- W teście sprawdziliśmy 8 kamer samochodowych w cenie od 199 zł do niemal 1200 zł
- Coraz więcej kamer zawiera wbudowane moduł WiFi do współpracy z aplikacją w smartfonie
- Są już dostępne kamery rejestrujące filmy 4K. Jakość nagrań jest znakomita, ale cena sprzętu bardzo wysoka
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Trudno kwestionować zasadność inwestycji w kamerę do auta. Wideorejestrator może nam się przydać nie tylko w spornej sytuacji, gdy dojdzie do kolizji czy stłuczki. Może również okazać się nieoceniony w każdej sytuacji, w której możemy wykazać swoją niewinność (np. gdy funkcjonariusz uzna, że wjechaliśmy na skrzyżowanie przy czerwonym świetle albo oceni, że używaliśmy telefonu niezgodnie z przepisami). Są już bowiem dostępne na rynku urządzenia, które rejestrują nie tylko to, co znajduje się przed samochodem, ale także w kabinie.
Kamera do auta - tanie nie są takie złe
Od lat dostępne urządzenia znacząco różnią się cenami. Bez trudu znajdziemy niedrogie modele w cenie poniżej 200 zł, jak i sprzęt, na który trzeba wydać ponad 1 tys. zł. Różnica w cenie znajduje odzwierciedlenie w precyzji wykonania, użytych materiałach i jakości nagrań. Sprzęt różni się także wyposażeniem. Zwykle to najdroższe modele dostępne są z wbudowanym modułem GPS, łącznością WiFi czy bluetooth i opcją współpracy ze smartfonem poprzez odpowiednią aplikację. Coraz częściej najdroższe kamery przygotowane są także do pracy w tandemie z małym rejestratorem przyczepianym do tylnej szyby.
Znamienne, że producenci coraz częściej rezygnują z wyświetlaczy. Wszelkie ustawienia rejestratora dokonuje się wówczas poprzez aplikację w telefonie (wprowadzamy dane o tablicy rejestracyjnej, wybieramy rozdzielczość filmów czy długość nagrań i włączamy mikrofon). Sprzęt zazwyczaj łączy się poprzez WiFi, co niekiedy sprawia problemy. Bywa, że niektóre telefony lepiej współpracują niż inne. Przekonaliśmy się o tym, bezskutecznie próbując połączyć Garmina z Apple iPhone. Po zmianie telefonu na Samsunga z Android Garmin błyskawicznie nawiązał komunikację.
Choć kamery różnią się także jakością rejestrowanego obrazu, to jednak wszystkie urządzenia w teście zapisują filmy dobrej jakości. Nie trzeba wprawnego oka, by łatwo wychwycić różnice pomiędzy najtańszym rejestratorem a droższymi urządzeniami. Nawet najtańsza testowana przez nas kamera nagrywa na tyle dobrze, że sprawdzi się w codziennym użytkowaniu.
Wideorejestrator można samodzielnie zainstalować
Bez względu na cenę jednego możemy być pewni. Niemal wszystkie dostępne na rynku kamery możemy łatwo samodzielnie zainstalować. Sprzęt jest bowiem gotowy do pracy od razu po wyjęciu z pudełka (o ile zadbaliśmy o kartę pamięci, gdyż nie wszystkie kamery są seryjnie wyposażone w nośnik microSD). Wystarczy tylko przymocować wideorejestrator do szyby, schować przewód zasilania i podłączyć wtyk do gniazda zapalniczki.
Zwykle najtrudniej wybrać odpowiednie miejsce instalacji. Pamiętajmy, by sprzęt nie przesłaniał nam widoku przez przednią szybę. Stąd najlepiej wybierać miejsca w pobliżu lusterka wstecznego. W przypadku gdy sprzęt jest wyposażony w uchwyt klejony do szyby lepiej przed montażem połączyć kamerę z aplikacją i uruchomić funkcję podglądu obrazu na żywo. Ułatwimy sobie wówczas pracę i zamocujemy zestaw, jak należy.
