Które z tych rozwiązań jest najwygodniejsze? Czy wszystkiezestawy do nawigacji są równie dokładne?Adam MakowskiZaletą fabrycznych zestawów do nawigacji jest to, że są one zazwyczaj dobrze zintegrowane z samochodem, np. komunikaty mogą być pokazywane na wyświetlaczu na desce rozdzielczej. Niestety nie podał Pan modelu samochodu, o który Panu chodzi - różnice między rozwiązaniami stosowanymi przez poszczególnych producentów bywają naprawdę duże. Niektóre nawigacjefabryczne można z pewnymi zastrzeżeniami polecić, inne w polskich warunkach zupełnie nie zdają egzaminu. Poza wysoką ceną największą wadą fabrycznych nawigacji satelitarnych jest to, że są one kompatybilne tylko z oprogramowaniem (mapami) pochodzącym od jednego dostawcy. O ile np. w Niemczech nie stanowi to problemu, to w Polscepoważnie utrudnia korzystanie z urządzenia. Dostarczane wraz z zestawami mapy są zazwyczaj sporadycznie aktualizowane, a w dodatku nie obejmują znacznej części dróg. Niezbyt wygodna bywa też obsługa urządzenia. Ze względu na małą ilość miejsca w samochodziezestawy nie mają np. klawiatury alfanumerycznej. Oznacza to, że adres trzeba żmudnie wprowadzać literka po literce, np. przy pomocy pokrętła. Częstą wadą jest też to, że nie da się jednocześniekorzystać z odtwarzacza CD i nawigacji, bo oba urządzenia wykorzystują ten sam napęd optyczny. Rozwiązaniem jest zastosowanie zmieniarki, co jednak znacznie podwyższa koszty. Kolejną uciążliwość stanowi też zawartość płyt. Zazwyczaj na jednej znajduje się mapa tylko jednego państwa. Jadąc za granicę musimy zabrać ze sobą dodatkowe mapy, za które zresztą trzeba zapłacić ekstra. Podobne wady mają również niefabryczne radia z nawigacją satelitarną. Tańszym, a mimo to pod wieloma względami jednocześnie lepszym rozwiązaniem jest palmtop wyposażony w antenę GPS i odpowiednie oprogramowanie. Urządzenie takie nie wymaga skomplikowanej innstalacji, wystarczy umieścić je w specjalnym uchwycie na szybie samochodu. Jednak największą zaletą tego rozwiązania jest fakt, że palmtopy mogą korzystać z oprogramowania pochodzącego od różnych dostawców. Dzięki temu kierowca ma do dyspozycji aktualizowane mapy pokrywające niemal całą Polskę i resztęEuropy. Palmtopa da się bez problemów przenosić z samochodu do samochodu. Obsługa większości urządzeńjest łatwa dzięki sporym ekranom dotykowym. Poza tym można ich używać również poza autem. Przenośne urządzenia są przy tym równie dokładne, co nawigacje montowane fabrycznie.Jazda na halogenachCzy dla własnego bezpieczeństwa można w czasie normalnej pogody jeździć z włączonymi dodatkowymi przednimi światłami przeciwmgielnymi?kristoff (mail) W warunkach normalnej przejrzystości powietrza kodeks drogowy poz-wala na używanie świateł przeciwmgłowychwyłącznie w nocy na drogach krętych i to w dodatku oznaczonych odpowiednimi znakami. Niezastosowanie się do tego przepisu, czyli używanie świateł przeciwmgłowych przy normalnej pogodzie, grozi mandatem w wysokości 100 zł oraz 2 punktami karnymi. Jeżeli nie ma mgły, to dla bezpieczeństwa wystarczy zapalenie zwykłych, przednich świateł mijania, ewentulanie w ciągu dnia świateł do jazdy dziennej.PSZgnieciona oponaW czasie porządków w garażu znalazłem zapomniany przeze mnie komplet opon. Ogumienie jest właściwie nieużywane, ma dopiero 4 lata, więc powinno nadawać się do jazdy. Niestety, dwie z czterech opon były przygniecione - są widocznie zdeformowane. Czy po napompowaniu ich można liczyć, że się znowu wyprostują?Czytelnik z WarszawyJeżeli opony były nieprawidłowo przechowywaneprzez dłuższy czas, deformacji może nie dać się usunąć. Musi Pan udać się do wulkanizatora, który sprawdzi, czy po