To one właśnie mają charakterystyczny, kierunkowy wzór bieżnika oraz są fabrycznie wyposażone w otwory do montażu kolców. Są to opony znakomicie sprawdzające się na nawierzchni pokrytej grubą warstwą śniegu czy lodu, a także błota pośniegowego. Opony te pierwotnie opracowane były głównie dla odbiorców skandynawskich, a od niedawna dostępne są również na rynku polskim. Dzięki wyraźnie kierunkowej rzeźbie bieżnika i miękkiej mieszance wykorzystanej do produkcji opony, Pirelli Winter Carving sprawdza się doskonale w ciężkich, zimowych warunkach, szczególnie poza miastem czy w górach. Nawet przy bardzo niskich temperaturach, czy to na śniegu, czy na lodzie, opona zapewnia skuteczne hamowanie i przyczepność, co potwierdzają testy przeprowadzone w arktycznych warunkach. Innowacyjna konstrukcja bieżnika zapewnia efektywne odprowadzanie wody i błota pośniegowego, co zwiększa bezpieczeństwo jazdy w trudnych warunkach.Jeśli jednak częściej poruszamy się w warunkach mieszanych (śnieg, suchy asfalt, oblodzenia), lepiej wyposażyć auto w opony bardziej uniwersalne. W przypadku każdych opon niezależnie od producenta osiągnięcie bardzo dobrych wyników na nawierzchni jednego rodzaju wiąże się z pewnym kompromisem polegającym na pogorszeniu właściwości opony na innym rodzaju nawierzchni. A więc jeśli opona zachowuje się doskonale na śniegu i w tej konkurencji jest lepsza od większości innych opon, musi zachowywać się nieco gorzej na suchym asfalcie oraz na zroszonej nawierzchni - szczególnie, gdy temperatura otoczenia i drogi jest dodatnia. W Polsce używanie opon wyposażonych w kolce jest zabronione. Jednak w wielu krajach Europy stosowanie ich jest dopuszczalne, a w niektórych przypadkach nawet wymagane. Należy podkreślić, iż opony przystosowane do kolcowania można z powodzeniem eksploatować również bez kolców. Ogumienie zachowuje przy tym wszystkie właściwości opony zimowej. Brak kolców w oponie z otworami na kolce nie wpływa także na zmniejszenie jej trwałości.Piotr Łyganspecjalista PirelliZmniejszyć ciśnienie?Czy to prawda, że w oponach zimowych należy zmniejszyć ciśnienie, aby zapewnić lepszą przyczepność na śniegu?EdgarW instarukcji obsługi auta, a czasem na naklejce lub tabliczce przymocowanej np. na wlewie paliwa znajdziemy rekomendowane ciśnienie kół o danym rozmiarze. Nie należy obniżać ciśnienia w oponach zimowych. Zbyt niskie ciśnienie powoduje szybkie zużycie opon, a także grozi wypadkiem podczas jazdy z większą prędkością. Poza tym zauważmy, że znaczną część drogi pokonujemy na nawierzchni "czarnej".MBSportowe do sportuZałożyłem sportowe tarcze hamulcowe oraz klocki - czyli komplet. Po założeniu nowych hamulców auto hamuje gorzej, szczególnie zaraz po starcie albo po dłuższej jeździe na prostej. Mechanik, który mi ten zestaw zakładał, mówi, że pewnie "ten typ tak ma", a tarcze i klocki są założone dobrze. Co robić?Marcin_E30 (mail)Trzeba zmienić sportowe Klocki hamulcowe na zwykłe. Prawdopodobnie kupił Panzestaw do aut wyczynowych. Wyczynowe klocki hamulcowe charakteryzują się tym, że mają zwiększoną odporność na przegrzanie i wyższą skuteczność, ale działają dobrze dopiero po uzyskaniu odpowiedniej temperatury - czyli po kilku ostrych hamowaniach. Takie części nie nadają się do samochodów użytkowanych na co dzień, bo wymagają one części działających poprawnie natychmiast po uruchomieniu