• Producenci opon marek premium mają w ofercie coraz więcej modeli opon oferowanych pod tą samą marką
  • Nawet jeśli wszystkie modele opon uznanej marki cechują się wysoką jakością, to jednak każdy ma inne, specyficzne właściwości
  • Można się spodziewać, że po chwilowej przerwie polski rynek ponownie zaleją opony egzotycznych dalekowschodnich marek
  • Częściowo w wyborze opon – ale tylko częściowo – pomaga unijna etykieta. Znacznie więcej informacji dostarczają testy opon

Największy problem z wyborem opon mają ci kierowcy, którzy oczekują od opon nie tylko tego, żeby były okrągłe i pasowały rozmiarem do samochodu, lecz chcą więcej: dobrej przyczepności, komfortu, pewnego hamowania, przewidywalnego zachowania na mokrej nawierzchni itp. Problem leży w tym, że producenci opon z górnej półki mają w ofercie coraz więcej modeli opon o specyficznych właściwościach.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Jedna marka, trzy albo cztery modele

Najnowsze modele opon sportowych mogą być bezpiecznie stosowane w samochodach jeżdżących "normalnie", choć czasem optymalny jest wybór opon "komfortowych" Foto: Auto Bild
Najnowsze modele opon sportowych mogą być bezpiecznie stosowane w samochodach jeżdżących "normalnie", choć czasem optymalny jest wybór opon "komfortowych"

Może się zdarzyć, że jeśli w internetowym sklepie oponiarskim wpiszemy pożądany rozmiar opon, a zakres wyszukiwania ograniczymy do jednego ulubionego producenta, i tak system zaproponuje nam kilka-kilkanaście opcji. Po dalszym zawężeniu wyników do opon o preferowanym indeksie nośności i prędkości wciąż pozostają dwa albo trzy modele opon do wyboru. O co chodzi? Otóż producenci opon marek premium oferują równolegle po kilka modeli opon, które z reguły można zaklasyfikować do jednej z grup: oszczędne (niskooporowe), trwałe, komfortowe i sportowe. Ponadto w ofercie danej marki mogą być osobne modele do SUV-ów, samochodów elektrycznych i innych, ale bywa i tak, że różne wersje opon, z tym samym bieżnikiem i o tej samej nazwie, dostosowane są parametrami do różnych samochodów. I choć rzadko zdarza się, aby w rozmiarze, którego szukamy, wybrany producent mógł zaproponować kilka różnych modeli opon, to jednak dwa-trzy modele pasujące rozmiarem to niemal norma.

Przykładowo, jeśli szukamy opon w rozmiarze 225/55 R17 i zawęzimy wyszukiwanie do marki Goodyear, to możemy wybrać np. model Eagle F1 Asymmetric 6, który jest przedstawicielem opon klasy UHP (najwyższe osiągi) albo model Efficientgrip Performance 2, który charakteryzuje się znacznie podwyższoną trwałością i niskimi oporami toczenia. Da porównania w tym rozmiarze Continental oferuje modele: EcoContact 6 (niskie opory toczenia), PremiumContact 7 (najwyższy komfort, zrównoważone osiągi, przyczepność) oraz UltraContact (opony o wydłużonej trwałości).

Jeden model opony i nawet pięć wersji

Osiągi różnych modeli i wersji opon z górnej półki nie są takie same Foto: Auto Świat
Osiągi różnych modeli i wersji opon z górnej półki nie są takie same

Albo weźmy w tym samym rozmiarze Pirelli P& Cinturato: sklep proponuje ten model opon w kilku wersjach, które na pozór nie różnią się niczym: Ten sam rozmiar (225/55 R17) te same indeksy prędkości i nośności (97Y), prawie ta sama cena, natomiast zupełnie inne parametry wskazane na unijnej etykiecie, która towarzyszy oponom: jedna wersja ma opory toczenia najniższe z możliwych (A na etykiecie), w rubryce "hamowanie na mokrej nawierzchni ma B, a hałas wytwarzany przez oponę w warunkach testowych to 69 dB. Druga wersja ma w rubryce opory toczenia notę "C" (czyli w sumie bardzo średnio), jest nieco głośniejsza (70 dB), za to w rubryce "hamowanie na mokrym" widzimy najwyższą notę A. O co chodzi? Porównując opisu uważniej, dowiadujemy się, że jedna wersja ma homologację Mercedes, a druga homologację Audi. Nie znaczy to jednocześnie, że te opony nadają się wyłącznie do Mercedesów albo wyłącznie do Audi, ale widać wyraźnie, że dostosowanie opony do specyficznych wymagań producenta samochodu sporo zmienia. W przypadku opon włoskiego producenta mamy zresztą więcej wersji (m.in. wersja "zwykła", wersja z homologacją BMW), no i jeszcze wybór pomiędzy oponami z rocznika 2022 (trochę tańsze) i z najnowszej produkcji.

