Tradycyjny sekwencyjny wtrysk gazu ma niewątpliwe zalety: jest stosunkowo tani, do tego dziś już bez problemu takie instalacje zakłada się zarówno w autach z pośrednim, jak i bezpośrednim wtryskiem benzyny. Są jednak i wady – biorąc pod uwagę wpływ instalacji na nowoczesny samochód, jest to najbardziej ryzykowne rozwiązanie, zwłaszcza w przypadku silników wrażliwych na wyższą temperaturę spalania mieszanki; w przypadku jednostek z bezpośrednim wtryskiem benzyny niezbędne jest też jej współspalanie, a także rozruch zimnego silnika przy użyciu podstawowego paliwa.

Oznacza to, że zwłaszcza zimą i szczególnie w warunkach miejskich oszczędności są często niższe, niż zakładamy. Duża jest też – wbrew pozorom – ingerencja w samochód: trzeba zmodyfikować m.in. układ chłodzenia silnika, co jest niezbędne, żeby ogrzać parownik. Spokojnie, to niejedyny typ instalacji, który możemy wybrać. Konkurencja na rynku jest coraz większa.

Uniwersalna instalacja wtrysku gazu w stanie ciekłym

{ "uuid": "17d9f441-39fa-5bcd-83c0-900796650376", "caption": "W kolektorze ssącym osadza się stosunkowo duże wtryskiwacze paliwa gazowego. \nTo jedno z ograniczeń technicznych: nie w każdym silniku uda się zmieścić te elementy.", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZWQ7MDA_/70b050218470804e35c3c44120513e9e.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-17 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "70b050218470804e35c3c44120513e9e", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 1280, "width": 1920, "bytes": 279600 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "W kolektorze ssącym osadza się stosunkowo duże wtryskiwacze paliwa gazowego. \nTo jedno z ograniczeń technicznych: nie w każdym silniku uda się zmieścić te elementy." }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "be66e83a-f2f8-5f5f-863e-a577e93ab0a0", "name": "Porady", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "4feebe2b-726f-5cf3-abf3-664269c6a838", "name": "Eksploatacja", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "d1a4327e-4f00-5992-8f98-5d1077ab699d", "name": "LPG", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "90509f49-9430-55ef-b8e9-a589b1372ec9", "name": "Instalacja gazowa", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "7a0432c9-565f-5410-a285-1d02ab3cce6c", "name": "Auto Świat / Porady / Eksplotacja", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } W kolektorze ssącym osadza się stosunkowo duże wtryskiwacze paliwa gazowego. 
To jedno z ograniczeń technicznych: nie w każdym silniku uda się zmieścić te elementy. Foto: Auto Świat
W kolektorze ssącym osadza się stosunkowo duże wtryskiwacze paliwa gazowego. To jedno z ograniczeń technicznych: nie w każdym silniku uda się zmieścić te elementy.

Taki produkt ma w ofercie firma Vialle. Instalacja o nazwie „Vialle Liquid Si” jest przeznaczona do silników z pośrednim wtryskiem benzyny, a więc można ją montować także w starszych autach. T

o rozwiązanie klasy premium nie tylko dobrze działa, lecz także w niewielkim stopniu ingeruje w auto. Budowa i zasada działania: w zwykłym zbiorniku LPG montuje się pompę, która podwyższa naturalne ciśnienie gazu; gaz w fazie ciekłej jest tłoczony do wtryskiwaczy gazowych osadzonych w kolektorze dolotowym silnika (w systemie nie ma parownika, nie trzeba więc ingerować w układ chłodzenia jednostki).

Start silnika następuje na benzynie, a przełączenie na gaz ma miejsce po ok. 20 sekundach pracy motoru, niezależnie od temperatury otoczenia. Potem silnik jest zasilany wyłącznie gazem.

To nam się podoba

- prosta budowa,

- brak ingerencji w układ chłodzenia,

- niskie spalanie,

- instalacja bezpieczna dla silnika,

- krótki czas pracy na benzynie,

- dobre osiągi silnika na gazie

To nam się nie podoba

- komponenty wrażliwe na jakość gazu (zalecany zewnętrzny filtr gazu),

- cena instalacji (od ok. 4600 zł)

Prins Direct LiquiMax 2.0 oraz Vialle LPdi – bezpośredni wtrysk gazu

{ "uuid": "3a7b1e52-d440-5b60-b653-e9f5163e2a39", "caption": "Elementy instalacji są montowane\rw miejscu przewidzianym przez jej producenta.", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YjA7MDA_/231ed0eed68abc18d6e26e0125d3ed31.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-17 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Igor Kohutnicki / Auto Świat" }, "creators": [ { "idref": "a26525c3-fb33-4472-a94a-599d6dbaca32", "uuid": "a26525c3-fb33-4472-a94a-599d6dbaca32", "name": "Igor Kohutnicki" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "231ed0eed68abc18d6e26e0125d3ed31", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 1280, "width": 1920, "bytes": 381647 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Elementy instalacji są montowane\rw miejscu przewidzianym przez jej producenta." }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [ { "uuid": "a26525c3-fb33-4472-a94a-599d6dbaca32", "name": "Igor Kohutnicki" } ], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "be66e83a-f2f8-5f5f-863e-a577e93ab0a0", "name": "Porady", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "4feebe2b-726f-5cf3-abf3-664269c6a838", "name": "Eksploatacja", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "d1a4327e-4f00-5992-8f98-5d1077ab699d", "name": "LPG", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "90509f49-9430-55ef-b8e9-a589b1372ec9", "name": "Instalacja gazowa", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "7a0432c9-565f-5410-a285-1d02ab3cce6c", "name": "Auto Świat / Porady / Eksplotacja", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Elementy instalacji są montowane
w miejscu przewidzianym przez jej producenta. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Elementy instalacji są montowane w miejscu przewidzianym przez jej producenta.

