Miałem już w życiu kilka aut z turbodieslami pod maską, ale w żadnym z nich nie było takich tabliczek. Czy to oznacza, że silniki montowane przez firmę Kia są tak delikatne, że trzeba ostrzegać przed nimi klientów?Łukasz z WarszawyW tym przypadku mamy po prostu do czynienia z bardzo rozsądnym zachowaniem producenta. Tego typu tabliczki ostrzegawcze powinny znajdować się w każdym aucie z silnikiem turbodoładowanym. Podobne znajdziemy nie tylko w Kiach, lecz także np. w Toyotach przeznaczonych na rynek amerykański. To, że nie ma ich w innych autach, świadczyć może o lenistwie producentów. Widniejące na nich zalecenia znajdziemy w każdej instrukcji obsługi, zwykle są jednak ignorowane przez użytkowników. To błąd, bowiem ich przestrzeganie pozwala na znaczne wydłużenie trwałości całego silnika, a turbosprężarki w szczególności.Także nasz serwis zaleca klientom delikatne traktowanie nierozgrzanego silnika i unikanie zbyt wysokich obrotów bezpośrednio po jego uruchomieniu. Bardzo ważne jest również schłodzenie turbiny po dłuższej lub ostrzejszej jeździe. W tym celu wystarczy nie gasić pracującego na wolnych obrotach silnika przez około minutę. Natychmiastowe wyłączenie powoduje wstrzymanie cyrkulacji oleju w turbosprężarce -ustaje wtedy chłodzenie i smarowanie tego podzespołu, co skutkuje uszkodzeniem łożysk ślizgowych oraz uszczelniaczy. Ze swojej strony do zaleceń podanych na tabliczce dopisałbym również informację o konieczności regularnej kontroli poziomu oleju w silniku oraz wymieniania go zgodnie z zaleceniami producenta. Niewłaściwe parametry lub po prostu zbyt mała ilość oleju to najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek. Użytkownicy aut z turbodieslami powinni również dbać o to, by tankowane paliwo miało odpowiednią jakość. Ważne jest także, by powietrze trafiające do sprężarki było czyste. Aby to zapewnić, należy regularnie wymieniać filtr powietrza.Marek Sadowskiwww.turboservice.pl Nielegalne halogeny?Podczas kontroli drogowej policjant zatrzymał dowód rejestracyjny mego auta, ponieważ zamontowałem - centralnie na przednim grillu - lampy przeciwmgielne. Setki razy widziałem inne auta z tak założonymi halogenami, dlaczego tylko mnie czepia się policja? Michał Światła przeciwmgielne nie mogą być zamontowane dalej niż 400 mm od obrysu bocznego auta. Warunek ten trudno spełnić, umieszczając je "centralnie na grillu". W takim miejscu zgodnie z przepisami można zamontować jedynie światła dalekosiężne (drogowe).PSAwaria wszystkich świec żarowych?Mój diesel nie chce zapalać. Sprawdzałem palcem - mimo przekręcenia kluczyka do odpowiedniej pozycji świece żarowe są zimne. Czy to możliwe, żeby spaliły się wszystkie naraz? MirekPalec to niedokładny przyrząd pomiarowy. Należałoby sprawdzić, czy do zacisków świec żarowych dociera prąd. Można to zrobić za pomocą miernika, próbówki 12 V lub po prostu żarówki samochodowej z dwoma dołączonymi przewodami - jeden stykamy z "masą", a drugi z końcówką przewodu dochodzącego do świecy. W momencie przekręcenia kluczyka do pozycji podgrzewania (przy zimnym silniku) na świecach powinno pojawić się napięcie. Jeśli go nie ma, to usterka tkwi prawdopodobnie w module (przekaźniku) sterującym ich pracą. Rzadko zdarza się, by wszystkie świece przepaliły się w tym samym momencie. Inna sprawa, że awarię pojedynczej świecy, a nawet kilku kolejnych, łatwo przegapić, bowiem do uruchomienia sprawnego silnika wystarcza, żeby zapłony pojawiły