Opony stanowią jedyny kontakt samochodu z nawierzchnią, więc powinny być jak najbardziej zaawansowane. W tej kategorii przewagę mają marki premium, które z racji poziomu zaawansowania technologicznego i przeprowadzania różnego rodzaju testów w wymagających warunkach (również w sporcie motorowym) dostarczając najlepsze osiągi i najwyższy poziom bezpieczeństwa.

Dobre opony powinny być trwałe

Należy jednak zwrócić uwagę, że nie używamy opon przez rok czy dwa lata, a przez wiele sezonów. Uznaje się, że odpowiednio eksploatowane i przechowywane opony mogą służyć nawet 10 lat od daty produkcji. Polskie prawo stosuje ograniczenie głębokości bieżnika do 1,6 mm. Tylko czy wszystkie opony zachowują swoje właściwości przez cały okres użytkowania?

O tym raczej się nie myśli, testy opon przeprowadzane są na nowych produktach, tymczasem różnice są znaczące nawet w najwyższej klasie opon. Wykazały to testy hamowania na mokrej nawierzchni, przeprowadzone przez instytut TÜV SÜD. Opony fabrycznie nowe porównano z ich odpowiednikami w późniejszej fazie użytkowania (o głębokości bieżnika wynoszącej 2 mm). Zwyciężyły opony Michelin Primacy 4, które jako jedyne zachowały efektywność hamowania. Droga hamowania na oponach czołowych konkurentów wydłużyła się do 2,8 m.

Michelin Primacy 4 - droga hamowania na mokrej nawierzchni Foto: Michelin
Michelin Primacy 4 - droga hamowania na mokrej nawierzchni

Hamowanie na mokrej nawierzchni to główny punkt testów opon, ponieważ najlepiej jest znać ich zachowanie w najtrudniejszych warunkach. Warto jednak pamiętać, że w polskim klimacie drogi przez większa część roku są suche, więc to równie istotny parametr. Opony przy znacznym przebiegu, ale w dobrym stanie, mają lepszą przyczepność na suchej nawierzchni (nie bez powodu w wyścigach stosuje się tzw. „slicki”) i są cichsze.

Firma Michelin stoi na stanowisku, że opony powinny być jak najtrwalsze. Nowa opona Michelin Primacy 4 powstały ze specjalnej mieszanki gumowej. Ich wysoką trwałość potwierdziły testy organizacji DEKRA, które wykazały, że średni przebieg tych opon jest o 18 tys. km dłuższy od średniej dla konkurencji. Z kolei zoptymalizowana rzeźba bieżnika powoduje skuteczniejsze odprowadzanie wody nawet przy znacznym przebiegu, obrazują to poniższe wykresy.

Michelin Primacy 4 - odprowadzanie wody Foto: Michelin
Michelin Primacy 4 - odprowadzanie wody

Inwestycja na lata

Za jak najdłuższym użytkowaniem opon przemawiają również względy środowiskowe (produkcja opon pochłania wiele surowców i energii) oraz finansowe (ponoszą je klienci). Kupno droższego produktu jest jednak najbardziej opłacalne, ponieważ jego amortyzacja rozłoży się na lata, tak jak Michelin Primacy 4, który zachowa swoje parametry nawet przy znacznym zużyciu.