• Zastąpienie benzyny gazem płynnym to jeden ze sposobów zmniejszenie kosztów eksploatacji, z którego można skorzystać także w przypadku samochodu, który mamy w leasingu
  • Jeśli chcemy założyć instalację LPG do samochodu, który leasingujemy, powinniśmy uzyskać zgodę firmy leasingowej
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Instalacja LPG to stosunkowo niedrogi sposób na zmniejszenie kosztów eksploatacji auta. Dziś inwestujesz w instalację, w pierwszym roku eksploatacji wydatek się zwraca, a potem już tylko zyskujesz. Praktyka jest nieco bardziej złożona.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

LPG: mało nowych modeli samochodów

Najprościej od razu dopłacić do instalacji LPG – tzn. wziąć w leasing samochód z instalacją. Tyle że dostępnych modeli nowych samochodów oferowanych z instalacją LPG jest niewiele. Są to: trzy modele Dacii (Sandero, Duster, Jogger), jedna wersja silnikowa Skody Fabii, jedna wersja Fiata Pandy, malutki Hyundai i10 (ale dopłata do LPG to aż 6700 zł, to raczej mało kusząca opcja), trzy modele Kii (Picanto, Rio, Stonic), dwa modele Renault (Clio i Captur), trzy modele SsangYonga – i koniec

Problem z nowymi (czy też "gazowanymi" przez dilerów za zgodą importera) samochodami wyposażonymi w instalację LPG jest jednak taki, że że instalacje te są – w większości – drogie. To wydatek nawet 6,7 tys. zł.

Tymczasem montaż instalacji w zwykłym warsztacie kosztuje mniej – w wielu wypadkach wystarczy 3 tys. zł.

Samochód w leasingu to nie twój samochód – na montaż LPG musisz mieć pozwolenie

Nawet jeśli w praktyce większość leasingowanych samochodów nigdy nie wraca do leasingodawcy, a leasingobiorca odbiera aut z salonu, jeździ nim, a z czasem staje się jego właścicielem, to jednak do czasu zakończenia leasingu jego formalnym właścicielem jest firma leasingowa. I to właściciel ma prawo decydować o tym, czy w samochodzie będą wykonane jakieś przeróbki. Nawet taka czynność jak wymiana zbitej szyby wymaga zgody leasingodawcy, nawet jeśli płaci za to ubezpieczyciel albo leasingobiorca z własnej kieszeni. W praktyce to formalność, w niektórych firmach leasingowych zgodę można uzyskać mejlowo w 10 minut, niemniej nie wolno jej pomijać. Gdyby się firma leasingowa dowiedziała o nieautoryzowanych przeróbkach, takich jak montaż instalacji LPG czy choćby montaż haka holowniczego, mogłaby potraktować to jako złamanie warunków umowy i wypowiedzieć ją.

A zatem o zgodę na montaż instalacji LPG trzeba zapytać. Andrzej Zapotoczny z Santander Consumer Multirent tłumaczy: "Leasingobiorca nie może zapominać, że każda nawet najmniejsza zmiana w przedmiocie leasingu powinna być poprzedzona pisemną zgodą firmy leasingowej. Jest to bardzo istotne, ponieważ doposażenie samochodu na własną rękę, leasingodawca może potraktować jako złamanie warunków umowy i w konsekwencji ją wypowiedzieć".

Jednocześnie przedstawiciel Santandera sugeruje, że z wydawaniem tego rodzaju zgód nie ma problemu.

A zatem, aby montaż instalacji LPG nie stanowił złamania umowy, należy:

  • zapytać o zgodę firmę leasingową, co może oznaczać konieczność wypełnienia odpowiedniego formularza
  • czekać na zgodę
  • po uzyskaniu zgody należy liczyć się z tym, że leasingodawca wystawi fakturę za tę czynność – opłaty za tego rodzaju zgody są uwzględnione w cenniku firmy leasingowej

Firma leasingowa może się zgodzić na montaż LPG, ale nie musi

Z technicznego punktu widzenia w wielu wypadkach odmowa zgody na montaż LPG może mieć sens i wynika to z co najmniej dwóch przyczyn. Po pierwsze, jeśli montaż instalacji LPG ma odbyć się poza autoryzowanym warsztatem danej marki, wiąże się on z utratą gwarancji mechanicznej na samochód. Po drugie, w przypadku znacznej części nowych samochodów są istotne przeciwwskazania techniczne do montażu instalacji LPG.

Jeśli zgodę mamy, trzeba pamiętać o zalegalizowaniu instalacji. I to będzie wymagać działania ze strony leasingodawcy (trzeba zadbać o wpis o montażu LPG do dowodu rejestracyjnego), a zatem i za tę czynność będziemy musieli zapłacić. Trzeba też pamiętać, że choć obowiązkowe badanie techniczne w przypadku nowych samochodów zasadniczo jest wymagane dopiero wraz z końcem trzeciego roku eksploatacji, to jednak po zamontowaniu instalacji LPG auto musi trafiać na badanie techniczne co rok bez względu na wiek.

Zanim więc zdecydujemy się na montaż instalacji LPG w samochodzie, który leasingujemy, warto policzyć wszystkie koszty. Jeśli jeździmy dużo, jest szansa na oszczędności. Przy mniejszych przebiegach sens tej operacji może jednak być ograniczony.