Jakkolwiek te konkurencyjne instalacje różnią się licznymi szczegółami, to jednak ogólna zasada ich działania jest zbliżona: nieodparowane paliwo gazowe (w fazie ciekłej) trafia do silnika za pośrednictwem fabrycznych wtryskiwaczy benzynowych, zaś pompa gazu, zamontowana w butli, służy tylko do wstępnego podwyższenia jego ciśnienia.

Ciekłe paliwo gazowe trafia z butli do zmodyfikowanej fabrycznej pompy wysokiego ciśnienia, a stamtąd do silnika. Start instalacji może nastąpić na gazie, temperatura otoczenia nie powinna mieć na to wpływu – możliwe jest zatem zasilanie silnika wyłącznie gazem.

System nie ingeruje w układ chłodzenia jednostki. Obecnie producenci udzielają na te instalacje nawet pięcioletniej (Vialle) gwarancji. Instalacje Prins można zamówić m.in. do nowych Fordów wyposażonych w silniki EcoBoost, bez utraty gwarancji na auto.

To nam się podoba:

- brak ingerencji w układ chłodzenia,

- niskie spalanie, wysokie osiągi silnika,

- idealne odwzorowanie pracy na benzynie,

- instalacja bezpieczna dla silnika,

- możliwość spalania wyłącznie LPG (możliwy start na LPG)

To nam się nie podoba:

- komponenty wrażliwe na jakość gazu,

- wysoka cena instalacji (9000-10 000 zł),

- słyszalne odgłosy pracy instalacji (pompa w bagażniku, separator paliw pod maską)

STAG 500 DIS (Dual Injection System) – podwójny wtrysk gazu

{ "uuid": "b466f900-c92a-58b8-8124-7f84e3d275e6", "caption": "Ta ciekawa instalacja ma być dostępna w drugiej połowie roku. Jej \natutem jest uniwersalność – nadaje się (teoretycznie) do każdego auta.", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZjM7MDA_/24ae36c3d1042a3066860966ec6f2a45.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-17 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "24ae36c3d1042a3066860966ec6f2a45", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 1162, "width": 1920, "bytes": 185294 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Ta ciekawa instalacja ma być dostępna w drugiej połowie roku. Jej \natutem jest uniwersalność – nadaje się (teoretycznie) do każdego auta." }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "be66e83a-f2f8-5f5f-863e-a577e93ab0a0", "name": "Porady", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "4feebe2b-726f-5cf3-abf3-664269c6a838", "name": "Eksploatacja", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "d1a4327e-4f00-5992-8f98-5d1077ab699d", "name": "LPG", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "90509f49-9430-55ef-b8e9-a589b1372ec9", "name": "Instalacja gazowa", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "7a0432c9-565f-5410-a285-1d02ab3cce6c", "name": "Auto Świat / Porady / Eksplotacja", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Ta ciekawa instalacja ma być dostępna w drugiej połowie roku. Jej 
atutem jest uniwersalność – nadaje się (teoretycznie) do każdego auta. Foto: Auto Świat
Ta ciekawa instalacja ma być dostępna w drugiej połowie roku. Jej atutem jest uniwersalność – nadaje się (teoretycznie) do każdego auta.

Nowatorska instalacja polskiej marki Stag, obecnie znajdująca się w fazie testów, prawdopodobnie będzie dostępna już w drugiej połowie tego roku. Jest to podwójny wtrysk gazu – zasadniczą część paliwa gazowego podaje zestaw wtryskiwaczy gazowych, z których paliwo trafia do kolektora ssącego silnika, a pozostała część gazu (nieodparowanego, w fazie ciekłej) trafia do silnika za pośrednictwem wtryskiwaczy benzynowych.

W układzie są zamontowane dwie pompy gazu, generujące ciśnienie 20 barów. W tym systemie pompa wysokiego ciśnienia pozostaje niezmodyfikowana. Paliwo trafia do wtryskiwaczy benzynowych po zmniejszeniu ciśnienia paliwa generowanego przez pompę wysokiego ciśnienia – na przewodzie paliwowym zamontowany jest trójnik.

W układzie znajduje się też parownik. Przewaga nad zwykłym sekwencyjnym wtryskiem gazu polega na wyeliminowaniu konieczności współspalania benzyny – jest ona potrzebna wyłącznie w fazie rozruchu i rozgrzewania zimnego silnika.

To nam się podoba:

- unikalna możliwość „zagazowania” silników z podwójnym wtryskiem paliwa,

- wyeliminowane współspalanie benzyny,

- konkurencyjna (w stosunku do Vialle) cena – ok. 6000 zł

To nam się nie podoba:

- złożona, rozbudowana konstrukcja,

- ingerencja w układ chłodzenia,

- spodziewana głośna praca instalacji (dwie pompy paliwa)

Naszym zdaniem

Przedstawione instalacje to produkty z górnej półki, które pozwalają użytkownikom niemal zapomnieć, że jeżdżą na zasilaniu alternatywnym: nie spada, a czasem nawet rośnie moc silników, rozwiązania są bezpieczne dla jednostek napędowych. Ograniczeniem okazują się ceny.

Warto dobrze policzyć, czy sprzęt się zwróci – jeśli mamy wyjść na zero, to jest to bezsensowna inwestycja.