Naszym zdaniem
Choć różnice w cenach testowanych urządzeń są bardzo duże, to jednak już najtańsza z testowanych kamer sprawdzi się na co dzień. Trzeba także przyznać, że najdroższe modele dostosowane do nagrywania w rozdzielczości 4K są znakomite. Ale czy rzeczywiście potrzebujemy nagrań w 4K? Okazuje się, że sprzęt o połowę tańszy wcale nie jest znacząco gorszy. Można zatem sporo zaoszczędzić i korzystać z zadziwiająco wysokiej jakości nagrań w rozdzielczości Full HD, a nie 4K.
Szczegóły testu w galerii.
Galeria zdjęć
70mai Smart Dash Cam 1S To jedna z najmniejszych kamer samochodowych w zestawieniu. To porządnie wykonany produkt bez wbudowanego wyświetlacza. Warto skorzystać z praktycznej aplikacji w smartfonie, by zmieniać ustawienia (łączność poprzez wifi). Trzeba tylko uzbroić się w cierpliwość, gdyż nawiązanie połączenia trwa dość długo. Jak na tak budżetowy produkt (cena jest bardzo atrakcyjna) jest nieźle. To jedna z najciekawszych propozycji w swojej klasie cenowej. ZDJĘCIE W DZIEŃ 4 Nieco ziarnisty obraz i przeciętna jasność. Czytelność tablic jest jednak wystarczająca nawet w przypadku mijanych samochodów. Kamera dość dobrze radzi sobie w sytuacji szybko następującej zmiany oświetlenia (np. podczas wyjazdu z tunelu). ZDJĘCIE W NOCY 3,5 Silne światło z przednich reflektorów oznacza, że w wielu przypadkach tablice rejestracyjne mijanych aut nie będą widoczne. Przy miejskim oświetleniu widać jednak sporo szczegółów. Trudno wymagać więcej przy tak niskiej cenie. + możliwość sterowania głosem (niestety nie po polsku) + podgląd obrazu z kamery na żywo w telefonie + niewielkie rozmiary urządzenia - silne światło ogranicza widoczność tablic w nocy - dostęp do ustawień kamery tylko poprzez aplikację - mocowanie tylko poprzez uchwyt klejony do szyby Dane techniczne Maksymalna rozdzielczość 1920x1080p (30 fps) Kąt widzenia 130 st Przesłona F/2.2 Maksymalna pojemność karty 64 GB Zasilanie bateria 240 mAh Optyka Sony Format video H.264/ MP4 Cena 199 zł OCENA – 4
ZDJĘCIE W NOCY 3,5 Silne światło z przednich reflektorów oznacza, że w wielu przypadkach tablice rejestracyjne mijanych aut nie będą widoczne. Przy miejskim oświetleniu widać jednak sporo szczegółów. Trudno wymagać więcej przy tak niskiej cenie.
ZDJĘCIE W DZIEŃ 4 Nieco ziarnisty obraz i przeciętna jasność. Czytelność tablic jest jednak wystarczająca nawet w przypadku mijanych samochodów. Kamera dość dobrze radzi sobie w sytuacji szybko następującej zmiany oświetlenia (np. podczas wyjazdu z tunelu).
Garmin Dash Cam mini 2 Oto najmniejsza kamera w teście. W świetnie wykonanym urządzeniu nie ma wyświetlacza, więc wszelkie ustawienia można dokonać tylko poprzez aplikację (w teście Garmin lepiej współpracował ze smartfonem Android niż z Apple). Montaż tylko poprzez uchwyt naklejany do szyby, więc lepiej uruchomić aplikację z podglądem na żywo, by wybrać najlepsze miejsce mocowania do szyby. W komplecie praktyczna ładowarka z dwoma gniazdami USB, by prócz kamery doładować np. telefon. ZDJĘCIE W DZIEŃ 4,5 Bardzo dobra jakość dziennych nagrań. Garminowi niewiele brakuje do znacznie droższych modeli. Zwykle obraz jest wystarczająco dobrze doświetlony i wyrazisty. Zwykle odczytamy tablice. Najtrudniej w przypadku aut w ruchu w gorszą pogodę. ZDJĘCIE W NOCY 4,5 Nawet w przypadku samochodów w trakcie jazdy mamy spore szanse na odczyt tablic rejestracyjnych. Jasność obrazu jest dość przeciętna, ale i tak widać wystarczająco dużo szczegółów mimo kiepskiej pogody. + bardzo mała kamera. Jest najmniejsza w teście + mały zasilacz z dwoma portami USB + wystarczająco dużo szczegółów podczas nocnych ujęć + wysoka jakość wykonania - przeciętny poziom jasności w nocy - możliwość zmiany ustawień tylko przez aplikację Dane techniczne Maksymalna rozdzielczość 1920x1080p (30 fps) Kąt widzenia 140 st. Przysłona bd. Maksymalna pojemność karty 512 GB Zasilanie kondensator Optyka Garmin Clarity Format video H.264/ MP4 Cena – 609 zł OCENA – 4,5
ZDJĘCIE W NOCY 4,5 Nawet w przypadku samochodów w trakcie jazdy mamy spore szanse na odczyt tablic rejestracyjnych. Jasność obrazu jest dość przeciętna, ale i tak widać wystarczająco dużo szczegółów mimo kiepskiej pogody.