zamontowaniu opony na felgę da się wyważyć koło i czy po napompowaniu opona ma prawidłowy kształt. Pracownik serwisu wulkanizacyjnego powinien jednak sprawdzić, czy nie zagniótł się stalowy drut zatopiony w stopce opony. Jeżeli do tego doszło, to opona nadaje się tylko do wyrzucenia, może rozpaść się przy próbie montażu. PSKipiący akumulatorMusiałem wymienić akumulator, który w moim aucie znajduje się na półce pod przednią szybą. Okazało się, że z powodu wycieków elektrolitu blachy są tak skorodowane, że musiał interweniować blacharz. Co zrobić, żeby nowy akumulator nie ciekł?kokosz (mail)Radzę dokładnie sprawdzić instalację elektrycznąauta. Przyczyną powodujących korozję wycieków elektrolitu z akumulatora jest zazwyczaj niesprawny regulator napięcia. Jeżeli bateria jest przeładowywana, elektrolit wygotowuje się. Ważny jest też wybór akumulatora (dobre, markowe są mniej podatne na wycieki) oraz jego stabilne zamocowanie. PSRozrząd bez osłonyWidziałem w kilku czasopismach tuningowych zdjęcia komór silnika, na których było wyraźnie widać, że usunięto osłonę napędu rozrządu. Chcę zastosować taką przeróbkę w swoim aucie, tzn. pasek rozrządu oraz rolki mają pracować na wierzchu. Czy jest to bezpiecznerozwiązanie?Marek MielcarskiTo, co sprawdza się w "showcarach", w autach eksploatowanych na co dzień może być powodem kłopotów. Pasek rozrządu powinien pracować w idealnie czystym otoczeniu. Nawet śladowe ilości oleju oraz inne zanieczyszczenia, o które nietrudno pod maską normalnie użytkowanego samochodu, mogą drastycznie skrócić żywotność paska zębatego. Nieosłonięty pasek jest też wrażliwy na uszkodzenia mechaniczne - wystarczy, że między pasek a koło dostanie się np. odrobina żwiru, żeby napęd rozrządu zerwał się lub przeskoczył o kilka ząbków. W większości współczesnych aut coś takiego oznacza konieczność wykonania remonu silnika! PSWykrywacz jednak działa?W jednym z numerów AŚ przeczytałem, że antyradary wykrywają fotoradary z odległości kilkudziesięciu metrów. Tymczasem mój antyradar (Cobra) ostrzegł mnie przed fotoradarem już z odległości kilkuset metrów. Czy przypadkiem nie chcecie zniechęcić czytelników do antyradarów?pablo (mail)Przede wszystkim chcemy przypomnieć, że stosowanie antyradarów jest zabronione. Na otwartym terenie większość antyradarów wykrywa fotoradary z odległości kilkudziesięciu metrów. W praktyce część promieniowania mikrofalowego odbija się np. od metalowych barierek, innych aut itp. Takie właśnie odbite promienie mogą zostać wykryte przez antyradar ze znacznie większej odległości.PSNiesprawne poduszki? Mam samochód wyposażony zarówno w przednie, jak i boczne poduszki powietrzne. W czasie wypadku zadziałały jedynie poduszki przednie. Czy oznacza to, że boczne były niesprawne? Czy w razie odpalenia poduszek należy wymienić wszystkie czy tylko te, które zadziałały? Michał z Gorzowa Nowoczesne systemy poduszek powietrznych skonstruowane są tak, żeby w razie wypadku zadziałały tylko te elementy, które są potrzebne. Może się zdarzyć, że odpali tylko poduszka kierowcy, bo sterownik systemurozpozna, że miejsce pasażera było puste. Najwyraźniej w tym przypadku czujnik zderzeń bocznych nie wykrył nadmiernego obciążenia.Po wypadkuwymienia się tylko wystrzelone poduszki, sterownik systemu oraz taśmy przewodzące. PS
Gorąca linia
Fabryczna czy dokładana?Jaka nawigacja jest lepsza - montowana fabrycznie czy dokładana samodzielnie?Oto wady i zalety tych rozwiązańWkrótce będę zamawiał nowy samochód. Zastanawiam się, czy zdecydować się na fabryczny zestaw do nawigacji satelitarnej, kupić niefabryczne radio z nawigacją, czy też może używać w samochodzie palmtopa z anteną GPS.