Funkcjonalność, bezpieczeństwo i komfort jazdy są priorytetem dla większości właścicieli samochodów. Opony asymetryczne łączą wiele rozwiązań technicznych tak, aby spełnić wszelkie normy i poprawić osiągi. Czym wyróżnia się ten rodzaj ogumienia na tle standardowych opon symetrycznych?

Opony asymetryczne nie są nowym wynalazkiem

Opony asymetryczne są usprawnieniem klasycznej wersji opon, dzięki czemu poprawiają bezpieczeństwo podczas jazdy. Jak mylnie może się nam wydawać, nie są innowacyjnym projektem. Otóż to ogumienie zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 1964 r. przez firmę Michelin. Pierwszy tego typu model był przeznaczony do sportowych samochodów i zdobył spore uznanie. Głównym celem producenta już od samego początku było poprawienie osiągów na łukach oraz przy niesprzyjających, deszczowych warunkach.

Czym są opony asymetryczne?

Opony asymetryczne posiadają różny układ rowków, znajdujących się z lewej oraz prawej strony bieżnika. Każda część pełni inne zadanie. Zewnętrzna odpowiada za osiągi na suchej nawierzchni, natomiast wewnętrzna na mokrej drodze. Druga z wymienionych powinna dodatkowo skutecznie odprowadzać wodę i dbać o odpowiednie zachowanie ogumienia na drodze.

Funkcjonalność opon i ich wygodę użytkowania odczuwają użytkownicy samochodów sportowych. Dynamiczna jazda na mokrej nawierzchni i na zakrętach daje większe poczucie stabilności, przyczepności oraz bezpieczeństwa.

Wewnętrzna część opony posiada szerokie rowki i masywne klocki, które doskonale przylegają do nawierzchni. Zewnętrzna krawędź ma ukośny bieżnik z głębokimi rowkami, które odpowiadają za odprowadzanie wody i idealnie nadają się do jazdy na mokrej nawierzchni.

Niesymetryczne ustawienie bieżnika posiada ściśle określony powód. Koła w pojeździe są zwykle ułożone w taki sposób, że są pochylone do wewnątrz (tzw. negatywnie). W takiej pozycji znajdują się kiedy samochód jedzie do przodu. Natomiast w przypadku wchodzenia w zakręt, siła odśrodkowa sprawia, że nacisk całej masy jest przenoszony na zewnętrzną część koła.

Wady i zalety opon asymetrycznych

Do zalet tego rodzaju ogumienia należy wymienić:

  • wysoką przyczepność, stabilność i zwrotność na zakrętach,
  • uniwersalność osiągów,
  • równomiernie zużywający się bieżnik,
  • cichszą jazdę niż przy oponach asymetrycznych,
  • możliwość pokonywania zakrętów przy większej prędkości,
  • większe bezpieczeństwo podczas jazdy, 
  • odporność na akwaplanację (aquaplaning), czyli utratę przyczepności opony podczas jazdy na mokrej nawierzchni.

Nie można jednak mylić ich z oponami uniwersalnymi. Swoje zalety pokazują szczególnie w masywniejszych pojazdach. W lekkich miejskich samochodach prawdopodobnie pozostaną niewykorzystane.

Nie da się ukryć, że każde wyposażenie samochodu powinno być odpowiednio przemyślane w wyborze. Opony asymetryczne to dobre rozwiązania dla kierowców samochodów z silnikiem o dużej mocy, jednak nie dla każdego. Warto wspomnieć, że opony asymetryczne:

  • są zdecydowanie droższe niż symetryczne,
  • mają krótszy okres użytkowania ze względu na miękkie elementy,
  • wymagają kontroli poprawności montażu,
  • tworzą nieco gorsze osiągi na mokrej nawierzchni w porównaniu do dedykowanych temu opon kierunkowych.

Jak zakładać opony asymetryczne?

Sprawa zakładania tego rodzaju gum jest dosyć prosta. Opony asymetryczne są odpowiednio opisane, więc nie ma możliwości pomyłki i założenia ich na nieodpowiednią stronę samochodu. W odpowiednim montażu pomagają oznaczenia strony wewnętrznej (inside) oraz zewnętrznej (outside). Możemy znaleźć też symbol „Rotation”. Jest to bardzo ważna wskazówka dla mechaników, czy dla nas przy samodzielnym zakładaniu, ponieważ opony asymetryczne wymagają poprawnego umieszczenia. Ma to znaczenie dla efektywności jazdy.

Opony asymetryczne czy symetryczne — które wybrać?

Jak już zdążyliśmy się dowiedzieć, opony asymetryczne posiadają swoje wady i zalety. Umożliwiają szybsze poruszanie się na zakrętach i większy komfort podczas deszczu. A czym różnią się opony symetryczne?

Zalety opon symetrycznych to:

  • stabilność jazdy po prostej drodze,
  • wysoki komfort jazdy,
  • brak konieczności kontroli stron opon podczas montażu,
  • wykluczenie pomyłki przy zakładaniu opon,
  • odpowiedni stosunek jakości do ceny,
  • mniejszy koszt zakupy,
  • dłuższy okres użytkowania w porównaniu do opon asymetrycznych i kierunkowych.

Wady opon symetrycznych to:

  • trudność i większe ryzyko wypadku podczas szybkiego poruszania się na zakrętach lub mokrej nawierzchni,
  • ryzyko ślizgania się na mokrym asfalcie,
  • nieodpowiedni wybór do samochodów sportowych lub klasy premium o mocnych silnikach.

Opony symetryczne są odpowiednim wyborem dla osób, dla których ważna jest stosunek ceny do wydajności produktu.