Porady Eksploatacja Jazda w deszczu: Czyli kiedy mniej, a kiedy bardziej ślisko?

Jazda w deszczu: Czyli kiedy mniej, a kiedy bardziej ślisko?

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Zauważyliście, że gdy tylko zaczyna padać deszcz, nawierzchnia robi się śliska, ale nie zawsze w takim samym stopniu? Co innego na suchym: bez względu na to, czy jedziemy po drodze asfaltowej czy betonowej, przyczepność jest doskonała.

Jazda w deszczu: Czyli kiedy mniej, a kiedy bardziej ślisko?
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Jazda w deszczu: Czyli kiedy mniej, a kiedy bardziej ślisko?

Wiele zależy od opon. Nawet stare i zużyte gumy na suchym asfalcie zachowują się względnie przyzwoicie. Inaczej na nawierzchni wilgotnej lub mokrej – po pierwszych kroplach deszczu jakość opon, stopień ich zużycia i ciśnienie powietrza nabierają szczególnego znaczenia. Jednak jakość opon to niejedyny czynnik wpływający na przyczepność podczas jazdy w deszczu. Najbardziej spektakularnym zjawiskiem związanym z jazdą po mokrej nawierzchni jest aquaplaning. Dochodzi do niego, gdy opona zostaje podniesiona przez warstwę wody, traci kontakt z nawierzchnią, a więc i przyczepność. Jeżeli zjawisko to dotyczy koła napędzanego, kierowca może usłyszeć gwałtowny wzrost obrotów silnika.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: