Warto rozszerzyć działanie zainstalowanego już alarmu o tzw. blokadę zapłonu. Niektórzy dilerzy nie podłączają nawet tej podstawowej funkcji.Do niedawna stosowało się tzw. antynapady, które działały nawet przy uruchomionym silniku i przy próbie porwania auta wyłączały silnik. Złodziej już cieszył się ze "zdobyczy", gdy nagle po minucie jazdy włączały się kierunkowskazy i syrena, a silnik stopniowo tracił moc. Niestety nie można już montować urządzeń unieruchamiających samochód podczas jazdy. Powstały więc podobnie działające urządzenia, których podstawowa zasada działania to automatyczna, bezobsługowa identyfikacja właściciela pojazdu. Polega to na wysyłaniu sygnału z identyfikatora, który kierowca musi mieć przy sobie. W przypadku kradzieży auta wraz z kluczykami (brelok nadajnika musi być osobno) system nie otrzyma sygnału z identyfikatora i auto nie odpali. W takiej sytuacji tylko właściciel może ponownie uruchomić silnik. Śledzenie lokalizacjipojazdu umożliwiają urządzenia działające w technologii GSM/GPS. Pozwalają na bieżąco obserwować na monitorze i rejestrować miejsce postoju auta. Wykorzystuje się do tego satelity, telefony komórkowe oraz internet.Na rynku są dostępne bardzo zaawansowane technologicznie urządzenia radiowe niezależne od systemów GSM/GPS (z satelity nie widać auta na parkingu podziemnym lub w stalowym kontenerze, dodatkowo telefoniczny sygnał GSM można dość łatwo zakłócić). Systemy radiowe skutecznie sobie z tym radzą.Istnieją też urządzenia podnoszące komfort. O ile zamki centralne są często podłączane do systemu alarmowego, to szyby domykające się tuż po włączeniu alarmu spotyka się rzadziej. A warto!Kto zapłaci za spalone auto?Samochód mojego sąsiada został podpalony przez nieznanych sprawców. W wynikupożaru ogniem zajęło się również moje auto. Ponieważ bezpośrednią przyczyną zniszczenia mojego auta były płomienie wydobywający się z samochodu sąsiada, domagam się od jego ubezpieczyciela odszkodowania z polisy OC. Niestety firma chce się wymigać i odmawia wypłaty.Co mam w takiej sytuacji zrobić?Michał TerkućMusimy Pana zmartwić, ale ubezpieczyciel postępuje zgodnie z prawem. Z opisu sytuacji wynika jednoznacznie, że to nie sąsiad ponosi winę za spalenie Pana samochodu, mimo że to od jego pojazdu zaczął się pożar. Dlatego nie może Pan liczyć na żadne odszkodowanie ze strony sąsiada i jego ubezpieczyciela. W takiej sytuacji można tylko skorzystać z własnej polisy autocasco. Dopiero w przypadku ustalenia przez ograny ścigania faktycznych sprawców pożaru będzie Pan miał możliwość domagać się od nich rekompensaty za poniesione straty. Na wszelki wypadek warto sporządzić dokumentację, która w przyszłości pozwoli Panu na udowodnienie swoich roszczeń.Kamizelka dla każdego?Słyszałem, że przepisy europejskie nakładają na wszystkich kierowców obowiązek wożenia w samochodzie odblaskowych kamizelek ostrzegawczych. Czy w Polsce to prawo już obowiązuje? Czy liczba kamizelek w samochodzie musi odpowiadać liczbie pasażerów? Robert MajeckiW niektórych krajach europejskich (m.in. w Austrii, w Niemczech, we Włoszech, w Portugalii i Hiszpanii) rzeczywiście wprowadzono przepisy nakazującekierowcom osobowych samochodów wożenie w aucie kamizelek odblaskowych. Nie są to jednak jednolite przepisy unijne. W Polsce na razie nie ma takiego obowiązku. Mimo to i tak radzimy wozić ze sobą kamizelkę i zakładać ją w każdym przypadku, kiedy musimy opuścić samochód na drodze poza terenem zabudowanym np. w