Określa to Rozporządzenie ministra transportu i gospodarki morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. DzU nr 44 poz. 432. Usunąć katalizator?Mam samochód wyprodukowany przed 1995 rokiem. Czy mógłbym usunąć katalizator z układu wydechowego i czy nie spowoduje to kłopotów przy następnych badaniach technicznych?Osobiście nie zachęcam do usuwania katalizatora z układu wydechowego, ale jeśli auto nadal będzie spełniać normy czystości spalin, może być dopuszczone do ruchu. Graniczna wartość CO dla aut zarejestrowanych po raz pierwszy przed 30 września 1986 r. to 4,5 proc., a przed 30 czerwca 1995 r. - 3,5 proc. Wymagania wobec nowszych aut są inne: m.in. maksymalna liczba węglowodorów to 100 ppm, a stężenie CO na biegu jałowym to 0,5 proc. Jestem trzecim właścicielem Skody Felicii kombi z 1998 roku. Auto było serwisowane w ASO do kwietnia 2000 r. Na klapie bagażnika widoczne są punktowe ogniska korozji, jednak serwis Skody odmówił usunięcia wady w ramach gwarancji, twierdząc, że samochód nie był serwisowany do chwili zgłoszenia reklamacji. W instrukcji obsługi nie ma przeglądów nadwozia, a zapis dotyczący serwisowania dotyczy jedynie rocznej gwarancji.Okres gwarancji na perforację nadwozia Skody Felicii wynosi 6 lat. Jednak aby reklamacja zgłoszona w tym okresie była uznana, muszą zostać spełnione warunki umowy gwarancyjnej, która jest umową obustronną. Właściciel auta ma obowiązek w okresie gwarancji (również perforacyjnej) zgłaszania się do ASO na okresowe przeglądy według określonych terminów (w tym modelu co 15 tys. km lub przynajmniej raz w roku). W przypadku niedotrzymania tych terminów roszczenia gwarancyjne mogą zostać odrzucone.
Gorąca linia
Pierwsza rejestracjaJeśli data pierwszej rejestracji jest inna niż data produkcji auta, to która data będzie brana pod uwagę podczas badań technicznych? Chodzi o to, że inne są wymagania wobec aut w różnym wieku. Podczas badań technicznych brana jest pod uwagę data pierwszej rejestracji (bez względu na to, czy pojazd był rejestrowany w Polsce czy w innym kraju).