ZDJĘCIE W DZIEŃ 4,5 Bardzo dobra jakość dziennych nagrań. Garminowi niewiele brakuje do znacznie droższych modeli. Zwykle obraz jest wystarczająco dobrze doświetlony i wyrazisty. Zwykle odczytamy tablice. Najtrudniej w przypadku aut w ruchu w gorszą pogodę.
Kenwood DRV-A601W To już produkt klasy premium (przyznano mu nagrodę europejskiego rejestratora 2020-2021 wg. stowarzyszenia fachowej prasy EISA). Kenwood jest bardzo porządnie wykonany i świetnie wyposażony (w komplecie filtr polaryzacyjny, karta pamięci i matryca ze sterowaniem dotykowym). Wyróżnia się także wysoką rozdzielczością (4K) i dość udaną aplikacją do kontroli sprzętu. Trzeba przywyknąć do specyficznego zdejmowania i zakładania kamery na uchwyt do szyby (montaż poprzez moduł GPS). ZDJĘCIE W DZIEŃ 6 Bardzo dobra jakość dziennych nagrań. Trudno cokolwiek zarzucić kamerze japońskiej marki. To jeden z najlepszych modeli w teście pod względem reakcji na zmiany oświetlenia jak i rozpoznawania tablic bez względu na aurę. ZDJĘCIE W NOCY 5 Naszej przy gorszej pogodzie jest dobrze. Obraz jest jasny i pełen szczegółów. Przy niższych prędkościach można rozpoznać tablice aut w ruchu. Bywa jednak, że światło odbite od tablicy jest tak mocne, że numery są niewidoczne. + tablice widoczne także przy gorszej pogodzie + bardzo wysoka jakość wykonania + wysoka rozdzielczość 4K + bardzo bogate wyposażenie - niektóre nocne ujęcia z dość skromnym poziomem jasności - relatywnie duży sprzęt; mocowanie na klej Dane techniczne Maksymalna rozdzielczość 3840x2160p (30 fps) Kąt widzenia 130 stopni Przysłona F/1,8 Maksymalna pojemność karty 256 GB Zasilanie bd. Optyka bd. Format video H.264/ MP4 Cena 999 zł OCENA – 5,5
ZDJĘCIE W NOCY 5 Naszej przy gorszej pogodzie jest dobrze. Obraz jest jasny i pełen szczegółów. Przy niższych prędkościach można rozpoznać tablice aut w ruchu. Bywa jednak, że światło odbite od tablicy jest tak mocne, że numery są niewidoczne.
ZDJĘCIE W DZIEŃ 6 Bardzo dobra jakość dziennych nagrań. Trudno cokolwiek zarzucić kamerze japońskiej marki. To jeden z najlepszych modeli w teście pod względem reakcji na zmiany oświetlenia jak i rozpoznawania tablic bez względu na aurę.
