Czy da się całkowicie odłączyć alarm na czas rozruchu?Piotr SkrzydłowskiPrzede wszystkim radzę dokładnie sprawdzić alarm i instalację elektryczną samochodu. W całkowicie sprawnym samochodzie, z prawidłowo działającym alarmem po kilku nocach nie powinno dochodzić do tak dużego rozładowania akumulatora, żeby spadek napięcia przy rozruchu powodował włączenie alarmu. Na początek warto skontrolować stan akumulatora, być może jest on jużzużyty. Radzę zlecić elektrykowi sprawdzenie, czy auto niema przez cały czas nadmiernego poboru prądu. Sam sprawny, uzbrojony alarm w zamkniętym samochodzie pobiera zaledwie 0,01 ampera. W nowoczesnych autach dochodzi do tego jeszcze pobór wynikający z tego, że część systemów elektronicznych wymaga stałego zasilania (np. podtrzymanie pamięci radia, komputera itd.). Jeżeli zmierzony pobór jest znacząco większy, auto wymaga naprawy. Z mojego doświadczenia wynika, że do rozładowywania się akumulatora przyczyniają się często syrenkialarmów wyposażone we własne zasilanie. Po kilku latach eksploatacji dochodzi do uszkodzenia znajdujących się w nich akumulatorków oraz elektroniki, co znacząco zwiększa pobór prądu. Syrenki takie można zastąpić syrenkami bez zasilania - z punktu widzenia skuteczności zabezpieczenia tak naprawdę nie ma to żadnego znaczenia. Pomyłka na stacjiZatankowałem do diesla kilka litrów benzyny. W warsztacie polecono mi opróżnienie zbiornika i płukanie układu. Czy było to konieczne?martynik (mail)Starsze diesle znoszą niewielkie domieszki benzyny do oleju napędowego. W przypadku nowych konstrukcji zatankowanie paliwa choć trochę odbiegającego od wymagań producenta może skończyć się awarią, której usunięcie będzie kosztować nawet kilkadziesiąt tys. zł. Jeżeli pomyłkę zauważymy już przy tankowaniu, nie próbujmy zapalać , tylko wezwijmy serwis, który spuści z baku złe paliwo. Stuki spod samochoduPrzy pokonywaniu nierówności i w trakcie zapalania silnika spod auta dochodzi donośny, metaliczny łomot z okolic skrzyni biegów. Auto było ostatnio na okresowym przeglądzie i diagnosta nie stwierdził żadnych uszkodzeń w zawieszeniu. Co może być popsute i z jak dużym kosztem naprawy muszę się liczyć?Maciej MarjańczykTego typu usterki są bardzo trudne do zdiagnozowania na odlegość, szczególnie w sytuacji, jeżeli nie wiadomo, o jaki model samochodu chodzi. Jedną z przyczyn występowania opisanych hałasów może być nieprawidłowo przytwierdzony układ wydechowy. Żeby to stwierdzić, należy udać się do warsztatu i sprawdzić, korzystając z kanału lub podnośnika, czy przy uruchamianiu auta wydech nie uderza o karoserię lub o elementy układu napędowego. Najczęściej winę ponoszą urwane, gumowe wieszaki lub ich zerwane mocowania. Jeżeli tak jest, to naprawa może kosztować zaledwie kilkadziesiąt złotych. Bardzo podobnych objawów można się jednak spodziewaćrównież po uszkodzeniu poduszek pod silnikiem lub pod skrzynią biegów, co wiąże się ze znacznie droższą naprawą. Jeżeli samochód ma napęd przekazywany na tylną oś,warto sprawdzić jeszcze kondycję wału napędowego. Zdiagnozowanie i usunięcie każdej z tych usterek wymaga wizyty w warsztacie. Nie warto z tym zwlekać.PSRozruch na gazieJeszcze w zeszłym roku przy temperaturach zbliżonych do 0°C udawało mi się zapalać silnik na gazie. Ostatnio mi się to nie udaje. Co muszę wyregulować, żeby znów dało się to robić?Krzysztof Pawlik Zapalanie zimnego samochodu na gazie to bardzo zły pomysł. Nawet jeżeli się to udaje (pod warunkiem, że silnik i instalacja są w idealnym stanie), to odbija się to negatywnie na kondycji auta. Przede wszystkim grozi uszkodzeniem parownika. W wyniku rozprężania się gazu w niepodgrzanym parowniku gwałtownie obniża się temperatura, co nieuchronnie, prędzej czy później, prowadzi do uszkodzenia gumowych membran. Pierwszymi objawami takiej usterki mogą być właśnie problemy z rozruchem samochodu a także z nierówną pracą silnika i zwiększonym zużyciem gazu. Radzę więc skontrolować stan instalacji gazowej i przyzwyczaić się do zapalania zimnego silnika na benzynie.PSDlaczego mierzą?Słyszałem, że są wyroki sądów, z których wynika, że straże miejskie nie mają prawa do ustawiania fotoradarów.Tymczasem ostatnio w Warszawie znów widziałem "pułapkę" strażników. Jakim prawem?!Tomek KowalikStraże gminne używają fotoradarów, powołując się na rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji. Legalność tego aktu jest kwestionowana m.in. przez niektóre sądy i rzecznika praw obywatelskich, a nawet po części przez aktualnego szefa MSWiA. Niestety w Polsce nie ma prawa precedensowego - to, że jeden sąd wyda wyrok, nie oznacza, że jest wiążący dla pozostałych sądów i instytucji.PSBiały osad na korku olejuPo odkręceniu korka wlewu oleju zauważyłem na nim białą maź. Czy może to wynikać z nieprawidłowo dobranego oleju?Krzysztofz WarszawyO tej porze roku biały osad w układzie smarowania to najczęściej emulsja skraplającej się w silniku pary wodnej i oleju. Zjawisko takie występuje głównie w autach używanych na krótkich trasach, w których silnik niezbyt często osiąga taką temperaturę, żeby odparować wodę z oleju. Innym powodem występowania takiego zjawiska może być uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub samej głowicy. Jednak w takim przypadku objawem towarzyszącym jest najczęściej występowanie znacznych ubytków płynu chłodniczegolub też pojawienie się w płynie chłodniczym śladów oleju.PS
Gorąca linia
Alarm nie daje zapalićCo robić, kiedy przy próbie uruchomienia silnika włącza się alarm i całkiem unieruchamia auto?W moim samochodzie podczas mrozów przy próbie uruchomienia silnika po dłuższym postoju (kilka nocy) włącza się alarm. W efekcie silnik nie daje się wcale uruchomić, bo alarm odcina zapłon, a wyjąca syrena i migające światła do końca rozładowują akumulator.