Jeżeli nie jest wyposażeniem standardowym, to występuje w opcji. Są jednak modele aut, w których nie ma możliwości dokupienia instalacji fabrycznej. W takim przypadku też nie ma problemu, ponieważ można ją założyć w specjalistycznym zakładzie. Prawie do każdego samochodu można zainstalować "klimę". Trzeba tylko postawić sobie pytanie, czy zawsze się to opłaci. Urządzenie pochłania część mocy samochodu, dlatego nie jest zalecane do aut z małymi silnikami. Minimum to jednostki o pojemności około 1400 ccm i mocy od 75 KM. "Klima" powoduje także podwyższone o 0.5÷1 litra zużycie paliwa. Koszt klimatyzacji niefabrycznej wraz z montażem zawiera się między 6 a 9 tysięcy złotych, zależnie od modelu samochodu i silnika. Wersja automatyczna kosztuje od 1500 do 2000 złotych więcej niż manualna. Wysokie koszty stawia-ją także pod znakiem za-pytania zasadność instalowania klimatyzacji w starszych autach.Manualna czy automatyczna?Kupujący mają często możliwość wyboru między klimatyzacją manualną a automatyczną. W tej pierwszej wszystkie parametry ustawia kierowca. To od niego zależy temperatura, siła nadmuchu oraz kierunek, w którym skierowany jest strumień powietrza. W klimatyzacji automatycznej rola kierowcy ogranicza się tylko do ustawienia temperatury. Resztę zrobi automat. Jeżeli jednak komuś nie odpowiada to, co on oferuje, może zmienić jego ustawienia i przejść na manualny tryb sterowania. Zaawansowane systemy mają możliwość innych ustawień dla każdej strony auta oddzielnie. Dzięki temu pasażerowie podróżują w warunkach najbardziej odpowiednich dla siebie. UżytkowanieWłaściciele aut z "klimą" powinni przede wszystkim zapoznać się z instrukcją samochodu, która zawiera szczegółowe informacje na temat jej konserwacji i prawidłowej obsługi. Nie należy nastawiać nawiewu bezpośrednio na twarz lub klatkę piersiową. Jeżeli samochód stał długo na słońcu, trzeba ustawić nawiew bardzo mocno i otworzyć przy tym szyby, tak żeby usunąć nagrzane powietrze.Klimatyzacja wymaga o-kresowej kontroli, która powinna być przeprowadzona przynajmniej raz do roku, najlepiej wiosną. W okresie zimowym mogło dojść do uszkodzeń, które spowodują nieprawidłowości w działaniu, a nawet doprowa-dzą do poważnej i drogiej w naprawie awarii. Koszt sprawdzenia i wymiany filtra jest niewspółmierny do ceny nowych przewodów lub sprężarki. Oba elementy nie podlegają naprawie. Kontrola sezonowa obejmuje badanie wydajności układu, sprawdzenie urządzeń zapobiegających uszkodzeniom (czujniki ciśnienia, termostat) i czystości układu klimatyzacyjnego. Kontrola jest szczególnie ważna dla alergików. Wszelkie roztocza, kurz, bakterie, które osiadły na parowniku, mogą być dla tych osób dokuczliwe podczas użytkowania. W celu pozbycia się tego typu niespodzianek przynajmniej raz na dwa lata powinna być przeprowadzona dezynfekcja. Należy przy tym korzystać z usług stacji, które używają do tego celu materiałów posiadających atest Państwowego Zakładu Higieny. Kierowca sam nie ma moż-liwości kontroli klimatyzacji, ponieważ potrzebne są do tego specjalne urządzenia. Jeżeli jednak właściciel auta zaniedba serwis, bardzo szybko przekona się o niesprawności urządzenia. Objawia się to najczęściej brakiem nawiewu oraz niedostatecznym lub zupełnym brakiem chłodzenia. Należy również pamiętać o sprawdzeniu poprawności działania klimatyzacji przy kupowaniu samochodów używanych. A najlepiej zaraz po zakupie udać się na przegląd do serwisu.
Chłodny dodatek
Klimatyzacja nie jest już luksusem instalowanym tylko w drogich samochodach klasy wyższej. Coraz częściej producenci proponują ten przydatny dodatek w kompaktach i "maluchach".
Auto Świat
Chłodny dodatek