Data produkcji opon to czynnik, od którego w dużej mierze zależy nasze bezpieczeństwo. Gumy wraz z wiekiem tracą swoje właściwości. Powierzchnia opony wchodzi w reakcję z powietrzem, w wyniku której z czasem ulega coraz większemu utlenieniu. Z wiekiem opony stają się coraz bardziej kruche, mniej elastyczne, co przekłada się bezpośrednio na zmniejszoną, i to czasami znacznie, przyczepność.

Dlatego też, co bardzo ważne jest, teraz kiedy wymieniamy opony letnie na zimowe, aby oprócz sprawdzenia, czy bieżnik opon, które zamierzamy założyć, jest jeszcze wystarczająco głęboki, sprawdzić także, czy ogumienie nie jest również zbyt stare. Eksperci i producenci opon zdecydowanie odradzają jazdę na oponach starszych niż 10 lat. Tak stare ogumienie ze względów bezpieczeństwa nie powinno być montowane do samochodów i wycofane z eksploatacji.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Umiejętność poprawnego odczytania daty produkcji opon może przydać się nam także w momencie, kiedy będziemy chcieli zamówić nowy komplet opon. Wg polskiej normy PN-C94300-7 ogumienie może być bowiem sprzedawane jako nowe, tylko kiedy nie minie jeszcze 36 miesięcy (3 lata) od daty ich produkcji.

Jak odczytać datę produkcji opon?

Wiek i pochodzenie konkretnej opony zdradza tzw. kod DOT, który znaleźć można na bocznej ściance opony. Nazwa pochodzi od Department of Transportation, czyli amerykańskiego departamentu transportu, który zapoczątkował taki właśnie system oznaczeń, a z czasem przyjął się on na całym świecie.

 Foto: Marek Korlak / Auto Świat

Na widocznej na zdjęciu powyżej oponie kod DOT wygląda następująco: "HW8U D4DR 2217". Początkiem kodu jest oczywiście zapis "DOT". Pierwsze dwa znaki (tu "HW") są oznaczeniem fabryki, w której powstała konkretna opona. Dwa kolejne (tu "8U") oznaczają kod rozmiaru opony. Następne cztery znaki to wewnętrzne oznaczenie dla producenta. Te cztery symbole są opcjonalne i nie są ustandaryzowane — zależą od wewnętrznego systemu znakowania danego producenta, czy też poszczególnych zakładów.

Wiek opony zdradzają cztery ostatnie znaki (tu "2217"), które najczęściej występują w owalu. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, w który wyprodukowano konkretną oponę, a dwie kolejne — rok. Widoczne na powyższym zdjęciu cyfry 2217 oznaczają więc 22 tydzień 2017 r.

Aktualnie produkowane opony zawsze mają czterocyfrowe oznaczenie. Pozostanie ono aktualne aż do końca tego stulecia. Krótsze, trzycyfrowe stosowane było do 2000 r.