Kontrola wizualna polega na sprawdzeniu, czy osłony amortyzatora są całe, czy nic z niego nie cieknie, czy bieżnik opony jest równomiernie zużyty i czy w obrębie koła na połączeniach, np. w gumowych łożyskach, nie ma luzów.Sprawne działanie ABS-u Czy uszkodzone amortyzatory mogą zakłócić prawidłową pracę ABS-u?Prawidłowe działanie systemów ABS, ESP itp. jest możliwe tylko wtedy, kiedy koła pojazdu utrzymują kontakt z nawierzchnią drogi. W przypadku uszkodzonych amortyzatorów właściwy kontakt kół z nawierzchnią nie jest możliwy. W takiej sytuacji impulsy przesyłane przez czujnik powodują włączanie się całego systemu kontroli trakcji, uruchamiając system hamulcowy, który przywraca przyczepność kół. Układy ESP i ASR włączają się permanentnie. W rezultacie dochodzi do szybszego zużycia okładzin hamulcowych i innych elementów układu hamowania. Może to spowodować, że w sytuacji rzeczywistego zagrożenia układ hamulcowy nie zadziała skutecznie. Dostałem od wujka z Niemiec auto o wartości ok. 3 tys. euro z 1997 roku i nie wiem co zrobić, aby jak najmniejszym kosztem zarejestrować je w Polsce. Czy zgłosić je jako darowiznę, czy zapłacić akcyzę, wpisując na umowie jakąś niewielką sumę. Czy zostanie to uznane?Najprościej będzie sporządzić z wujkiem umowę kupna-sprzedaży tego samochodu i wpisać uzgodnioną kwotę. Pana wujek ma prawo sprzedać samochód za dowolną sumę nawet znacznie odbiegającą od wartości podanych w cennikach. Urzędy na razie uznają kwoty z umowy i naliczają akcyzę w wysokości 65 proc. wartości transakcji. Trzeba pamiętać, aby suma na umowie zgłoszonej w niemieckim urzędzie skarbowym była taka sama. Zgłoszenie auta jako darowizny spowoduje skomplikowanie procedur i w końcowym rozliczeniu może okazać się bardziej kłopotliwe, a ostateczny koszt samochodu podobny.
Gorąca linia
Zły amortyzator? Mój samochód dziwnie się prowadzi. Jak sprawdzić, czy to wina amortyzatorów?Podczas jazdy konieczność zbadania sprawności amortyzatorów na specjalnym testerze sygnalizuje niebezpieczne przechylanie się auta na zakrętach, niestabilność, mocne bujanie się nadwozia podczas pokonywania nierówności, drgania na kierownicy mimo wyważonych kół, wydłużona droga hamowania lub hałas z okolic amortyzatorów.