MIO MiVue 886 – 1099 zł Kamera z tzw. wysokiej półki. Porządnie wykonana i dobrze wyposażona (m.in. sterowanie poprzez aplikację, wysoka rozdzielczość 4K, solidny zasilacz z masywniejszym przewodem). Sprzęt łatwo łączy się z aplikacją w telefonie. Przyda się do podglądu obrazu na żywo. Możliwości ustawień kamery poprzez aplikację są ograniczone. Trzeba przywyknąć do uchwytu mocowanego na klej oraz złącza USB starszego typu. Pod względem jakości nagrań to jeden z najlepszych wideorejestratorów w teście. Kamera ostrzega o fotoradarach i odcinkowych pomiarach prędkości (łącznie z wyliczeniem średniej prędkości). ZDJĘCIE W DZIEŃ 6 To ścisła czołówka pod względem jakości nagrań rejestrowanych w ciągu dnia. Nie znaczy to jednak, że tablice rozpoznamy w każdej możliwej sytuacji. Także w tak drogiej kamerze niekiedy numery aut w ruchu będą rozmazane. ZDJĘCIE W NOCY 5,5 Wysoka rozdzielczość i czuła optyka oznaczają świetne nagrania w nocy (sporo szczegółów, dobry poziom jasności). Niestety w niektórych sytuacjach numery nie będą widoczne. Zdarza się to, gdy mocne światło (np. z reflektorów LED) odbija się od tablic poprzedzającego auta. + wysoka rozdzielczość 4K + ostrzeganie przed fotoradarami i pomiarami odcinkowymi + możliwość sterowania poprzez aplikację z podglądem na żywo + łatwe parowanie z aplikacją w smartfonie - dość ograniczone możliwości korygowania ustawień w aplikacji - złącze USB starszego typu (brak USB-C) Dane techniczne Maksymalna rozdzielczość 3840x2160p (30 fps) Kąt widzenia 160 stopni Przysłona F 1.7 Maksymalna pojemność karty 256 GB Zasilanie bateria 240 mAh Optyka X Format video H.264/ MP4 OCENA – 6
ZDJĘCIE W NOCY 5,5 Wysoka rozdzielczość i czuła optyka oznaczają świetne nagrania w nocy (sporo szczegółów, dobry poziom jasności). Niestety w niektórych sytuacjach numery nie będą widoczne. Zdarza się to, gdy mocne światło (np. z reflektorów LED) odbija się od tablic poprzedzającego auta.
ZDJĘCIE W DZIEŃ 6 To ścisła czołówka pod względem jakości nagrań rejestrowanych w ciągu dnia. Nie znaczy to jednak, że tablice rozpoznamy w każdej możliwej sytuacji. Także w tak drogiej kamerze niekiedy numery aut w ruchu będą rozmazane.
Navitel R600 Jeden z tańszych modeli w teście jest oferowany razem z licencją na nawigację GPS z mapą Europy rozszerzoną o Białoruś, Kazachstan, Rosję i Ukrainę. Dobrze wykonana kamera (jest także łatwa w obsłudze dzięki przejrzystemu menu i sterowaniu przyciskami) jest mocowana do szyby tylko poprzez uchwyt na klej. Pod względem jakości obrazu to przeciętny model w swojej klasie. ZDJĘCIE W DZIEŃ 4 Z odczytem tablic rejestracyjnych nie powinno być problemów nawet przy gorszej pogodzie i opadach śniegu czy deszczu. Kamera wówczas dobrze radzi sobie z automatycznym ustawieniem ostrości. Nieco odstaje od rywali pod względem reakcji na zmianę oświetlenia (np. wyjazd z tunelu). ZDJĘCIE W NOCY 4 Podczas nocnej jazdy Navitel rejestruje sporo detali otoczenia (tablice mijanych aut są jednak rozmazane). Jasność obrazu jest tylko przeciętna, ale i tak wystarczy, by rozpoznać numery pojazdów przed nami czy napisy na przydrożnych tablicach. Silne światło odbite od pojazdu nieco oślepia obiektyw. + urządzenie wykonane dość dobrze + obsługa przy użyciu przycisków + w cenie licencja na nawigacje + w komplecie dodatkowa podkładka z klejem - mocowanie do szyby poprzez klejony uchwyt - brak automatycznego ustawienia czasu przez GPS Dane techniczne Maksymalna rozdzielczość 1920x1080p (30 fps) Kąt widzenia 170 stopni Przysłona F X Maksymalna pojemność karty 256 GB Zasilanie bateria 180 mAh Optyka Sony Exmor R Format video H.264/ MOV Cena 299 zł OCENA – 4
ZDJĘCIE W NOCY 4 Podczas nocnej jazdy Navitel rejestruje sporo detali otoczenia (tablice mijanych aut są jednak rozmazane). Jasność obrazu jest tylko przeciętna, ale i tak wystarczy, by rozpoznać numery pojazdów przed nami czy napisy na przydrożnych tablicach. Silne światło odbite od pojazdu nieco oślepia obiektyw.
