Jak często powinienem sprawdzać poziom oleju w silniku? Ile oleju może zużywać taki silnik?Ryszard BaumerW Pańskim aucie, podobnie jak w większości innych samochodów tej klasy, olej należy sprawdzaćraz na 1000 km i przed każdą dłuższą trasą. Zużycie oleju zależy od stopnia wyeksploatowania silnika oraz sposobu jazdy. Sprawny, dotarty Opel Astra Classic 1.6 16V zgodnie z normą producenta ma prawo zużyć nawet 0,6 litra oleju na 1000 km. Oznacza to, że w skrajnym przypadkumiędzyprzeglądami trzeba dolać nawet 9 l oleju. W normalnych warunkach zużycie jest zazwyczaj znacznie mniejsze.Akumulator z oczkiemMuszę kupić nowy akumulator. Czy warto wydać więcej na baterię z tzw. magicznym oczkiem pokazującym poziom naładowania? Beata Pawlik"Oczko" to areometr wbudowany w jedną z cel. Wskazuje ono, czy akumulator jest naładowany.Ten gadżet jest jednak mało precyzyjny i jego działanie nie wskazuje, czy bateria jest w dobrym stanie. "Oczko" nie przeszkadza, ale i mało pomaga. Najlepiej kupować baterie wykonane w technologii wapniowej, przystosowane do trudnych warunków eksploatacji. Woda zabójcza dla silnikaPo przejechaniu przez głęboką kałużę silnik w moim aucie zaczął nierówno pracować. Z przerażeniem przyjąłem diagnozę serwisu, który stwierdził, że silnik wymaga kompleksowego remontu kosztującego kilka tysięcy złotych. Czy przejazd przez wodę rzeczywiście może być tak groźny w skutkach?Marek Kostrzewa Spustoszenia spowodowane przez zassanie wody do silnika bywają poważne, ponieważ woda w cylindrze właściwie nie daje się sprężać tak, jak mieszanka paliwa i powietrza. Jeżeli do silnika trafi więcej niż kilka kropli, mogą się pogiąć korbowody, uszkodzone zostaną tłoki, a czasem nawet głowica. Oznaką awarii może być nierówna praca silnika. Taki zakres uszkodzeń kwalifikuje go do remontu lub wymiany. Jeżeli nie ma Pan zaufania do tego warsztatu, w którym dokonano diagnozy, warto sprawdzić auto u innego specjalisty. Po zalaniu silnika pojawiają się też usterki tańsze do usunięcia, np. uszkodzenia przepływomierza lub zawilgocenia układu zapłonowego.