6 16V z 2004 roku. Mam w planach usunięcie katalizatora, zwiększenie średnicy rur wydechu. O ile warto zwiększyć średnicę rur w układzie wydechowym? Jakiego przyrostu mocy mogę się spodziewać po markowym, sportowym tłumiku?radziuch (mail)Wycięcie katalizatora to bardzo przereklamowany zabieg. Po pierwsze jest to nielegalne, po drugie nie przynosi wcale dużej poprawy osiągów. Może wprawdzie spowodować pewien przyrost mocy, jednak szczególnie w mniejszych silnikach bywa on okupiony problemami z płynną pracą silnika przy średnich obrotach. W przypadku aut wyposażonych w dwie sondy lambda (tak jak wspomniany Focus) usunięcie katalizatora bez modyfikacji elektroniki jest wręcz niemożliwe. Znacznie lepszym sposobem poprawy osiągów jest zastosowanie sportowego katalizatora o zmniejszonym oporze gazów wylotowych.Błędem popełnianym równie często co wycinanie katalizatora jest nadmierne zwiększanie średnicy rur w układzie wydechowym. Rozwiązanie to powoduje pogorszenie charakterystyki w samochodach użytkowych przy znacznie zwiększonej emisji hałasu. Średnica rur musi być dopasowana do konkretnego silnika.Poprzez zastosowanie markowego, dobranego tłumika można uzyskać przyrost mocy i momentu obrotowego na poziomie ok. 3,5 proc.To "tylko" awaria?W moim prawie nowym Peugeocie 307 komputer wyświetla komunikat o awarii sterowania silnika i systemu oczyszczania spalin. Serwis zbył mnie, twierdząc, że to nic poważnego. Czy można ignorować takie symptomy? czytelnik z SiedlecMimo że posiadany przez Pana model znany jest z częstych, niekiedy nieuzasadnionych komunikatów o awariach, powinien Pan domagać się natychmiastowego usunięcia usterek, nawet jeśli nie są groźne.W przeciwnym wypadku może się zdarzyć, że w związku z tym, iż ciągle pali się kontrolka silnika, nie zauważy Pan poważnej awarii.Felga feldze nierówna?Zastanawiam się nad wyborem alufelg do mojego samochodu. Znalazłem kilka wzorów, które są niemal identyczne pod względem wyglądu, za to różnią się marką i przede wszystkim ceną. Czy różnice między produktami poszczególnych firm są na tyle duże, żeby płacić za nie nawet trzy razy więcej?Michał KielskiW przypadku felg aluminiowych najważniejszym kryterium wyboru powinna być jakość, a nie tylko wygląd. Różnice między tanimi felgami a wyrobami markowymi są olbrzymie, choć niewidoczne na pierwszy rzut oka. Dotyczą przede wszystkim stopu, z którego je wyprodukowano, technologii odlewu, a nawet lakieru, którym zabezpieczono powierzchnię. W przypadku wyboru niemarkowej felgi trzeba się liczyć z tym, że jej ładny wygląd nie będzie trwały - szybko pojawią się odpryski, a obręcz zdeformuje się. Problemy pojawiają się już przy montażu - kiepskie felgi ciężko jest wyważyć. Warto pamiętać o bezpieczeństwie. Znane są liczne przypadki pękania niemarkowych felg na skutek wad produkcyjnych.Jak dobrać kolor lakieru?Zamówiłem w mieszalni lakier samochodowy zgodny z kodem podanym przez producenta auta. Po natryśnięciu na samochód okazało się, że odcień jest zupełnie inny. Mieszalnia nie chce uznać reklamacji, twierdząc, że winny jest lakiernik, który źle pomalował auto. Czy odcień lakieru może zależeć od sposobu lakierowania?koniu (mail)Używając tego samego lakieru, w zależności od grubości warstwy, a nawet sposobu prowadzenia pistoletu, lakiernik jest w stanie uzyskać na karoserii zupełnie różne odcienie. Jest to szczególnie widoczne w przypadku lakierów metalizowanych, których kolor po nałożeniu może zależeć np. od temperatury, jaka panowała w lakierni czy też od ilości rozpuszczalnika, którym rozcieńczono lakier. Innym powodem niedopasowania odcienia może być to, że lakier znajdujący się na karoserii samochodu starzeje się pod wpływem warunków atmosferycznych, promieniowania UV itd. Już po kilku miesiącach od opuszczenia fabryki oryginalny kolor lakieru mógł się zmienić.Czy łatka w spreju psuje oponę?Po przebiciu opony zastosowałem łatkę w spreju. Dzięki temu udało mi się dojechać do warsztatu. Niestety wulkanizator odmówił naprawy opony, twierdząc, że preparat całkowicie ją zniszczył. Dlaczego nikt nie ostrzega o konsekwencjach stosowania takich środków?Paweł ŁyskowskiPrawidłowo zastosowana łatka w spreju z całą pewnością nie może zniszczyć opony. Preparaty tego typu zostały specjalnie opracowane w taki sposób, żeby dało się po zastosowaniu ich dojechać do serwisu w celu dokonania fachowej naprawy. Nie można traktować opony zaklejonej łatką w spreju jakozupełnie sprawnej - jest to tylko rozwiązanie prowizoryczne. Niechęć pracowników serwisów oponiarskich wobec tak załatanych opon wynika z tego, że mają z nią znacznie więcej pracy. Przed naprawą wulkanizator musi usunąć resztki preparatu, dokładnie myjąc oponę od wewnętrznej strony. Powinien też dokładnie wyczyścić felgę, na której osadzona była łatana opona, oraz wymienić zaklejony wentyl. Jeżeli opona Pańskiego auta rzeczywiście nie nadawała się do naprawy, to przyczyna tego musiała być inna. Najczęstszym powodem zniszczenia ogumienia jest jazda bez odpowiedniego ciśnienia powietrza w kole.Gorsze, mimo że sportowe?Kupiłem na aukcji internetowej zestaw wyczynowych klocków i tarcz hamulcowych do mojej Hondy Civic. Niestety, jestem nimi bardzo rozczarowany - hamują gorzej od elementów oryginalnych. Czy to możliwe, że trafiłem na "podróby", które tylko wyglądają jak części wyczynowe?rapido (mail)Jeżeli kupił Pan elementy naprawdę wyczynowe, to taki objaw może być jak najbardziej normalny. Podczas zwykłej, drogowej jazdy niektóre z nich mogą hamować nawet wyraźnie gorzej od elementów fabrycznych. Sytuacja powinna się zmienić po porządnym rozgrzaniu tarcz i klocków - wyczynowe elementy cierne są przystosowane do pracy w wyższych temperaturach.Dlatego hamulców wyczynowych nie zaleca się do codziennej eksploatacji!Na rynku występują też elementy tuningowe, których największa zaleta to "rasowy", sportowy wygląd. To, że np. tarcza jest perforowana i nacinana, nie przekłada się na jej właściwości. Bardziej liczy się jakość materiału.
Gorąca linia
Co daje gruba rura?Jaki przyrost mocy można uzyskać, stosując sportowe tłumiki. Jaka średnica wydechu jest optymalna?Chciałbym zmodyfikować układ wydechowy w moim Fordzie Focusie 1.