razie awarii samochodu lub konieczności udzielenia pomocy ofiarom wypadku. Uwaga! Przepisy wprowadzające obowiązek posiadania w samochodzie kamizelek ostrzegawczychdotyczą nie tylko kierowców z danego kraju, lecz także turystów. Warto o tym pamiętać, bo mandaty za ich brak mogą sięgać nawet kilkuset euro.Olej z TIR-a do osobówki?Znajomy kierowca TIR-a proponuje mi do mojego samochodu osobowego olej silnikowy przeznaczony właśnie do ciężarówek. Twierdzi, że olej ten musi być znacznie lepszy od normalnego, bo w TIR-ach wymienia się go co kilkadziesiąt tys km. Czy można używać takiego oleju w normalnym aucie? Krzysztof RyczałtZawsze należy stosować olej silnikowy o parametrach zalecanych przez producenta samochodu. Wszelkie eksperymenty są bardzo ryzykowne. Olej używany w silnikach samochodów ciężarowych pracuje w zupełnie innych warunkach niż te, które z reguły występują w autach osobowych. Właśnie z tego faktu, a nie tylko z powodu jego ewentualnie wyższej jakości, wynikają dłuższe okresy między wymianami oleju w ciężarówkach.Łapie nie tylko drogówkaByłem świadkiem sytuacji, kiedy samochody zatrzymywali policjanci nie będący funkcjonariuszami "drogówki". Czy przepisy pozwalają im na prowadzenie kontroli drogowych? Michał z WarszawyPolicjanci różnych formacji mają prawo przeprowadzać kontrole samochodów i kierować ruchem. Ograniczenia dotyczą głównie stosowania niektórych środków technicznych. Np. policjanci dokonujący pomiarów prędkości za pomocą radarów lub fotoradarów muszą mieć do tego stosowne uprawnienia.Bezobsługowy zapłonJestem kierowcą starszej daty. Muszę przyznać, że interesuję się motoryzacją, lecz coraz trudniej jest mi zrozumieć nowe samochody. Stąd moje pytanie. Kiedyś podczas przeglądu mechanik sprawdzał zapłon samochodu, ustawiał go, ewentualnie wymieniał styki. Czy teraz już się tego nie robi?Piotr BruchaOd momentu wprowadzenia elektronicznych układów zapłonowych ten element silnika stał się rzeczywiście niemal zupełnie bezobsługowy. W nowoczesnych autach nie da się już regulować zapłonu. Jedyną częścią podlegającą regularnej wymianie są świece i kable zapłonowe. W zdecydowanej większości aut nigdy nie reguluje się też składu mieszanki paliwowej - wszystko to korygują na bieżąco układy elektroniczne. Jeśli zepsują się one, do naprawy trzeba mieć skomplikowane urządzenia diagnostyczne.Komputer do naprawyW moim aucie popsuł się sterownik silnika. Autoryzowany serwis proponuje mi tylko wymianę tej drogiej części (ok. 5 tys. zł). Czy sterowniki są "jednorazowe", czy też dają się jakoś naprawiać? Czytelnik z WarszawynW znacznej części przypadków uszkodzony sterownik da się "uratować". Nie jest to zadanie dla zwykłego serwisu mechanicznego. Należy się z tym zgłosić do firmy specjalizującej się w naprawie elektroniki samochodowej. Koszt takiej usługi jest co najmniej kilkakrotnie niższy od ceny nowego sterownika.
Gorąca linia
Alarm do poprawyUrządzenia antykradzieżowe montowane w salonach samochodowych da się zmodernizować i uzupełnić o wiele pożytecznych funkcjiW co można doposażyć auto odebrane od dilera, niby-zabezpieczone przed kradzieżą?Marcin z PrzasnyszaNawet urządzenie zamontowane poprawnie i spełniające swoje funkcje można uzupełnić o wiele dodatkowych urządzeń zapobiegających kradzieży i podnoszących komfort obsługi auta. Aby wiedzieć, czy ktoś włamuje się nam do auta, możemy zainstalować dodatkowe czujniki - uderzeniowe, ruchowe ultradźwiękowe, przechyłu lub holowania pojazdu itp.