się chociaż na jednym cylindrze. Przez pierwsze sekundy motor pracuje wtedy bardzo nierówno, ale potem się uspokaja.PSJak bardzo był rozbity?Sprowadziłem samochód z zagranicy. Choć auto miało być bezwypadkowe, okazało się, że ma ślady poważnych napraw blacharskich i lakierniczych. Jak sprawdzić, czy było mocno rozbite i czy po naprawie nadaje się do jazdy?Rafał GajewskiRadzę poszukać warsztatu, który wykonuje pomiary tzw. punktów bazowych karoserii. Takie badanie pozwala określić, czy ważne elementy konstrukcyjne pojazdu nie przemieściły się względem siebie. Jeśli auto zostało po wypadku profesjonalnie naprawione, to wszystkie punkty bazowe powinny znajdować się w tych samych miejscach, co w fabrycznie nowym nadwoziu. Warto również przy okazji sprawdzić grubość powłoki lakierniczej, co pozwoli wykryć miejsca, w których zastosowano niebezpiecznie grubą warstwę szpachli.PSKłopoty z brudną przepustnicąW moim samochodzie regularnie pojawiają się problemy z tzw. falowaniem obrotów. Za każdym razem diagnoza warsztatu jest taka sama, tzn. brudna przepustnica. Po jej wyczyszczeniu objawy na jakiś czas ustępują. Skąd biorą się brudy na przepustnicy, skoro znajduje się ona za filtrem powietrza?AndrzejZwykle powodem powstawania osadów na przepustnicy są kiepski stan silnika lub słaba jakość oleju albo paliwa. Zanieczyszczenia dostają się do przepustnicy poprzez odmę olejową, czyli przewód odpowietrzający skrzynię korbową silnika. Im większe "przedmuchy" spod zużytych pierścieni lub gładzi cylindrów oraz im gorszy olej, tym szybciej gromadzą się osady zakłócające pracę silnika.Wyłączyć ESP?Mój nowy samochód wyposażony jest w elektroniczną kontrolę toru jazdy ESP. Układ ten można wyłączyć za pomocą przycisku. W jakich sytuacjach warto tak zrobić?Michal1965Jeśli auto ma układ ESP, to powinien on być włączony właściwie zawsze. Z wyłącznika należy korzystać tylko w sytuacji, kiedy samochód porusza się po grząskim terenie, w kopnym śniegu lub w czasie jazdy z zamontowanymi łańcuchami przeciwśniegowymi. Wynika to z faktu, że ESP automatycznie zmniejsza moc silnika i wyhamowuje poszczególne koła w razie wystąpienia poślizgu, a to w powyższych sytuacjach jest nieuniknione.PSWybór biegu w "automacie"Kupiłem niedawno mój pierwszy samochód z automatyczną skrzynią biegów. Poza pozycjami dźwigni, których przeznaczenie rozumiem (P-parkowanie, R-wsteczny, N-luz, D-jazda) znajdują się jeszcze dodatkowe "3", "2", "1". Jak działają i do czego służą?Andrzej z BełchatowaZ dodatkowych pozycji korzystamy najczęściej, kiedy konieczne jest hamowanie silnikiem, np. podczas jazdy po drogach górskich. W pozycji "1" mamy do dyspozycji maksymalną siłę hamowania, ponieważ niezależnie od prędkości obrotowej wału korbowego skrzynia pozostaje zablokowana na 1. biegu. W pozycji "2" "automat" może wybierać między 1. a 2. przełożeniem. Analogicznie, pozycja "3" pozwala przekładni na włączenie 1., 2. lub 3. biegu. Z tej ostatniej korzysta się też np. podczas holowania przyczepy.PS
Gorąca linia
Ważne ostrzeżenieJak prawidłowo eksploatować turbodiesla? Dlaczego producenci ostrzegają przed nadmiernym obciążaniem zimnego silnika?Jestem zainteresowany zakupem samochodu Kia Sportage z turbodoładowanym dieslem. Przy okazji jazdy próbnej zauważyłem, że na desce rozdzielczej jest tabliczka przestrzegająca przed zwiększaniem obrotów silnika przed jego rozgrzaniem oraz nakazująca wystudzenie go przed zgaszeniem po ostrej jeździe.