Auto Świat Porady Bezpośredni wtrysk - montaż LPG jest możliwy

Bezpośredni wtrysk - montaż LPG jest możliwy

Artykuł sponsorowany
AC Społka Akcyjna

Powszechnie uważa się, że instalacje gazowe nadają się wyłącznie do samochodów z pośrednim wtryskiem benzyny. Jednak montaż LPG w modelach samochodów wyposażonych w silnik z bezpośrednim wtryskiem nie stanowi dziś problemu.

LPG
Shutterstock
LPG

Taka instalacja generuje w przyszłości spore oszczędności. Przyjmując, że średni roczny przebieg samochodu w Polsce to prawie 17 tys. km, w zależności od samochodu można w okresie 5 lat oszczędzić nawet 25 tysięcy złotych.

Jeszcze kilka lat temu główną przeszkodą w instalacji LPG w samochodach z bezpośrednim wtryskiem paliwa była specyfika pracy wtryskiwaczy. Są wkręcone bezpośrednio do komory spalania i dlatego podlegają niezwykle dużym przeciążeniom termicznym. W jaki sposób rozwiązano ten problem? Wtryskiwacze są chłodzone przez paliwo wtryskiwane specjalnie w tym celu do komory spalania, tzw. dotrysk benzyny. Do komory trafia niewielka ilość paliwa i silnik nie ma problemu z jego spaleniem, a możliwe jest dzięki temu prawidłowe chłodzenie wtrysków. Szacuje się, że udział benzyny bezołowiowej w składzie mieszanki to około 25 procent.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kolejnym problemem do rozwiązania była wysoka precyzja pracy układu wtryskowego. Aby móc sprawnie funkcjonować, układ LPG musi być skomunikowany z samochodową elektroniką i powinien umieć szybko odczytywać jej polecenia.

Na rynku funkcjonuje zaledwie kilka systemów autogaz dedykowanych dla układów z bezpośrednim wtryskiem. Jednym z najpopularniejszych i najbardziej zaawansowanych jest sterownik STAG 400DPI. Urządzenie to dba, aby gaz był dawkowany w sposób bardzo precyzyjny, gwarantujący stabilną pracę silnika w każdych warunkach. Ogromną zaletą systemu jest jego bezobsługowość - poprawnie ustawiona instalacja wymaga wizyty w serwisie jedynie podczas okresowych serwisów.

Spalanie benzyny? Tylko 2 litry na 100 kilometrów

Układy zasilania gazem montowane w jednostkach napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny są całkowicie bezpieczne dla samego silnika i pozwalają obniżyć koszty eksploatacji samochodu. W jakim stopniu? Popatrzmy na przykładach.

AUDI Q5 z silnikiem 3,2FSI i instalacją STAG 400 DPI:w tym modelu średnie spalanie benzyny wynosi 11,6l/100km. Wynik spalania z instalacją STAG to 10,2 l. gazu i 3,2 l. benzyny na 100 km. Przy średnich cenach LPG – 1,99zł/l i Pb95 – 4,77zł/l koszt paliwa na 100 km wynosi zatem w cyklu mieszanym 35,55 zł (20,29zł LPG i 15,26zł Pb95), a na benzynie – 55,33 zł. Oszczędności wynoszą zatem około 20 zł na każde 100 km. Po każdych 10 tysiącach kilometrów w kieszeni zostaje nam 2000 zł! Przy bardziej dynamicznej jeździe oszczędności realne mogą osiągnąć poziom nawet 30zł/100 km.

HYUNDAI iX35 z silnikiem 1.6 GDI i instalacją STAG 400 DPI: w tym modelu średnie spalanie benzyny wynosi 7,9l/100km. Wynik spalania z instalacją STAG to 8 l. gazu i 2 l. benzyny na 100 km. Przy obecnych cenach LPG – 1,99zł/l i Pb95 – 4,77zł/l koszt paliwa na 100 km wynosi zatem w cyklu mieszanym 25,46 zł (15,92 zł LPG i 9,54 zł Pb95), a na benzynie – 37,68 zł. Oszczędności wynoszą zatem około 12 zł na każde 100 km. Po każdych 10 tysiącach kilometrów w kieszeni zostaje nam 1200 zł!

W chwili obecnej układy zasilania gazem są dedykowane dla silników kilku producentów. W przypadku silników Grupy Volkswagena istnieje możliwość montażu instalacji LPG m.in. w autach napędzanych silnikiem 4,2 FSI, 3,6 FSI, 3,2 FSI, 2,8FSI, 2,0TFSI, 2,0 FSI, 2,0 TSI, 1,8 TSI i 1,4 TSI. W przypadku Mazdy w popularnej jednostce 2,0 DISI i 2,3 DISI Turbo, Toyoty – 2,0 VVTi D4, a w przypadku HYUNDAI i KIA – 1,6GDI.

STAG 400 DPI może być również montowany do 4-cylindrowych silników z grupy VAG (Audi, Seat, Skoda i Volkswagen), niezależnie od kodu silnika. Dotyczy to samochodów do 2012 r. z silnikami o pojemnościach skokowych powyżej 1600 cm3.

Najnowszym, opracowanym pod kątem zasilania LPG z wykorzystaniem systemu STAG 400 DPI, silnikiem jest jednostka napędowa Opla 2.0T (220 KM, 162 kW) o kodzie A20NHT ze sterownikiem benzynowym marki Bosch stosowana w Insigni.

Artykuł sponsorowany
AC Społka Akcyjna