Przy takim budżecie trzeba szukać tanich zestawów dwudrożnych. Zalecam instalację głośników średnioniskotonowych w odpowiednio przygotowanych panelach drzwiowych. W półce warto zainstalować głośniki owalne dwu- lub trójdrożne. Proszę mieć na uwadze, że 200 zł zawęża poszukiwania do najprostszych modeli o najskromniejszych możliwościach. W tej sytuacji całą sumę warto przeznaczyć na nagłośnienie przodu.Tomasz OkurowskiHalogenyCzy potrzebne jest pozwolenie, aby można było założyć halogeny dalekosiężne w aucie osobowym? Na razie montaż dodatkowych akcesoriów zgodnych z "Prawem o ruchu drogowym" nie wymaga specjalnych zezwoleń. Zgodnie z prawem samochód poza reflektorami głównymi może być wyposażony dodatkowo w dwie pary reflektorów, np. przeciwmgielnych i dalekosiężnych. Proszępamiętać, że reflektory dalekosiężne muszą być odpowiednio wpięte wobwód świateł drogowych - czyli tak, aby ich włączenie było możliwe jedynie w chwili zapalenia świateł.RRLikwidacja z ACZgłosiłem w swoim samochodzie szkodę z polisy AC. W piśmie informującym mnie o wysokości odszkodowania (zdecydowałem się na wycenienie rozmiaru szkody przez rzeczoznawcę) znalazł się zapis, że "zgodnie z art. 17 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej i w związku z art. 81 ust. 8 pkt 4 Ustawy z dnia 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym" jestem zobowiązany "do wykonania badania technicznego pojazdu, w którym została dokonana naprawa wynikająca ze zdarzenia powodującego odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia na kwotę przekraczającą 2000 zł". Kwotę tę przekroczyłem, uszkodzenie polega jednak tylko na obiciu elementów błotnika i nadkola. Z tego co wiem, nie mam obowiązku naprawienia tych uszkodzeń. Czy dobrze rozumiem, że dopóki nie przeprowadzę tej naprawy, nie mam też obowiązku robienia badania technicznego? Piotr NastajZ opisanej przez Czytelnika sprawy wynika, że w trakcie likwidacji szkody powstałej w swoim samochodzie wybrał on wariant tzw. wyceny kosztów naprawy pojazdu dokonanej przez towarzystwo ubezpieczeniowe. Wariant ten pozwala odebrać odszkodowanie bez konieczności dokumentowania ubezpieczycielowi przeprowadzonej naprawy rachunkami. W takim przypadku, aby odebrać tak wyliczone odszkodowanie, nie trzeba naprawiać samochodu. W związku z tym do czasu remontu pojazdu nie należy dokonywać przeglądu, którego obowiązek wynika z art. 81 ust. 8 pkt 4 Ustawy z dnia 20.06.2007 r. Prawo o ruchu drogowym. Warto mieć jednak na uwadze, że nienaprawionym samochodem po wypadku czy też kolizji drogowej nie powinien Pan poruszać się po drogach, ponieważ w razie kontroli drogowej, zgodnie z art. 81 ust. 8 pkt 1 powołanej wyżej ustawy policja może zatrzymać dowód rejestracyjny Pańskiego samochodu i skierować pojazd na dodatkowe badania techniczne w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża on bezpieczeństwu ruchu lub uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia. Aby uniknąć przykrych konsekwencji, warto zastanowić się nad naprawą auta, a następnie wykonaniem przeglądu technicznego.JERZY BIEDA,Inter Partner AssistanceDuże spalanie w Corsie 1.0Kupiłem auto z gazem, byłem nim ostatnio na regulacji, podczas której odłączono silnik krokowy od gazu, gdyż przy większych obrotach pojazd nie jechał. Powiedziano mi, że sonda się zawiesza i zamontują "śrubkę". Mój problem to spalanie 10 l/100 km, instalacja jest na sterowniku Autronic Al 700. Co może być przyczyną tak dużego spalania? marianekW tym momencie rodzaj sterownika nie ma znaczenia, bo odłączono element wykonawczy - zawór regulowany silniczkiem krokowym. To jest przyczyną wysokiego spalania i emisji nadmiaru substancji