Po wpłaceniu gotówki otrzymałem dokumenty pozwalające na zarejestrowanie pojazdu, co niezwłocznie uczyniłem. Auto mogłem jednak odebrać dopiero po tym, jak bank przelał na konto dilera resztę należności, czyli ok. tydzień później. W dniu odbioru samochodu z salonu wykupiłem ubezpieczenie (OC i AC). Kilka dni temu dostałem wezwanie z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego do zapłacenia kary za brak OC przez okres wspomnianego tygodnia. Czy mogę się jakoś odwołać od tej decyzji? Mam świadków i dokumenty na to, że samochód w ciągu tego okresu nie był używany, bo stał u dilera.Tomek Nowe auto można zarejestrować dopiero w momencie uzyskania pełni praw własności do niego. W tym przypadku samochód powinien być zarejestrowany dopiero w momencie przelania przez bank należności dilerowi. Jednak jeżeli mimo braku nabycia pełni praw własności pojazd został zarejestrowany, to jego właściciel, w myśl ustawy ("Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnymi Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych", Dz. U. z dnia 16 lipca 2003 r.), musi najpóźniej w dniu rejestracji wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC. Dlatego Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przesłał wezwanie do zapłacenia kary za brak OC w okresie wspomnianego tygodnia i nie matutaj żadnego znaczenia fakt, czy samochód był w tym okresie eksploatowany przez właściciela, czy nie. Może Pan oczywiście spróbować zwrócić się do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego z prośbą o rozpatrzenie tej szczególnej sytuacji, tj. zarejestrowania samochodu przed objęciem jego własności i faktycznej możliwości użytkowania pojazdu, ale należy się liczyć z sytuacją, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wykorzysta jednoznaczne brzmienie zapisu ustawowego w tym zakresie i podtrzyma w mocy swoją decyzję o ukaraniu za tygodniowy brak obowiązkowego ubezpieczenia OC samochodu.Zasięg pilotaKupiłem niedawno Citroëna Xantię 2.0 16V. Samochód jest wspaniały, ale przeszkadza mi jeden drobiazg. Oryginalny pilot do centralnego zamka ma bardzo krótki zasięg. Czy można go zwiększyć, np. do 20-30 metrów?StachuTen model jest wyposażony w pilota na podczerwień. Jego zasięg jest mniej więcej taki, jak w przypadku pilotów sprzętu RTV. Sposobem na zwiększenie zasięgu jest montaż radiowego sterownika centralnego zamka - koszt modyfikacji to ok.200 zł. Czy warto montować filtr?Kilka tygodni temu czytałem w "AŚ" porady dotyczące radzenia sobie z zakłóceniami elektrycznymi w samochodzie. M.in. była tam mowa o filtrach na przewody zasilające do CB-Radia. Po artykule kupiłem coś takiego, ale niestety nadal słyszę w radiu zakłócenia pochodzące najwyraźniej z silnika. Po zgaszeniu motoru zakłóceń nie ma. Stąd moje pytania: czy kupiłem nieodpowiedni filtr? A może zrobiłem coś nie tak przy jego montażu? Proszę o możliwie szybką odpowiedź, bo z tak trzeszczącym radiem nie da się jeździć!RobikFiltr eliminuje jedynie większość zakłóceń trafiających do radia przez przewód zasilający. W praktyce zwykle poważniejszym źródłem kłopotów z jakością odbioru są zakłócenia zbierane przez antenę, bo większość urządzeń ma fabrycznie wbudowane lepsze lub gorsze filtry. Jeżeli zakłócenia trafiają do radia przez antenę, to na pozbycie się ich są w zasadzie tylko dwa sposoby. Po pierwsze, należy dokładnie sprawdzić i w razie potrzeby naprawić instalację elektryczną (alternator, przewody wysokiego napięcia, aparat zapłonowy, cewka). Jeśli to nie pomoże, to należy poprosić o pomoc specjalistę z serwisu radii CB, który sprawdzi montaż i zestrojenie zestawu lub dobierze inną antenę.PSPołówka auta ze szrotuMiałem wypadek, w którym bardzo ucierpiało moje auto (BMW E30 325i). Całkowicie zniszczony jest przede wszystkim przód, pogięły się nawet podłużnice. Na pobliskim szrocie znalazłem jednak uciętą przednią połówkę takiego modelu, jak mój. Czy można z dwóch połówek zrobić jedno sprawne auto?MarcinZ technicznego punktu widzenia dla wprawnego blacharza dysponującego bardzo dobrze wyposażonym warsztatem tego typu zadanie jest wykonalne. Tyle tylko, że biorąc pod uwagę ceny rynkowe modelu, zabieg taki byłby zupełnie nieopłacalny. Z kolei naprawa wykonana w warunkach garażowych w żadnym wypadku nie zagwarantuje odpowiedniego efektu. Dochodzi jeszcze jeden problem - wspomniany model ma nabity na przednim podszybiu numer nadwozia. Oznacza to, że z prawnego punktu widzenia dokona Pan naprawy auta znajdującego się na szrocie, a nie tego, które było rozbite. Wymiana lub przebicie numerów nadwozia są karalne. Należałoby więc zezłomować "rozbitka" i zarejestrować auto ze szrotu - co prawdopodobnie jest niemożliwe.PSCzy tramwaj mógł zahamować?Miałem niedawno stłuczkę z tramwajem. Formalnie jest to moja wina, bo próbowałem wymusić pierwszeństwo. Słyszałem, że