Mam do wydania ok. 1100 zł i proszę o pomoc w wyborze najlepszego sprzętu w tej cenie.Maciej LisowskiKażda z firm proponuje coś innego głównie ze względu na preferencje swoich instalatorów oraz współpracę z określonym producentem sprzętu audio. Z pewnością najlepiej skorzystać z porad instalatorów z dobrych warsztatów car audio. Wskazanie odpowiedniego konkretnego sprzętu nie jest łatwe ze względu na brak informacji co do Pana gustów muzycznych i preferowanej charakterystyki brzmienia. Audiofil słuchający różnorodnej muzyki (jazz, klasyka, rock itd.) będzie najbardziej usatysfakcjonowany, korzystając z głośników specjalistycznych mniejszych firm, które można kupić jedynie u wyselekcjonowanych specjalistów, a nie w dużych sklepach. Osoby o bardziej typowych upodobaniach i oczekiwaniach (np. słuchające popu czy muzyki elektronicznej) mogą z powodzeniem skorzystać z oferty dużych sklepów sprzedających typowe produkty masowych marek. W tym miejscu możemy więc jedynie ogólnie wskazać, na co należy zwrócić szczególną uwagę przy wyborze sprzętu do nagłośnienia pojazdu. Zacznijmy od głośników. Przy budżecie wynoszącym 1100 zł i zasilaniu z radioodtwarzacza koszt głośników to ok. 50 proc. całego zakupu. Warto pamiętać, że za kolorowe pudełko, przewody i akcesoria trzeba też płacić, co nie pozostaje bez wpływu na jakość głośnika w zestawie. Polecam zamontowanie zestawu dwudrożnego z odseparowanymi głośnikami wysokotonowymi i większymi średnioniskotonowymi, a także oddzielną zwrotnicą. Z doświadczenia wynika, że najczęściej lepiej jest kupić zestaw komponowany oddzielnie (woofery, tweetery) i zamówić u instalatora zwrotnicę wykonaną ręcznie, niż skorzystać z gotowegosystemu wyprodukowanego jak najniższym koszem w Azji. W przypadku sprzętu audio wygląd powinien mieć drugorzędne znaczenie. Wszelkie gadżety: kolorowa membrana, fantazyjny kosz, magnes osłonięty plastikiem podnoszą cenę sprzętu, a nie wpływają na jakość brzmienia.Nie trzeba bać się głośników z papierowymi membranami. Są świetne - byle tylko były właściwie zabezpieczone przed wilgocią. Niezależnie od tego, jak bardzo renomowanej marki głośniki wybierzemy, warto ich posłuchać przed zakupem. Dosyć skomplikowana może być również kwestia wyboru radioodtwarzacza. Przede wszystkim musi on pochodzić od uznanego producenta i to nie z powodów prestiżowych, ale ze względu na jakość. Warto zwrócić uwagę na wzmacniacz oparty o technologię MOSFET. Bardzo ważna jest wygoda obsługi - polecam modele z gałką regulacji głośności zamiast niewygodnych przycisków. Radia też zawsze warto posłuchać przed zakupem.Wielka księgaMasz pytania związane z autem i jego eksploatacją? Odpowiedzi na nie czekają na Ciebie w najbliższym kiosku. Wystarczy sięgnąć po "Wielką księgę porad" "Auto Świata". Na 200 stronach zamieściliśmy mnóstwo porad ułatwiających codzienną eksploatację samochodu, pomagających w jego naprawach, a także pozwalających na uniknięcie wielu pułapek czyhających na kierowców. Z "Wielkiej księgi porad" dowiesz się w przystępnej formie, jak działają podzespoły samochodu. Nie zapomnieliśmy również o poradach z zakresu bezpieczeństwa i techniki jazdy. Tomasz OkurowskiTylko do sportu?Chciałem sobie zamontowaç sportowy, stożkowy filtr powietrza. Autoryzowany warsztat stanowczo mi to jednak odradza. Czy większa ilość powietrza dostająca się do silnika może mu zaszkodzić? Czy zastosowanie takiego filtra może spowodować utratę gwarancji na silnik?Czytelnik z WarszawyWiększa przepustowość filtra nie stanowi żadnego problemu. Zastrzeżenia mogą dotyczyć jednak skuteczności oczyszczania zasysanego powietrza. Tylko markowe filtry sportowe mają pod tym względem wystarczające parametry i to tylko pod warunkiem regularnej obsługi (czyszczenie i olejenie). W przeciwnym razie do silnika poza ewentualnie większą ilością powietrza dostaje się