Podobnie jak wiele innowacyjnych wynalazków technicznych, nawigacja satelitarna zawdzięcza swój rozwój wojsku. W 1957 roku wystrzelono pierwszego sztucznego satelitę Ziemi. Dzięki metodzie opracowanej przez naukowców z Uniwersytetu Johna Hopkinsa, można  było śledzić położenie satelity poprzez nasłuch jego sygnałów. Z pomysłu tego skorzystał później wojskowy system Transit - pierwszy system nawigacji satelitarnej - który ułatwiał marynarce amerykańskiej poruszanie się wśród skał i raf podwodnych. W 1967 roku system ten udostępniono również cywilom. W roku 1973 na zlecenie Departamentu Obrony USA powstał pomysł stworzenia systemu GPS, który miał służyć do bardzo dokładnego ustalania pozycji w dowolnym miejscu na świecie.

Początkowo urządzenia umożliwiające korzystanie z nawigacji satelitarnej miały tak duże rozmiary, że wynalazek używany był przede wszystkim w transporcie morskim. Z biegiem czasu ich gabaryty zmniejszyły się i nawigacja satelitarna rozprzestrzeniła się na pozostałe rodzaje transportu. Dziś odbiorniki GPS stały się czymś powszechnym, a nawigacja satelitarna wykorzystywana jest także w samochodach osobowych i pomaga kierowcy szybko i skutecznie dotrzeć do celu.

Nawet jadąc w nieznane miejsce, nieznaną trasą można skupić się na drodze i podziwiać widoki za oknem, bez stresu, że przegapi się właściwy zjazd na autostradzie czy skręci na nieodpowiednim skrzyżowaniu. Wystarczy - wpisując za pomocą komputera pokładowego konkretny adres - określić cel podróży i można wyruszyć w drogę. Komputer doprowadzi nas na miejsce informując z wyprzedzeniem, gdzie i w którą stronę powinno się skręcić. System objaśnia kierowcy drogę głosem oraz wyświetla na ekranie komunikaty graficzne i nawet jeśli z jakiegoś powodu zjedziemy z zadanej trasy, podpowie, jak na nią wrócić. Producenci odbiorników prześcigają się w udoskonalaniu swoich produktów, oferując coraz większą ilość funkcji, upraszczając obsługę oraz obniżając ceny.

Samochodowe odbiorniki GPS współpracują z zapisaną na płycie CD mapą i właśnie brak mapy cyfrowej Polski przez długi czas uniemożliwiał korzystanie z tego pożytecznego urządzenia z naszym kraju. Nareszcie się to zmieniło. Powstały już pierwsze cyfrowe mapy Polski. Niestety nie zawierają one jeszcze planów wszystkich miast, nawet tych dużych.

Fabryczną nawigację, która pomoże nam nie zgubić się w gąszczu polskich, nie najlepiej oznakowanych dróg udostępnił już Mercedes. Jako jedyny producent korzysta on w Polsce w systemu firmy Hamann/Becker Automotive System, a jako pierwszy w naszym kraju udostępnił płytę nawigacyjną DVD dla Polski. System nawigacyjny można stosować w modelach: S, CL, E, SL, SLK, a od września ubiegłego roku również w modelu CLS. Jesienią 2005 roku płyta DVD będzie mogła być fabrycznie zintegrowana z płytą zawierającą mapę Europy.

Wkrótce profesjonalna nawigacja satelitarna umożliwiająca łatwiejsze podróżowanie po Polsce będzie dostępna także w samochodach marki BMW, które niedawno zaprezentowało swój system. Z logo BMW już teraz oferowany jest przenośny nawigator, który można stosować nie tylko w samochodzie, ale także podczas rowerowych czy pieszych wycieczek, a przede wszystkim podczas wycieczek motocyklowych, bo taki był podstawowy zamysł bawarskiego producenta.

Wkrótce z pewnością i inni producenci rozszerzą swoją ofertę o nawigację z mapą Polski. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że czekanie na plany polskich miast nie okaże się tak długie, jak czekanie na samą mapę, bo w labiryncie miejskich uliczek nawigacja jest szczególnie pomocna.