każdy uczestnik ruchu ma obowiązek starać się uniknąć wypadku. W tej sytuacji miałem wrażenie, że motorniczybardzo słabo hamował, a miał moim zdaniem wystarczająco dużo miejsca, żeby się zatrzymać. Czy można jakoś udowodnić współwinę motorniczemu?MTK KielceNie bez przyczyny tramwaje traktowane są w ruchu drogowym w sposób szczególny. Mało który kierowca ma świadomość tego, że odcinek potrzebny do zatrzymaniatramwaju jadącego z prędkością 50 km/h w momencie uruchomienia hamulca to zwykle ponad 60 m! Droga hamowania jest więc ok. 3 razy dłuższa niż w przypadku samochodu osobowego. Z tego faktu mogło wynikać wrażenie, że motorniczy nie próbował uniknąć zbliżającej się kolizji. Okoliczności wypadku można zresztą często odtworzyć, bo tramwaje coraz częściej są wyposażone w rejestratory zdarzeń (tzw. czarne skrzynki).PSGdzie jest korek spustowy?Mam Daewoo Espero z silnikiem 1.5 DOHC, w którym występuje problem z opróżnieniem układu chłodzenia z cieczy chłodzącej. Nie mogę odnaleźć korka spustowego w silniku. Mam książkę obsługowo-naprawczą wydaną przez WKŁ, w której w rozdziale o układzie chłodzenia wspomniany jest korek, ale nie widać go na rysunku. Mechanik w ASO też nie potrafi mi pomóc i proponuje spuszczenie płynu poprzez odłączenie przewodu z nagrzewnicy. Gdzie jest ten korek?Marian z WasilkowaSamochody Daewoo Espero 1.5 DOHC sprzedawane na polskim rynku nie miały korka spustowego cieczy chłodzącej. Informacja o korku prawdziwa jest prawdopodobnie dla wcześniejszej wersji modelu.Co oznacza biodiesel FAMEW czasie zagranicznego urlopu widziałem na stacji benzynowej dystrybutor z napisem "100 proc. Biodiesel FAME". Co to za paliwo? Czy mogę je bezpiecznie tankować do mojego Mitsubishi Pajero DiD? Paliwo to było wyraźnie tańsze od normalnego oleju napędowego.kajek (mail)FAME to skrót od Fatty Acid Methyl Ester - ester metylowy kwasu tłuszczowego. Oznaczane tak są paliwa wytwarzane w procesie estryfikacjioleju roślinnego lub tłuszczów zwierzęcych. Silnik pańskiego auta z całą pewnością pracowałby zasilany takim paliwem, jednak nie można zagwarantować, że obyłoby się bez problemów. Mogłyby one wynikać m.in. z tego, że taki biodiesel jest bardzo skutecznym rozpuszczalnikiem - kontakt z nim kiepsko znoszą niektóre tworzywa używane w układach paliwowych. Wyciszanie auta piankąOd znajomego majsterkowicza dowiedziałem się o bardzo ciekawej metodzie wygłuszania wnętrza samochodu. Chodzi o wypełnienie wszystkich profili zamkniętych poliuretanową pianką budowlaną, taką jakiej używa się np. do osadzania okien czy drzwi. Podobno kosztuje to "grosze", a jest niezwykle skuteczne. Dlaczego żadna firma nie stosuje tego fabrycznie?Maciek z WarszawyTo stara metoda, chociaż ze względu na skutki uboczne coraz rzadziej stosowana. Wypełnienie profili pianką poliuretanową wycisza i usztywnia auto, ale też uniemożliwia odpływ wody dostającej się do wnętrza. Po kilku latach dochodzi do poważnych uszkodzeń korozyjnych struktury nośnej nadwozia. Poza tym takie wypełnienie bardzo utrudnia ewentualne naprawy blacharskie.PSStuki belki w MondeoMam zamiar kupić Forda Mondeo MK3. Oglądałem już interesujący egzemplarz (1.8 Ghia, przebieg 120 tys. km), ale na stacji diagnostycznej, na której poprosiłem o sprawdzenie auta, powiedziano mi, że stuka w nim tylna belka zawieszenia. Miałem kiedyś Peugeota 306 i za wymianę wspomnianej belki zapłaciłem w ASO "grube tysiące". Czy w przypadku Forda Mondeo będzie to równie droga "przyjemność"? Czy jest to typowe w tym modelu, czy może trafiłem na jakąś wadliwą sztukę i warto poszukać czegoś lepszego?RafałProszę się nie obawiać, w przypadku Forda Mondeo naprawa będzie prawdopodobnie znacznie tańsza. Stuki z tylnego zawieszenia są w tym modelu spowodowane najczęściej wybiciem tuleitylnej belki - zazwyczaj wystarczy wymiana tych czterech elementów (po dwa na stronę), założenie kompletnej tylnej belki nie jest potrzebne. Warto jednak skorzystać z odpowiedniego warsztatu, który zna technologię wklejania tych części. Jest to typowa przypadłość Forda Mondeo przy tym przebiegu.PSPompa razem z rozrządemZostawiłem w serwisie Audi A6 TDI na wymianę paska rozrządu. Przy odbiorze okazało się, że muszę dopłacić ok. 500 zł za nową pompę wody, mimo że stara była jeszcze dobra. Czy rzeczywiście serwis musi wymieniać te podzespoły razem?Piotr SiedlickiNie musi, ale powinien! W silnikach, w których pasek rozrządu napędza również pompę wody, przy każdej wymianie paska należy wymienić też pompę oraz rolki paska. Późniejsza awaria pompy mogłaby spowodować zerwanie paska!PS
Gorąca linia
Kupiłeś? Ubezpiecz!Kiedy należy wykupić polisę obowiązkowego OC? Czy można się odwołać od decyzji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego? Kupiłem nowy samochód. Część ceny zapłaciłem gotówką, resztę uregulowałem dzięki kredytowi bankowemu.