Dlaczego wybór odpowiedniego gniazda jest tak istotne?
Każdy przedmiot, który dołączamy do swojego samochodu, musi być zasilany energią elektryczną. Wszystko po to, żeby system oświetlenia działał poprawnie. Jest to bardzo ważna funkcja niezbędna dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Połączenie między samochodem a bagażnikiem rowerowym, przyczepą kempingową, przyczepą do łodzi lub przyczepą konną odgrywa niezwykle istotną rolę. Wykonuje się je poprzez włożenie do gniazda samochodu wtyczki elementu, który ma być ciągnięty za pojazdem. Musimy upewnić się, że gniazdo przyczepy jest solidnie zamontowane, aby uniknąć trudności podczas jazdy.
Podczas produkcji samochodów najczęściej stosowane są dwa typy złączy: 7-stykowe i 13-stykowe. Ogólnie rzecz biorąc, zaczepy są wyposażone system 7-stykowy. To samo dotyczy starszych przyczep oraz tych do przewozu łodzi lub koni. Drugi typ jest coraz częściej stosowany w nowocześniejszych konstrukcjach obiektów holowniczych. Kampery zostały wyposażone w gniazdo 13-stykowe. Nie każdy wie, jak podłączyć wtyczkę do przyczepki.
Jakie są różnice pomiędzy złączem 7-pinowym i 13-pinowym?
Różnica między złączem 7-stykowym a 13-stykowym polega na tym, że to drugie połączenie ma więcej funkcji. Pierwszy rodzaj zasila tylko podstawowe oświetlenie, takie jak kierunkowskazy i światła hamowania, dzięki czemu jest idealny do bagażników na rowery. Dodatkowe bieguny w systemie 13-pinowym służą między innymi do włączania lampki cofania i tylnego światła przeciwmgielnego.
Od 10 lipca 2011 obie funkcje są wymagane przez prawo nawet w przypadku przyczep kempingowych, do łodzi lub do przewozu koni. Z tego powodu te pojazdy zostały wyposażone w 13-stykowe złącza. Pozostałe funkcje zostały dedykowane dla kamperów i zapewniają zasilanie oświetlenia wnętrza, akumulatora i lodówki. Pamiętajmy, że to duże zalety, dlatego, jeśli posiadasz przyczepę kempingową, zdecydowanie powinieneś zainwestować w gniazdo przyczepy 13-stykowe.
Czy można użyć przejściówki do gniazda przyczepy?
Wiele osób nie wie, jak podłączyć wtyczkę do przyczepki? To nie jest takie skomplikowane, jak mogłoby się wydawać! Obok sprzęgu pojazdu znajduje się tzw. płytka gniazdowa, do której należy włożyć wtyczkę. Nie martwmy się, jeśli nasz samochód ma gniazdo do przyczepy 7-stykowe, a ta kempingowa, czy do przewozu łodzi lub konia została wyposażona w gniazdo 13-stykowe. Bez problemu znajdziemy w sklepie odpowiednią przejściówkę.
Jeśli użyjemy nieodpowiedniego adaptera, niestety będziemy musieli liczyć się z tym, że wiele funkcji nie będzie już obsługiwanych w kamperze, np. światło cofania (s) i ciągły prąd. Funkcja wykrywania przyczepy informuje samochód ciągnący lub jednostkę sterującą, czy pojazd jest podłączony. Znaki te są wykorzystywane do monitorowania wskaźników dezaktywacji pomocy przy parkowaniu i funkcji kontrolnych. Dane mogą być przesyłane za pomocą mikroprzełącznika wbudowanego w gniazdo przyczepy.
W jaki sposób działa jednostka sterująca?
Musimy wiedzieć, że złącza 13-stykowego używa się do bardziej złożonych obiektów holowniczych. Obecnie przyczepa jest zwykle rozpoznawana elektronicznie za pomocą podłączonego obciążenia oświetlenia, a wymagane informacje są odpowiednio przekazywane. Jednostki sterujące częściowo lub całkowicie zasilają oświetlenie kampera. Sterowanie odbywa się zwykle za pomocą tylnych świateł dzięki energii transportowanej przez złącze. Podsumowując, inwestycja w gniazdo przyczepy jest bardzo opłacalna!