ZDJĘCIE W DZIEŃ 4 Z odczytem tablic rejestracyjnych nie powinno być problemów nawet przy gorszej pogodzie i opadach śniegu czy deszczu. Kamera wówczas dobrze radzi sobie z automatycznym ustawieniem ostrości. Nieco odstaje od rywali pod względem reakcji na zmianę oświetlenia (np. wyjazd z tunelu).
Nextbase 622 Bardzo masywna i solidnie wykonana kamera. W tej kategorii Nextbase nie ma sobie równych w teście. Urządzenie jest dość duże (zwraca uwagę bardzo wyraźnie wysunięty obiektyw) i wyposażone w przyssawkę do szyby (trzyma dość mocno). Zakładanie i zdejmowanie jest całkiem wygodne. W cenie zawarto kartę pamięci. Jakość zarejestrowanych filmów jest na bardzo wysokim poziomie. Dziwi jedno rozwiązanie, czyli spory filtr przeciwzakłóceniowy umieszczony tuż obok wtyku zasilania. ZDJĘCIE W DZIEŃ 5,5 Bardzo dobra jakość dziennych nagrań. Do maksymalnej noty zabrakło niewiele głównie za sprawą nieco ziarnistego obrazu w ciągu dnia i słabszej reakcji kamery na zmianę oświetlenia (np. przy wyjeździe z tunelu). Łatwo rozpoznać tablice aut w ruchu. ZDJĘCIE W NOCY 5 Trudno mieć zastrzeżenia do poziomu jasności, dzięki czemu łatwo o wiele detali w nocnych ujęciach. Bez trudu rozpoznamy tablice samochodów w ruchu przy gorszej pogodzie. Przeszkadza jednak efekt wyraźnego zaszumienia nagrań. + wygodna obsługa poprzez ekran dotykowy + pomysłowy uchwyt magnetyczny z przyssawką + kontrola poprzez aplikację - spora ładowarka - starszy typ złącza USB - spory filtr na przewodzie tuż przy wtyku zasilania Dane techniczne Maksymalna rozdzielczość 3840x2160p (30 fps) Kąt widzenia 140 st Przysłona F 1.3 Maksymalna pojemność karty 256 GB Zasilanie bateria 280 mAh Optyka X Format video H.264/ MP4 Cena 1199 zł OCENA – 5,5
ZDJĘCIE W NOCY 5 Trudno mieć zastrzeżenia do poziomu jasności, dzięki czemu łatwo o wiele detali w nocnych ujęciach. Bez trudu rozpoznamy tablice samochodów w ruchu przy gorszej pogodzie. Przeszkadza jednak efekt wyraźnego zaszumienia nagrań.
ZDJĘCIE W DZIEŃ 5,5 Bardzo dobra jakość dziennych nagrań. Do maksymalnej noty zabrakło niewiele głównie za sprawą nieco ziarnistego obrazu w ciągu dnia i słabszej reakcji kamery na zmianę oświetlenia (np. przy wyjeździe z tunelu). Łatwo rozpoznać tablice aut w ruchu.
