• Wymiana żarówek na "mocniejsze" przynosi poprawę, jednak ma swoje ograniczenia i wiążą się z tym konkretne koszty
  • Polerowanie kloszy daje wymierne rezultaty, ale to tylko półśrodek
  • Retrofity LED montowane w miejsce żarówek halogenowych nie mają homologacji, ale często wyciągają z reflektora najlepszy możliwy efekt
  • W sobotę 4 grudnia na wybranych stacjach kontroli pojazdów będzie można bezpłatnie sprawdzić stan i ustawienie świateł w pojazdach
  • Za nieprawidłowe światła lub ich brak grożą mandat i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Reflektory samochodu mogą być skrajnie złe, choć kiedyś były dobre. W niektórych samochodach nowoczesne, jak się wydaje, Reflektory LED świecą fatalnie, choć wcale tak nie musi być. Bywa, że reflektory nigdy nie były dobre, a po latach, gdy zużycie daje się we znaki, są jeszcze gorsze. W każdym przypadku są sposoby na to, by w pewnym zakresie oświetlenie samochodu usprawnić. Może się zdarzyć i tak, że uzyskamy efekt naprawdę zaskakujący.

Regulacja świateł – zawsze pomaga?

Kontrola ustawienia świateł Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat
Kontrola ustawienia świateł

Nie zawsze. Jeśli reflektory naszego samochodu – z dowolnej przyczyny – mają słabą wydajność, ich regulacja nie pomoże. W wielu wypadkach kierowca sam wie, że np. pół roku temu zlecał regulację świateł, niewiele to pomogło, więc dlaczego miałoby coś zmienić teraz? Zdarza się jednak, i jest to przypadłość wielu całkiem nowych lub wręcz fabrycznie nowych samochodów, że lampy emitują dużo światła i prezentują przyzwoitą jakość, ale ustawione są "asekuracyjnie". Jeśli zasięg świateł to 30-35 metrów, wtedy tuż przed maską mamy oświetlenie "stadionowe", ale tuż za ostrą granicą światła i cienia panuje ciemność, która jest tym bardziej niebezpieczna, im nasz wzrok bardziej adaptuje się do mocno oświetlonego pola tuż przed maską. Jeśli nasze auto nie oślepia, a reflektory ustawione są właśnie "asekuracyjnie", to ani mechanik, ani diagnosta na stacji kontroli pojazdów zwykle nie pofatyguje się, by reflektory przeregulować zgodnie z zasadą: jest prawidłowo (nie oślepia), klient się nie skarży – po co psuć? Jeśli macie wrażenie, że zasięg świateł w aucie jest zbyt krótki, zwłaszcza wyposażonym w reflektory wykonane w technologii LED, zgłoście się do warsztatu, by wydłużyć go wydłużyć. Bardzo często jest to możliwe bez znaczącego wzrostu poziomu oślepiania, a cała operacja trwa 10 minut. Efekt – co za ulga!