Nie zgłosili wypadku na policję, nie miałem spisanej umowy użyczenia, samochód był sprawny i miał ważne OC. Co powinienem zrobić, żeby odzyskać równowartość rozbitego auta?Grzegorz WójciakW opisanej przez Pana sytuacji najlepiej niezwłocznie odebrać od znajomych oświadczenie na piśmie, że pożyczyli od Pana samochód w pełni sprawny i bez uszkodzeń oraz wyłącznie z własnej winy spowodowali jego całkowite zniszczenie. W piśmie należy podać daty zarówno użyczenia, jak i wypadku oraz dokładny przebieg zdarzenia. Dodatkowo powinien być też zapis, że znajomi jednoznacznie deklarują pokrycie kosztów naprawy pojazdu oraz wszystkich dodatkowych wydatków z tym związanych, o ile oczywiście naprawa pojazdu jest możliwa i ekonomicznie uzasadniona. Natomiast w przypadku całkowitego zniszczenia pojazdu oświadczenie powinno zawierać deklarację, że odkupują pojazd od Pana za jego wartość rynkową. W razie braku zgody znajomych lub też zwlekania ze spisaniem oświadczenia i zwrotu kosztów należy powiadomić możliwie szybko policję o zaistniałej sytuacji i wyrządzeniu Panu szkody znacznej wartości.Mój samochód wpadł w poślizg, a potem uderzył w drzewo. Poszkodowani jesteśmy ja i moja córka. Co mam zrobić w takiej sytuacji? Zbigniew S.Jeśli ma Pan autocasco i sprzedawane zwykle w pakiecie ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (tzw. NNW) dla kierowców i pasażerów (niektóre zakłady ubezpieczeń sprzedają polisy NNW tylko dla kierowców), powinien Pan zgłosić szkody bezpośrednio u swojego ubezpieczyciela: szkodę w pojeździe z polisy AC oraz szkody osobowe córki i swoją z polisy NNW. W przypadku gdy nie ma Pan tych ubezpieczeń, a tylko polisę OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, naprawa samochodu lub jego złomowanie spoczywa wyłącznie na Panu. Skutki pańskiej szkody osobowej również nie będą pokryte przez zakład ubezpieczeń. Można natomiast zgłosić szkodę osobową córki z własnej polisy OC (w tym przypadku Pan jest sprawcą) bezpośrednio do zakładu ubezpieczeń, który wystawił tę polisę.Jerzy BiedaInter Partner Assistance Problem z alarmemMam kłopoty z autoalarmem. Przy brzydkiej pogodzie włącza się bez przyczyny. Przy ładnej pogodzie wszystko działa normalnie. Też nie lubię pluchy, ale nie wyje z tego powodu! Co zrobić z "głupim" alarmem?Marcin Radzę zacząć od sprawdzenia czujników ruchu znajdujących się w kabinie samochodu. Może są zbyt czułe, w wyniku czego reagują nie tylko na ruch w aucie, ale też np. na ruchy powietrza spowodowane choćby nieszczelnością kabiny i wiatrem. Czujniki można wyregulować lub po prostu odłączyć na próbę od centralki. PSOdkodowanie bez rozbiórki?Kupiłem jakiś czas temu używane radio. Dostałem do niego komplet dokumentów, w tym również kod odblokowujący zabezpieczenie antykradzieżowe. Niestety, gdzieś te wszystkie "kwity" zgubiłem. Serwis elektroniczny twierdzi, że kodu nie da się odzyskać, ale radio można rozebrać i odpowiednio przerobić. Boję się, że przy okazji takiejmodyfikacji fachowcy mogą coś niechcący popsuć. Czy nie da się tego zrobić "bezinwazyjnie"?masteroW większości przypadków radia można rozkodować bez konieczności rozbiórki. