Silnik „bierze” duże ilości oleju
Coraz niższy stan oleju na bagnecie, dymienie z rury wydechowej, zapalająca się kontrolka poziomu lub ciśnienia oleju.przyczyna Jeśli na silniku nie ma widocznych śladów wycieków, to ubytki oleju przekraczające 1 litr na 1000 km mogą świadczyć o usterce uszczelniaczy zaworowych (wariant optymistyczny), turbosprężarki lub o ogólnym wyeksploatowaniu jednostki.
Szlam pod korkiem wlewu oleju
Gęsty szlam pod korkiem wlewu oleju.przyczyna Jasna maź osadzająca się na korku podczas zimy to efekt jazdy na krótkich trasach. Zjawisko to powoduje zbierająca się w oleju wilgoć. Osad zniknie po przejechaniu dłuższego dystansu. Jeśli kolor szlamu jest brunatny, może to oznaczać, że do oleju dostaje się płyn chłodzący, a najczęściej powodem tego jest przepalona uszczelka pod głowicą.
Falowanie obrotów na biegu jałowym
Nierówna praca jednostki napędowej na biegu jałowym – samoczynne wzrastanie i spadanie prędkości obrotowej silnika.przyczyny Najczęściej pierwsze podejrzenia padają na silniczek krokowy. Niestety, powodów takiego zjawiska może być znacznie więcej, m.in.: niesprawny układ wtryskowy, zatkany filtr powietrza, błędne wskazania sondy lambda lub zanieczyszczona przepustnica. Falowanie obrotów to częsty problem w autach z instalacją gazową. Zanim zabierzemy się do wymiany powyższych części, należy wcześniej sprawdzić kable wysokiego napięcia i szczelność układu dolotowego.
Jak dbać o turbinę?
Dymienie z rury wydechowej
Niebieski dym z rury wydechowej, szybki ubytek oleju.przyczyny Intensywne, szaroniebieskie dymienie z rury wydechowej to objaw spalania oleju. Odpowiadać za to mogą nieszczelne pierścienie tłokowe lub uszczelniacze zaworowe oraz – to najczęstsza przyczyna – uszkodzona uszczelka pod głowicą. objawy Intensywne dymienie na czarno, rosnące spalanie, czasem towarzyszący tym zjawiskom spadek mocy silnika. przyczyny W turbodieslach lekkie dymienie podczas szybkiego przyspieszania nie jest niczym niepokojącym. Jeśli jednak narasta, może być pierwszym objawem zużycia turbiny. Inne przyczyny powstawania czarnej chmury za autem to: awaria wtryskiwaczy, sondy lambda lub przepływomierza bądź nieprawidłowa praca układu recyrkulacji spalin (zaworu EGR).
Plamy oleju pod autem
Wycieki oleju z silnika. Przyczyny Miejsce wycieków zazwyczaj trudno zlokalizować. Żeby sprawdzić, skąd wydobywa się olej, najlepiej wcześniej umyć dokładnie silnik. Przyczynami nieszczelności są zwykle zużyte uszczelki lub nieszczelna odma. Jeśli jednak olej sączy się wszystkimi szczelinami, może to świadczyć o znacznym zużyciu silnika – przy dużych przedmuchach ciśnienie gazów wypycha olej ze skrzyni korbowej.
Ślady oleju na filtrze powietrza
Olej zbierający się w obudowie filtra powietrza. Dodatkowo może występować wypychanie bagnetu oleju i wydobywanie się spod niego spalin. przyczyna Objawy takie świadczą najczęściej o przepaleniu uszczelki pod głowicą lub o przedmuchach z komór spalania w wyniku zużycia pierścieni tłokowych. W konsekwencji następuje wzrost ciśnieniaw układzie smarowania, co powoduje wyrzucanie oleju przez odmę do obudowy filtra powietrza. Spaliny mogą znaleźć też ujście przez otwór bagnetu olejowego.
