Dowiedziałem się, że nowego pilota mogę kupić tylko w serwisie autoryzowa-nym i to za cenę przekraczającą 1000 zł. Czy jest możliwość awaryjnego uruchomienia samochodu? Czy da się wyłączyć fabryczny alarm i immobiliser?ArturGórnickiNiestety, nie podał Pan modelu samochodu, którego dotyczy pytanie. Wszystko zależy od konkretnego przypadku. W niektórych autach mamy możliwość prowizorycznego uruchomienia silnika, przynajmniej po to, żeby samochód na własnych kołach mógł dojechać do warsztatu.W innych modelach samochodów można wyprogramować z fabrycznego sterownika funkcję immobilisera.Specjalistyczne serwisy są w stanie tak zmodyfikować oryginalny sterownik silnika, żeby do uruchomienia samochodu nie był potrzebny sygnał z pilota lub transpondera umieszczonego w kluczyku. Nie da się tego jednak zrobić od ręki. Pozbawienie samochodu fa-brycznych zabezpieczeń nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. W razie kradzieży auta, jeżeli okaże się, że miało ono wyłączone zabezpieczenia, można się spodziewać problemów z uzyskaniem odszkodowania od firmy ubezpieczeniowej. Właśnie dlatego staramy się zazwyczaj najpierw naprawić fabryczne zabezpieczenie.Po odłączeniu akumulatora zablokowało się mi radio zamontowane w samochodzie. Niestety, od poprzedniego właściciela nie dostałem do niego żadnej dokumentacji. Jak zdobyć lub odzyskać kod potrzebny do odblokowania?Robert z GdańskaJeżeli jest to radio fabryczne, to powinien uzyskać Pan pomoc w autoryzowanym serwisie odpowiedniej marki. Trzeba przy tym udowodnić, że jest Pan prawowitym właścicielem samochodu. W przypadku radia niefabrycznego, lub takiego do którego autoryzowane serwisy nie potrafią odzyskać kodu, radzę zgłosić się do profesjonalnego serwisu car audio. Niektóre radia trzeba rozebrać, żeby odczytać kod, w innych wystarczy wygenerować go za pomocą specjalnego programu.Marek Łopatwww.v12.auto.plPokruszone klockiPodczas przeglądu okazało się, że przednie klocki hamulcowe w moim aucie nadają się do wymiany. Nie były jednak równomiernie wytarte, ale wyglądały tak, jakby się wykruszyły. Co może być przyczyną takich uszkodzeń?Marcin zKraśnikaKlocki hamulcowe mogą się kruszyć z trzech powodów. Po pierwsze, jeśli są niewłaściwej jakości. Innym powodem może być starzenie się materiału - dotyczy to naprawdę starych klocków.Ostatnią prawdopodobną przyczyną jest ich przegrzanie.PSUrywający się przegubW zeszłym roku zgodnie z zaleceniem warsztatu wymieniłem przegub elastyczny wału napędowego, bo oryginalny zaczął się urywać. Teraz czuję takie same objawy, jakie zaniepokoiły mnie poprzednio, tzn. w czasie jazdy pojawiają się wibracje pochodzące na pewno właśnie od wału. Co może powodować tak szybkie zużywanie sięłącznika? Nie chciałbym znowu wydawać ponad 300 złotych na część, która znowu z jakiegoś powodu za chwilę się popsuje. algorro (mail)Elastyczne łączniki wału napędowego mogą się psuć na skutek niewłaściwej eksploatacji. Szczególnie w przypadku samochodów z mocnymi silnikami zaszkodzić może im zbyt ostra jazda. Jeżeli jeździ Pan spokojnie, przed zamontowaniem nowego łącznika wału radzę zlecić w warsztacie skontrolowanie, czy poszczególne części wału nie wykazują luzów, czy nie ma objawów niewyważenia wału, oraz czy pracuje on pod odpowiednim kątem. Bywa, że np. na skutek deformacji płyty podłogowej albo np. zużycia poduszek pod silnikiem znajduje się on w niewłaściwym położeniu względem napędzanej osi. Wtedy