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zgłoszenie się do przedstawiciela producenta po nowy kod. W tym przypadku trzeba mieć dokumenty potwierdzające legalne pochodzenie sprzętu. Wiele niezależnych serwisów dysponuje specjalnym oprogramowaniem pozwalającym na wygenerowanie nowych kodów, np. na podstawie numeru seryjnego radia. W przypadku niektórych urządzeń takie "eleganckie" rozwiązania nie są jednak możliwe i radio trzeba rzeczywiście rozebrać i przerobić.PSProblem z dymiącą MazdąMoja Mazda 2.0 (rok 1998) zawsze po dłuższym postoju (powyżej 5-6 godzin) w momencie rozruchu wyrzuca z rury chmurę niebieskiego dymu pochodzącego prawdopodobnie ze spalonego oleju. Po chwili silnik zaczyna pracować normalnie i auto przestaje dymić. Od wymiany do wymiany muszę dolewać ok. 4 litrów oleju. Co dolega mojemu autu? Darek M.Opisane objawy mogą świadczyć o awarii uszczelniaczy zaworowych. W czasie dłuższego postoju olej z głowicy spływa po trzonkach zaworów do komór spalania. Im dłużej trwa postój, tym więcej oleju trafia do cylindrów. Po uruchomieniu silnika olej jest spalany, czemu towarzyszy wspomniana chmura niebieskiego dymu. Uszkodzenie uszczelniaczy jest jednak na tyle niewielkie, że w czasie normalnej pracy do cylindrów trafia tak mało oleju, że nie widać charakterystycznego, niebieskiego zabarwienia spalin. Radzę jak najszybciej udać się do warsztatu w celu sprawdzenia i wymiany uszczelniaczy. Spalanie nadmiernych ilości oleju nie jest obojętne dla pozostałych podzespołów samochodu. Grozi to m.in. nieodwracalnym uszkodzeniem katalizatora.PSMocniejszy, ale za słabo jeździ...Wpływ sterownika silnika na osiągi samochodu. Dobór sterownikaOd niedawna jestem właścicielem Forda Galaxy 1.9 TDI, w którym został wymieniony silnik (z 90- na 110-konny). Ostatnio miałem okazję jechać takim samym autem należącym do znajomego, które okazało się znacznie szybsze i wyraźnie mocniejsze od mojego. Co może być przyczyną tak bardzo odczuwalnej różnicy? Nie mam pojęcia, czy podczas wymiany silnika wymieniono także sterownik. Czy może to mieć jakieś znaczenie? Jak dobrać odpowiedni sterownik?GrzegorzOsiągi zależą od wielu czynników, w tym m.in. od stanu technicznego silnika czy też właśnie parametrów zastosowanego sterownika. W pytaniu brakuje daty produkcji samochodu, zakładam, że jest to model z 2000 r. Występowały w nim cztery rodzaje silników (kody: ANU 90PS, AUY 115PS, ASZ 130PS, ASZ1 150PS). Trzeba sprawdzić, jaki silnik został zamontowany w samochodzie, bo różniły się one sposobem zasilania w paliwo i oprogramowaniem sterownika. Dla zapewnienia prawidłowej pracysterownik musi być zgodny z zamontowaną jednostką. Jeżeli okaże się, że w aucie znajduje się właściwy sterownik, a i tak nie jest Pan zadowolony z osiągów auta, to można jeszcze pomyśleć o tuningu. Silniki Volkswagena montowane w Galaxy są podatne na przeróbki podnoszące moc i moment obrotowy. Większość firm tuningowych dobrze sobie z tym radzi. Zakres modyfikacji zależy od rodzaju zasilania. Robert GrzelecSummit Motors Poland Sp. z o.o.Rdzewiejące drzwiW moim czteroletnim samochodzie zauważyłem bardzo zaawansowaną korozję w dolnej części drzwi. Jak skorzystać z gwarancji perforacyjnej, w sytuacji gdy samochód został sprowadzony z zagranicy i był naprawiany poza autoryzowanymi serwisami?markerNiestety, wszystkie znane nam firmy motoryzacyjne uzależniają realizację roszczeń z tytułu gwarancji perforacyjnejod wykonywania regularnych przeglądówkaroserii w autoryzowanych stacjach obsługi. Za naprawę będzie Pan musiał zapłacić z własnej kieszeni.PS
Gorąca linia
Co po wypadku?Jak odzyskać pieniądze od znajomych, którzy rozbili pożyczony samochód? Co zrobić po wypadku, w którym ucierpieli ludzie?Znajomi mieli wypadek moim samochodem. Auto jest całkowicie zniszczone.