toksycznych. Należy zmienić warsztat!RRAmortyzatory -jakie kupić?Mam Vectrę B z 1996 r. z silnikiem 2.0 16V. Jest to auto przywiezione z Niemiec. W trakcie tłumaczenia dokumentów okazało się, że ma założone krótsze sprężyny H&R. W chwili obecnej moje amortyzatory nadają się już do wymiany (auto zaczyna "pływać" po drodze, zwłaszcza na poprzecznych nierównościach). Jak dobrać amortyzatory do krótszych sprężyn? Nie chcę wymieniać sprężyn, są w dobrym stanie, a auto jest obniżone idealnie. rabus30Jeśli nie chcemy zmieniać sprężyn, to najrozsądniejszym rozwiązaniem powinno być dobranie odpowiednich amortyzatorów z katalogu H&R. Powód jest jeden, ale bardzo ważny - będą one miały siły tłumienia dostosowane do charakterystyki sprężyn. RROsłona pod silnikZamierzam zamontować osłonę pod silnik do samochodu Opel Astra II z motorem 1.4. Auto jest na gwarancji, a osłona jest wyrobem nieoryginalnym. Zatem mam pytanie: czy ten element może wpłynąć na utratę gwarancji? TomekW tym przypadku najbezpieczniejszym rozwiązaniem powinno być zlecenie montażu osłony w autoryzowanej stacji obsługi - tylko wtedy możemy być pewni, że gwarancji nie stracimy. W innym przypadku, na przykład jeśli nastąpi awaria i stwierdzimy, że doszło do niej z powodu niewłaściwego montażu (wystarczy podejrzenie), to może okazać się, iż gwarancja zostanie przynajmniej częściowo unieważniona. Zatem warto skorzystać z usług ASO. RRRegulacja wolnych obrotów w Fabii 1.2Mam Skodę Fabię 1.2 z elektrycznym sterowaniem przepustnicy. Obecnie wolne obroty wahają się w granicach 700-750 obr./min, co powoduje nierówną pracę silnika. Komputer badano w ASO - nie wykazuje usterek. Jak można wyregulować wolne obroty bez wymianypodzespołów elektronicznych?Bolesław P.W tym aucie prawidłowa wartość wolnych obrotów zawiera się w przedziale 650-850 obr./min. Tak więc w opisywanej Skodzie są one na prawidłowym poziomie. Proszę pamiętać, że trzycylindrowa konstrukcja silnika zamontowanego w Fabii 1.2 wyklucza jego równomierną pracę na wolnych obrotach.RRPrzegląd Focusa IIDlaczego przegląd gwarancyjny Forda Focusa II 1.6 Ti-VCT z 2005 r. po pierwszym roku eksploatacji jest prawie dwa razy droższy od przeglądu takiego samego samochodu z roku 2006? Czym to można logicznie wytłumaczyć i czy jest to pomysł firmy Ford? MarekPrawdą jest, że pierwszy przegląd pojazdu z roku 2005 jest droższy od pierwszego przeglądu auta z roku 2006. Wynika to ze zmiany harmonogramu przeglądów. W pojazdach z 2005 r. wykonywało się przeglądy co 20 tys. km lub co rok. Pierwszy przegląd był podstawowy i zawierał szereg czynności sprawdzających. W pojazdach z roku 2006 wykonuje się przeglądy co 40 tys. km lub co dwa lata. Wprowadzono jednak dodatkowe przeglądy co 20 tys. km przede wszystkim ze względu na konieczność wymiany oleju przynajmniej raz w roku niezależnie od przebiegu. Czas takiego pierwszego, skróconego przeglądu jest o połowę krótszy niż w przypadku pierwszej inspekcji wykonywanej w pojeździe wyprodukowanym w 2005 r. Zakres czynności jest również zupełnie inny. Takich informacji powinni udzielić doradcy serwisowi w każdym ASO Forda. Robert Grzelec,Ford Auto PlazaSłaby FiatMam Cinquecento 700, które po zdecydowanym wciśnięciu gazu, właściwie na każdym biegu, nie przyspiesza, mimo że obroty silnika się zwiększają. Co może być przyczyną? MichałOpisane objawy wskazują na uszkodzenie sprzęgła. Konieczna będzie wizyta w serwisie, który wyreguluje je lub wymieni.RR
Gorąca linia
Głośniki do SeicentoCzy można wymienić przednie oryginalne głośniki w Seicento na lepsze, dysponując ok. 200 zł? Jeśli tak, to na co zwrócić uwagę? Jakie głośniki zamontować z tyłu? Jest możliwość wymiany przednich głośników.