elastyczny łącznik musi kompensować to przesunięcie, co go nadmiernie obciąża. PSNiebezpieczny plastik?Chciałbym kupić sobie duże rodzinne auto. Znalazłem bardzo interesujący egzemplarzsamochodu Renault Espace. Przy bliższych oględzinach zauważyłem jednak, że całe nadwozie tego samochodu wykonane jest z tworzywsztucznych. Z dzieciństwa pamiętam mrożące krew w żyłach historie dotyczące bezpieczeństwa plastikowych Trabantów. Czy van Renault jest wystarczająco bezpieczny, żeby wozić nim rodzinę? karate (mail)Przez wiele lat karoserie modelu Espace rzeczywiście składały się z metalowego szkieletu obudowanego panelami z tworzyw sztucznych. Dopiero najnowsza generacja tego modelu zbudowana jest w sposób klasyczny - ma zwykłe, metalowe nadwozie samonośne. Pod względem bezpieczeństwa konstrukcja starszych modeli Renault Espace w żaden sposób nie odbiega od innych aut tej samej klasy z podobnych roczników, co dowiedziono w licznych testach zderzeniowych. Porównanie z Trabantem jest tu zupełnie nie na miejscu. Da się znaleźć egzemplarze z dobrym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa, m.in. z układem ABS, poduszkami powietrznymi. W przypadku Espace zastrzeżenia można mieć nie do bezpieczeństwa, ale do problemów z niezawodnością i kosztami utrzymania.Szybciej na benzynie?Od czasu zamontowania instalacji gazowej (mieszalnikowa, tzw. drugiej generacji) moje auto gorzej przyspiesza. Czy np. w czasie wyprzedzania można - dla poprawienia osiągów - na chwilę przełączać silnik na benzynę?Piotr z WarszawyMożna, ale nie warto. Silnik potrzebuje co najmniej kilkudziesięciu sekund, żeby przestawić się na inne paliwo. Poza tym poprawa dynamiki może być minimalna - spadek osiągów po założeniu gazu nie wynika tylko z innego paliwa, ale też ze zwężki w układzie dolotowym, jaką jest mikser. PSCzym grozi montaż niemarkowych filtrów oleju?Odpowiada Maciej Michalski z firmy FL PolandCzy warto płacić 25-30 zł za markowy filtr olejowy, jeśli podobnie wyglądającą część można kupić już za np. 7 zł? Dlaczego filtry do tego samego auta różnią się rozmiarami?makak (mail)Filtr jest elementem, który ma zapewnić czystość oleju poprzez wyeliminowanie z obiegu zanieczyszczeń, produktów spalania oraz cząstek, które dostały się do układu w wyniku zużycia elementów silnika. Jeśli nie spełnia swojej roli, dochodzi do przyspieszonego zużycia oraz do odkładania się zanieczyszczeń wewnątrz silnika. Dobry filtr wyposażony jest najczęściej w zawór zabezpieczający silnik przed zatarciem w sytuacji, gdy dochodzi do zapchania filtra w wyniku zignorowania zalecanego okresu wymiany lub w sytuacji rozruchu w niskiej temperaturze. Gęsty olej, który nie mógłby zostać przepompowany przez element filtrujący do czasu rozgrzania, przepływa wtedy zaworem bocznikowym. Filtry różnych producentów mogą różnić się konstrukcją, np. materiałem filtracyjnym lub sposobem jego ułożenia. Ważne, aby zapewniałyporównywalną powierzchnię i zdolność oczyszczania. Nie sugerujmy się tym, iż puszka jest mniejsza lub ma inną masę niż filtr zdemontowany. Zakup złego produktu wiąże się z ryzykiem użytkowania nie filtra, tylko jego atrapy, czego nie jesteśmy w stanie stwierdzić zza kierownicy.
Gorąca linia
Pokonać immobiliserCo robić w przypadku uszkodzenia pilota odalarmu lub immobilisera? Czy da się wyłączyć fabryczne zabezpieczenia?Niechcący uszkodziłem jedynego pilota od fabrycznego alarmu. Auta nie da się zapalić, mimo że mam kluczyk.