Prido i7 wifi Solidnie wykonana kamera, która w swojej klasie cenowej nie ma sobie równych. Pod względem jakości obrazu Prido nie ustępuje kamerom za 600 zł. Dobrze radzi sobie nie tylko za dnia, ale i po zmroku. Doceniamy możliwość montażu poprzez przyssawkę a nie uchwyt na klej. Sam uchwyt jest jednak delikatny a zakładanie i zdejmowanie kamery niewygodne. Co ciekawe: w komplecie jest licencja na nawigację TomTom. ZDJĘCIE W DZIEŃ 4,5 Nie mamy zastrzeżeń do jakości obrazu. Prido tylko nieznacznie ustępuje najdroższym kamerom w teście. Obraz jest wyraźny, jasny i dobrze nasycony. Kamera dobrze reaguje na zmiany oświetlenia np. przy wyjeździe z tunelu. W swojej klasie to dobry kandydat na lidera. ZDJĘCIE W NOCY 4,5 Zaskakująco dobrze naświetlony obraz, sporo szczegółów i dobre reakcje układu automatycznej regulacji ostrości w przypadku opadów. Z rozpoznaniem tablic rejestracyjnych jest dość dobrze w przypadku zaparkowanych aut. Gorzej, gdy auta są ruchu. + w cenie nawigacja TomTom z mapami świata na pół roku + podkładki do mocowania kabla + sterowanie aplikacją + ładowarka z 2 portami USB - niezbyt wygodne zdejmowanie i zakładanie na uchwyt - dość duży zasilacz z USB typu A i masywnym przewodem Dane techniczne Maksymalna rozdzielczość 1920x1080p (30 fps) Kąt widzenia 150 stopni Przysłona F/2.0 Maksymalna pojemność karty X GB Zasilanie bateria X mAh Optyka Sony Starvis Format video H.264/ MP4 Cena 399 zł OCENA – 4,5
ZDJĘCIE W NOCY 4,5 Zaskakująco dobrze naświetlony obraz, sporo szczegółów i dobre reakcje układu automatycznej regulacji ostrości w przypadku opadów. Z rozpoznaniem tablic rejestracyjnych jest dość dobrze w przypadku zaparkowanych aut. Gorzej, gdy auta są ruchu.
ZDJĘCIE W DZIEŃ 4,5 Nie mamy zastrzeżeń do jakości obrazu. Prido tylko nieznacznie ustępuje najdroższym kamerom w teście. Obraz jest wyraźny, jasny i dobrze nasycony. Kamera dobrze reaguje na zmiany oświetlenia np. przy wyjeździe z tunelu. W swojej klasie to dobry kandydat na lidera.
Xblitz Dual2 GPS – 449 zł Pomysłowa kamera 2 w 1. Pierwsza jest skierowana na drogę a druga do wnętrza samochodu. Na karcie znajdziemy zatem dwa osobne foldery z zarejestrowanymi filmami. Nie mamy żadnych zastrzeżeń do jakości wykonania. Kamerę porządnie wykonano i wyposażono w uchwyt na klej (niestety zatrzaski są bardzo delikatne). Nieco przeszkadza dość duża ładowarka do gniazda zapalniczki. ZDJĘCIE W DZIEŃ 4 Jakość filmów zarejestrowanych w ciągu dnia jest wystarczająco dobra. Tablice samochodów w ruchu jak i mijanych zaparkowanych aut zwykle odczytamy bez problemu. Kamera dość dobrze reaguje na gwałtowne zmiany oświetlenia. ZDJĘCIE W NOCY 3,5 Dość dobry poziom jasności co oznacza, że przy miejskim oświetleniu widać sporo szczegółów. Niestety z odczytaniem tablic rejestracyjnych nie będzie łatwo. Nawet przy prędkościach rzędu 30-40 km/h w mieście tablice mijanych aut są już rozmazane. + możliwość wyboru kodeka + obsługa nie jest zbyt skomplikowana + regulacja przedniej kamery (pochylenie góra dół) + w komplecie czytnik kart USB - moduł mocujący przyklejany do szyby - dość duży zasilacz Dane techniczne Maksymalna rozdzielczość 1920x1080p (30 fps) Kąt widzenia bd. Przysłona bd. Maksymalna pojemność karty 128 GB Zasilanie bateria Optyka Sony Format video H.264/ MP4 OCENA – 4
ZDJĘCIE W NOCY 3,5 Dość dobry poziom jasności co oznacza, że przy miejskim oświetleniu widać sporo szczegółów. Niestety z odczytaniem tablic rejestracyjnych nie będzie łatwo. Nawet przy prędkościach rzędu 30-40 km/h w mieście tablice mijanych aut są już rozmazane.
ZDJĘCIE W DZIEŃ 4 Jakość filmów zarejestrowanych w ciągu dnia jest wystarczająco dobra. Tablice samochodów w ruchu jak i mijanych zaparkowanych aut zwykle odczytamy bez problemu. Kamera dość dobrze reaguje na gwałtowne zmiany oświetlenia.