Zapalanie się kontrolki „check engine”
Stałe świecenie się kontrolki silnika.przyczyna Bez odczytania kodu błędu za pomocą urządzenia diagnostycznego lub skanera nie można jednoznacznie ustalić, na czym polega problem. Kontrolka silnika może sygnalizować zarówno stosunkowo niegroźne usterki, z którymi można bez większych konsekwencji podróżować dalej (np. problemy z katalizatorem, uszkodzenie układu recyrkulacji spalin), jak też istotne awarie grożące zniszczeniem silnika. Radzimy nie lekceważyć tego sygnału i odwiedzić szybko warsztat, zwłaszcza w przypadku starszych aut, w których nie włącza się tryb awaryjny, chroniący przed poważnymi uszkodzeniami.
Bulgotanie płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym
Gdy silnik pracuje, w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego pojawiają się pęcherzyki powietrza.przyczyny To typowy objaw uszkodzenia uszczelki pod głowicą, które skutkuje przedmuchem spalin do obiegu chłodzenia silnika. Gazy znajdują wtedy ujście w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego (oraz pod wlewem oleju lub bagnetem). Uwaga – awaria prowadzi do przegrzania jednostki napędowej!
Stukanie dobiegające z silnika
Metaliczne stuki z silnika. przyczyny Niektóre odgłosy tego typu są zupełnie normalne (np. dźwięk pracy wtryskiwaczy lub hydraulicznych kasatorów luzów zaworowych przez pierwszych kilka minut pracy silnika). Jeśli stukot utrzymuje się dłużej, może to świadczyć o problemach z rozrządem lub – w najgorszym przypadku – hałasować mogą panewki korbowodowe silnika, co oznacza konieczność wykonania jego kapitalnego remontu. Jeżeli stukanie pojawia się gwałtownie, należy natychmiast wyłączyć silnik!
Przerywana praca jednostki napędowej
Problemy z rozruchem silnika, nierówna praca na wolnych obrotach, przerywanie podczas przyspieszania. przyczyna Poszukiwanie przyczyn należy zacząć od sprawdzenia kabli wysokiego napięcia (zazwyczaj winna jest przetarta izolacja). Przerywanie i krztuszenie się silnika mogą też wynikać z: awarii cewki zapłonowej, zabrudzenia lub uszkodzenia przepływomierza i awarii układu wtryskowego lub świec.
Nie trzeba być doświadczonym mechanikiem, żeby stwierdzić, iż z samochodem dzieje się coś złego. Wiele usterek jednostki napędowej można rozpoznać po typowych objawach
Przerywana praca jednostki napędowej Problemy z rozruchem silnika, nierówna praca na wolnych obrotach, przerywanie podczas przyspieszania. przyczyna Poszukiwanie przyczyn należy zacząć od sprawdzenia kabli wysokiego napięcia (zazwyczaj winna jest przetarta izolacja). Przerywanie i krztuszenie się silnika mogą też wynikać z: awarii cewki zapłonowej, zabrudzenia lub uszkodzenia przepływomierza i awarii układu wtryskowego lub świec.
Silnik „bierze” duże ilości oleju Coraz niższy stan oleju na bagnecie, dymienie z rury wydechowej, zapalająca się kontrolka poziomu lub ciśnienia oleju.przyczyna Jeśli na silniku nie ma widocznych śladów wycieków, to ubytki oleju przekraczające 1 litr na 1000 km mogą świadczyć o usterce uszczelniaczy zaworowych (wariant optymistyczny), turbosprężarki lub o ogólnym wyeksploatowaniu jednostki.
Szlam pod korkiem wlewu oleju Gęsty szlam pod korkiem wlewu oleju. przyczyna Jasna maź osadzająca się na korku podczas zimy to efekt jazdy na krótkich trasach. Zjawisko to powoduje zbierająca się w oleju wilgoć. Osad zniknie po przejechaniu dłuższego dystansu. Jeśli kolor szlamu jest brunatny, może to oznaczać, że do oleju dostaje się płyn chłodzący, a najczęściej powodem tego jest przepalona uszczelka pod głowicą.
Zapalanie się kontrolki „check engine” Stałe świecenie się kontrolki silnika. przyczyna Bez odczytania kodu błędu za pomocą urządzenia diagnostycznego lub skanera nie można jednoznacznie ustalić, na czym polega problem. Kontrolka silnika może sygnalizować zarówno stosunkowo niegroźne usterki, z którymi można bez większych konsekwencji podróżować dalej (np. problemy z katalizatorem, uszkodzenie układu recyrkulacji spalin), jak też istotne awarie grożące zniszczeniem silnika. Radzimy nie lekceważyć tego sygnału i odwiedzić szybko warsztat, zwłaszcza w przypadku starszych aut, w których nie włącza się tryb awaryjny, chroniący przed poważnymi uszkodzeniami.
