Systemy takie nie skracają drogi hamowania ani nie umożliwiają przejechania zakrętu z dowolną prędkością. Zadziałanie systemu ESP to sygnał, iż prędkość auta była już za duża do bezpiecznego przejazdu przez ten zakręt i gdyby nie ESP, to nastąpiłby poślizg lub wypadnięcie z jezdni. Układ stabilizacji toru jazdy nie naprawi wszystkich błędów kierowcy, dlatego nadal ważny jest rozsądek, gdyż zawsze istnieje pewna granica, po której przekroczeniu utrzymanie się w zakręcie jest po prostu niemożliwe.Jazda z ESPCzy jazda samochodem z ESP wymaga od kierowcy nowych umiejętności? Systemy ESP są ciągle udoskonalane i trochę różnią się między sobą w działaniu. Ponieważ w skrajnej sytuacji ESP przejmuje częściowo kontrolę nad samochodem, ważne jest, aby kierowca był świadomy, w jaki sposób elektronika stara się "naprawić" jego błędy. Dlatego doradzałbym wizytę na bezpiecznym autodromie, w celu praktycznego poznania działania systemu w warunkach zagrożenia. Czy można stracić zniżkę na OC, uczestnicząc w kolizji, ale nie będąc jej sprawcą?Konsekwencje w postaci utraty części zniżek na obowiązkowe ubezpieczenie OC poniesie jedynie sprawca kolizji i z jego ubezpieczenia zostaną pokryte szkody powstałe w wyniku takiego zdarzenia. Poszkodowany podczas naprawy szkód nie korzysta z własnego ubezpieczenia, dlatego nie wiąże się to ze zmianą wysokości składki. Ważne w takiej sytuacji jest określenie odpowiedzialności. Dlatego w dyskusyjnych sytuacjach zawsze trzeba wezwać policję.
Gorąca linia
Granica możliwościCzy autem z systemem ESP można pokonać zakręt z dowolną prędkością bez ryzyka wypadnięcia z jezdni?Samochód wyposażony w takie nowoczesne urządzenia jak ESP czy ABS bez wątpienia zapewnia dużo większe bezpieczeństwo, szczególnie w najtrudniejszych warunkach drogowych na bardzo śliskich nawierzchniach. Nie oznacza to jednak, iż można bezkarnie pokonywać zakręty z coraz większą prędkością i hamować w ostatniej chwili.