Katalog podmiotów uprawnionych do kierowania ruchem jest dość szeroki i obejmuje poza policjantami i żołnierzami Żandarmerii Wojskowej także: funkcjonariuszy Straży Granicznej w strefie nadgranicznej, inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego, umundurowanych inspektorów kontroli skarbowej lub funkcjonariuszy celnych, pracowników kolei na przejeździe kolejowym, pracowników zarządu dróg lub inne osoby wykonujące roboty na drodze na zlecenie lub za zgodą zarządu dróg, osoby nadzorujące bezpieczne przejście dzieci przez jezdnię w wyznaczonym miejscu, kierujących autobusem szkolnym w miejscach postoju, w którym dzieci wsiadają lub wysiadają z pojazdu. Do kierowania ruchem upoważnieni są też: osoby odpowiedzialne za utrzymanie porządku podczas przemarszu procesji, pielgrzymki i konduktu pogrzebowego, piloci pojazdów nienormatywnych, strażacy Państwowej Straży Pożarnej podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej, umundurowani funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu podczas wykonywania czynności związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa osobom ochranianym oraz umundurowani i odpowiednio oznakowani pracownicy nadzoru ruchu komunikacji miejskiej. Wymienione powyżej osoby kierują ruchem drogowym poprzez wydawanie poleceń lub sygnałów w celu krótkotrwałego zamknięcia lub otwarcia ruchu na drodze. Co istotne, osoby te mogą kierować przejazdem aut w sytuacjach związanych z wystąpieniem określonych utrudnień bądź zagrożeń w ruchu drogowym. Podstawowym celem ich działania jest zapewnienie płynnego i bezpiecznego poruszania się pojazdów. Podawane sygnały muszą być jednoznaczne i zrozumiałe dla kierowców. Sposób ich przedstawiania musi być zgodny ze wzorcem określonym w rozporządzeniu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Kierowanie ruchem
Niezastosowanie się do sygnału podanego przez taką osobę może się skończyć np. wypadkiem drogowym.