10 kroków do wyboru opon, z których będziemy zadowoleni

Kto szybko jeździ albo często ostro hamuje, nie powinien oszczędzać na oponach Foto: Auto Świat
Kto szybko jeździ albo często ostro hamuje, nie powinien oszczędzać na oponach
  1. Musisz znać rozmiar opon. Zwłaszcza w przypadku młodszych aut nie ma co kombinować z dobieraniem trochę szerszych czy trochę węższych zamienników
  2. Wybierz indeks nośności i prędkości. Jeśli chodzi o nośność opon, to rośnie ona wraz z rozmiarem opony (jest to parametr wystandaryzowany), występują jednak opony XL – wzmocnione. Niektóre samochody wymagają właśnie opon wzmocnionych z większą nośnością – w tym minibusy, niektóre SUV-y, ciężkie auta hybrydowe itp. Jeśli samochód wymaga stosowania opon XL, to należy się tego trzymać.
  3. Jeśli masz nieograniczony budżet, wybierz ulubioną markę opon i sprawdź, jakie modele masz do wyboru
  4. Jeśli w ofercie pojawiają się różne modele opon, dowiedz się, czym się charakteryzują poszczególne modele.
  5. Dopasuj model opon do swoich preferencji: jeśli jeździsz normalnie, raczej zachowawczo, z pewnością nie potrzebujesz opon sportowych – lepsza będą opony stworzone z naciskiem na komfort jazdy. A może pokonujesz ogromne przebiegi i powinieneś rozważyć opony o wydłużonej trwałości? Z kolei, jeśli jeździsz mało i raczej spokojnie, opony "komfortowe" będą dobrym wyborem. A może chcesz zostać mistrzem jazdy "o kropelce" i wolisz opony "eco" charakteryzujące się niskim oporem toczenia?
  6. Upewnij się, że nie potrzebujesz opon runflat – wówczas dostępny wybór modeli będzie silnie zawężony. Nie zamów jednak opon runflat przez przypadek, bo jest ryzyko, że nie będziesz zadowolony!
  7. Jeśli masz ograniczony budżet, ustaw w wyszukiwarce swój limit ceny. Spośród oferowanych modeli postaw na najbardziej znaną markę, im wyższa klasa opony (w kategorii "budżetowe", "średnie" i "premium"), tym lepiej.
  8. Mając do wyboru nowszą wersję danego modelu opon i starszą (to zdarza się całkiem często), raczej bierz nowszą. Nie tylko dlatego, że w przypadku schodzącego modelu z czasem trudniej będzie dokupić jedną sztukę na awaryjną wymianę, lecz także dlatego, że w ostatnim czasie technika oponiarska bardzo szybko się rozwija. Praktycznie nie zdarza się, aby nowszy model był w czymkolwiek gorszy niż w starszym, natomiast standardem jest wydłużanie trwałości opon, obniżanie hałasu, poprawa przyczepności.
  9. W razie wątpliwości patrz na etykietę unijną, podającą podstawowe dane o osiągach opony, jednak nie patrz na te dane bezkrytycznie. Musisz wiedzieć, że dane te są podawane osobno dla każdego rozmiaru i wersji opony. Ponadto nie jest prawdą, że każda dobra opona musi mieć noty A – zwłaszcza w kategorii opory toczenia. Otóż po pierwsze, ma to związek z rozmiarem opony (im szersza, tym trudniej o dobry wynik), a po drugie, zwłaszcza opony segmentu UHP (o najwyższych osiągach) są mniej energooszczędne po to, by móc zaoferować użytkownikom najwyższą możliwą przyczepność i stabilność podczas szybkiej jazdy. Z tych samych względów niektóre wersje i modele bardzo dobrych opon w kategorii "przyczepność na mokrym" mają ocenę B, a nie A.
  10. Jako że unijna etykieta ma swoje ograniczenia i jej zastosowanie ma największy sens w przypadku opon budżetowych, warto czytać testy, w których bierze się pod uwagę nawet kilkanaście parametrów opon. I choć wyniki dotyczą przede wszystkim testowanego rozmiaru, to jednak najwięcej mówią o tym, które modele są szczególnie warte uwagi, a które nieco mniej.

ż