auta. Istnieje też inne wytłumaczenie tej sytuacji: jeśli zakładamy, że układ hamulcowy jest sprawny, to nowe klocki i tarcze mają niską jakość. Zalecamy kupowanie klocków i tarcz pochodzących od renomowanych producentów. Słabe tarcze łatwo się odkształcają, kiepskie klocki nie zapewniają skutecznego hamowania i szybko się zużywają.MBBezpieczne ładowanieCzy można doładować akumulator bez odłączania i wyjmowania go z samochodu?piecuch (mail)Należy ZAWSZE odłączać ujemną klemę z zacisku akumulatora przed ładowaniem go. Podczas ładowania baterii podłączonej do instalacji autadochodzi do skokównapięcia, które mogą uszkodzić elektronikę samochodu, a w szczególności sterownik wtrysku benzyny. Ponadto w nowoczesnych autach występuje ZAWSZE upływ prądu mimo wyłączenia wszystkich odbiorników. Upływ prądu "oszukuje" automatykę ładowarek (z wyjątkiem nielicznych modeli) - może dojść do przeładowania akumulatora. Po odłączeniu akumulatora NIC ZŁEGO NIE STANIE SIĘ z żadnym elementem fabrycznego wyposażenia samochodu. Będzie trzeba jedynie wpisać kod radia (jeśli jest chronione kodem) oraz ustawić stacje i to tylko w przypadku niektórych odbiorników. Może też wystąpić konieczność przywrócenia ustawień alarmu.MBSzybę da się naprawićGdy jechałem za ciężarówką, prawdopodobnie spod jej kół wyskoczył kamień i stłukł mi przednią szybę. Jest to odprysk wielkości monety 2-złotowej.Czy to da się jakość naprawić?Piotr z PiasecznaCzęsto da się taki odprysk usunąć niemal bez śladu. Takie usługi świadczy większość warsztatów zajmujących się montażem i naprawą szyb. Z uszkodzenia wysysa się powietrze i w jego miejsce wpuszcza żywicę utwardzaną specjalnym światłem. Jest kilka warunków: odprysk musi być świeży, nie może znajdować się na wysokości oczu kierowcy, a szyba nie zaczęła pękać.Aby ułatwić naprawę, natychmiast po zdarzeniu należy odprysk zabezpieczyć przed dostawaniem się brudu przez naklejenie na uszkodzenie naklejki, kawałka taśmy itp. Koszt naprawy to kilkadziesiąt zł.MBSprowadzanie gratis?Chcę kupić w Niemczech używane auto. Czy to prawda, że akcyza ma być zlikwidowana i kiedy się tego należy spodziewać? Czy warto czekać na zmianę przepisów, czy jechać teraz po samochód? Czy będzie jakiś nowy podatek?Jarosław KelemanDochodzą do nas sygnały, że Ministerstwo Finansów zamierza się wkrótce wycofać z pobierania akcyzy niezależnie od tego, czy Europejski Trybunał Sprawiedliwości zdąży wydać wyrok czy jeszcze nie. Akcyzę ma zastąpić inny podatek, ale nie są znane szczegóły, a poza tym posłowie prawdopodobnie spóźnią się z wprowadzeniem go. Być może przez jakiś czas podatku nie będziemy płacić w ogóle. Ponieważ jednak nie ma pewności, radzimy nie czekać na zmianę przepisów, tylko jechać po auto, zapłacić uczciwie akcyzę i zarejestrować je, a następnie od razu złożyć wniosek o zwrot podatku. W ten sposób mamy największe szanse na ostateczne zminimalizowanie kosztów.MB
Gorąca linia
Pod kolce bez kolcówCzy opony przystosowane do kolcowania można stosować, jeśli nie wyposażymy ich w kolce? Jak zachowują się takie opony w różnych warunkach? Ostatnio zauważyłem w sklepie opony z charakterystycznym bieżnikiem na wzór "jodełki" i z otworami - prawdopodobnie na kolce. Czy na takich oponach da się jeździć w Polsce, skoro nie wolno używać kolców? Wojciech DekielDomyślam się, iż pytanie dotyczy opon Pirelli Winter Carving.