auta królowały na polskich szosach, stając się legendą motoryzacji i miłym wspomnieniem ich byłych posiadaczy. Przygody z Fiatami 126p wspominane są do dziś.

Auta z PRL opanowały Chicago. Wystąpiły w wielkim pochodzie. Mamy zdjęcia
Youngtimer

Auta z PRL opanowały Chicago. Wystąpiły w wielkim pochodzie. Mamy zdjęcia

Święto Konstytucji 3 Maja w Polsce jest tradycją i nikogo nie dziwią imprezy, by je uczcić. Jednak także za granicą świętuje się to wielkie wydarzenie. W Chicago organizowana jest największa parada poza granicami Polski, w której biorą udział również popularne polskie samochody. Było na co popatrzeć.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Pisał do żony: "Boję się, że może zdarzyć się coś złego, bo nam za dobrze". Te słowa okazały się przepowiednią
Aktualności

Pisał do żony: "Boję się, że może zdarzyć się coś złego, bo nam za dobrze". Te słowa okazały się przepowiednią

Gdyby nie brawura i alkohol z jednej strony, a zwyczajny nieszczęśliwy wypadek z drugiej, być może do dziś uwielbiane gwiazdy PRL cieszyłyby widzów swoimi występami na estradzie i boisku. Kazimierz Deyna, Ludmiła Jakubczak czy Bogumił Kobiela zginęli w tragicznych wypadkach samochodowych. Jak do nich doszło?

Corvette, Duży Fiat, Syrena czy chiński elektryk - najciekawsze auta do wypożyczenia na minuty
Aktualności

Corvette, Duży Fiat, Syrena czy chiński elektryk - najciekawsze auta do wypożyczenia na minuty

Firmy carsharingowe ostro walczą o klienta. Już nie wystarczy mieć w ofercie Toyoty Yaris, czy Renault Clio. Niektórzy próbują przyciągnąć klientów autami nietuzinkowymi. Nam taka konkurencja bardzo się podoba. Oto najciekawsze auta, jakie trafiły do wynajmu na minuty.

Klasyki z PRL, w które warto zainwestować
Youngtimer

Klasyki z PRL, w które warto zainwestować

Nie każdy stary samochód wart jest zakupu, ale wybrane modele z czasów PRL można traktować jako świetną inwestycję. Wskazujemy pięć PRL-owskich klasyków, które warto kupić. Na nich na pewno nie stracicie.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.