Plamy oleju pod autem Wycieki oleju z silnika. Przyczyny Miejsce wycieków zazwyczaj trudno zlokalizować. Żeby sprawdzić, skąd wydobywa się olej, najlepiej wcześniej umyć dokładnie silnik. Przyczynami nieszczelności są zwykle zużyte uszczelki lub nieszczelna odma. Jeśli jednak olej sączy się wszystkimi szczelinami, może to świadczyć o znacznym zużyciu silnika – przy dużych przedmuchach ciśnienie gazów wypycha olej ze skrzyni korbowej.
Ślady oleju na filtrze powietrza Olej zbierający się w obudowie filtra powietrza. Dodatkowo może występować wypychanie bagnetu oleju i wydobywanie się spod niego spalin. przyczyna Objawy takie świadczą najczęściej o przepaleniu uszczelki pod głowicą lub o przedmuchach z komór spalania w wyniku zużycia pierścieni tłokowych. W konsekwencji następuje wzrost ciśnienia w układzie smarowania, co powoduje wyrzucanie oleju przez odmę do obudowy filtra powietrza. Spaliny mogą znaleźć też ujście przez otwór bagnetu olejowego.
Falowanie obrotów na biegu jałowym Nierówna praca jednostki napędowej na biegu jałowym – samoczynne wzrastanie i spadanie prędkości obrotowej silnika. przyczyny Najczęściej pierwsze podejrzenia padają na silniczek krokowy. Niestety, powodów takiego zjawiska może być znacznie więcej, m.in.: niesprawny układ wtryskowy, zatkany filtr powietrza, błędne wskazania sondy lambda lub zanieczyszczona przepustnica. Falowanie obrotów to częsty problem w autach z instalacją gazową. Zanim zabierzemy się do wymiany powyższych części, należy wcześniej sprawdzić kable wysokiego napięcia i szczelność układu dolotowego.
Bulgotanie płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym Gdy silnik pracuje, w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego pojawiają się pęcherzyki powietrza. przyczyny To typowy objaw uszkodzenia uszczelki pod głowicą, które skutkuje przedmuchem spalin do obiegu chłodzenia silnika. Gazy znajdują wtedy ujście w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego (oraz pod wlewem oleju lub bagnetem). Uwaga – awaria prowadzi do przegrzania jednostki napędowej!
Stukanie dobiegające z silnika Metaliczne stuki z silnika. przyczyny Niektóre odgłosy tego typu są zupełnie normalne (np. dźwięk pracy wtryskiwaczy lub hydraulicznych kasatorów luzów zaworowych przez pierwszych kilka minut pracy silnika). Jeśli stukot utrzymuje się dłużej, może to świadczyć o problemach z rozrządem lub – w najgorszym przypadku – hałasować mogą panewki korbowodowe silnika, co oznacza konieczność wykonania jego kapitalnego remontu. Jeżeli stukanie pojawia się gwałtownie, należy natychmiast wyłączyć silnik!
Dymienie z rury wydechowej Niebieski dym z rury wydechowej, szybki ubytek oleju. przyczyny Intensywne, szaroniebieskie dymienie z rury wydechowej to objaw spalania oleju. Odpowiadać za to mogą nieszczelne pierścienie tłokowe lub uszczelniacze zaworowe oraz – to najczęstsza przyczyna – uszkodzona uszczelka pod głowicą. objawy Intensywne dymienie na czarno, rosnące spalanie, czasem towarzyszący tym zjawiskom spadek mocy silnika. przyczyny W turbodieslach lekkie dymienie podczas szybkiego przyspieszania nie jest niczym niepokojącym. Jeśli jednak narasta, może być pierwszym objawem zużycia turbiny. Inne przyczyny powstawania czarnej chmury za autem to: awaria wtryskiwaczy, sondy lambda lub przepływomierza bądź nieprawidłowa praca układu recyrkulacji spalin (zaworu EGR).