znacznie więcej brudu, co prowadzi do jego przedwczesnego zużycia. Dlatego właśnie producenci mają wszelkie podstawy do unieważnienia gwarancji na silniki, w których zastosowano takie filtry.PSCo to za reflektory?Mam zamontowane światła do jazdy dziennej zgodnie z przepisami. Patrol policji zatrzymał mnie do kontroli, twierdząc, że są to halogeny. Kiedy oznajmiłem, że są to światła do jazdy dziennej, zażądali homologacji. Przeglądając przepisy, nigdzie nie znalazłem obowiązku posiadania przy sobie homologacji. Czy policjant miał rację?TomekNa każdym reflektorze dopuszczonym do eksploatacji na drogach publicznych muszą znajdować się odpowiednie oznaczenia dotyczące jego homologacji oraz innych parametrów. Światła do jazdy dziennej mają zawsze na szkle reflektora umieszczony symbol RL, natomiast światła przeciwmgłowe - symbol B. Poza symbolem mówiącym o przeznaczeniu świateł znajdziemy tam też m.in. informację o homologacji (symbol E wraz z cyfrą oznaczającą kraj, w którym wykonano badania), numer atestu, rodzaj żarówki, który można stosować w danym reflektorze, strzałkę wskazującą, czy światła przeznaczone są do ruchu prawo- czy lewostronnego. Nie ma obowiązku wożenia dokumentów homologacyjnych.PSZ mieszalnika na wtryskMam zamontowaną w samochodzie mieszalnikową instalację gazową, która działa bardzo źle. Chciałbym ją zamienić na wtrysk gazu. Czy konieczna jest wymiana całej instalacji, czy też np. zbiornik i reduktor mogłyby zostać z dotychczasowej instalacji?Rafał SkładowskiZanim zdecyduje się Pan na wymianę instalacji, warto sprawdzić, czy przyczyna problemów nie leży po stronie stanu silnika. Jeśli tak jest, nawet najlepsza instalacja wtryskowa nie pomoże. Przy wymianie instalacji mieszalnikowej na wtryskową w zasadzie z dotychczas zamontowanych elementów można będzie pozostawić jedynie butlę oraz przewody gazowe. Właściwie wszystkie elementy znajdujące się pod maską (reduktor, elementy elektroniczne) muszą zostać wymienione na inne. Uwaga!Modyfikacja musi zostać wykonana przez upoważniony warsztat, który będzie mógł wystawić potem świadectwo homologacji sposobu montażu instalacji gazowej z uwzględnieniem zmienionych elementów.PS Kasowanie błędówPrzez przypadek obluzowałem wtyczkę od jednego z czujników przy silniku. Po uruchomieniu silnika na desce rozdzielczej zapaliła się kontrolka wskazująca usterkę. Mimo że później umieściłem wtyczkę na miejscu, kontrolka nie zgasła. Co mam teraz zrobić? Marcin z BiałegostokuOdpięcie wtyczki spowodowało, że elektronika samochodu odnotowała wystąpienie usterki, co zostało zasygnalizowane kontrolką na desce rozdzielczej. W większości modeli aut kontrolka gaśnie sama, jeżeli przez odpowiednią ilość cykli (uruchomień silnika) usterka nie wystąpi ponownie. Zazwyczaj do wykasowania pamięci usterek wystarczy odłączenie akumulatora na kilka minut. Jeżeli to nie podziała, musi się Pan udać do serwisu w celu podłączenia auta do komputera diagnostycznego. PSCzym grozi zbyt wysoki stan oleju?Zauważyłem, że po przeglądzie mam zbyt wysoki poziom oleju w silniku. Czy można tak jeździć, czy też powinienem się zgłosić do warsztatu z reklamacją?kozacki(mail)Radzę zgłosić się do warsztatu. Jeżeli oleju jest o wiele za dużo, to najlepiej spuścić go od razu, przed uruchomieniem silnika.Nadmiaroleju prowadzi do gwałtownego wzrostu ciśnienia w układzie smarowania. Na efekty nie trzeba zazwyczaj długo czekaç. Prędzej czy później nie wytrzymają elementy uszczelniające. Wtedy nie wystarczy odpompowanie oleju, trzeba od nowa uszczelnić silnik. W skrajnych przypadkach olej może trafić przez odmę do komory spalania i np. w silniku wysokoprężnym doprowadzić do niekontrolowanego wzrostu obrotów, aż do zniszczenia silnika. PS
Gorąca linia
Lepsze audioMam problem z wybraniem odpowiedniego radia i głośników. W każdej z firm sprzedawcy polecają mi coś innego.